• Anonym (glömsk)

När får man lön om man jobbar i statligt företag?

Jag är så himla glömsk! Har fått jobb på ett statligt verk och glömde fråga om jag får lön samma månad eller månaden efter! Eller ja, jag blev så himla glad över att äntligen ha fått ett jobb! Låt vara att det är ett vikariat på ett år, men jag har månadslön och det finns chans till förlängning!

Så, får jaglön redan denna månad eller nästa? Måste veta så jag kan ringa soc i fall jag får nästa månad för jag kan ju inte fylla i a kassa när jag jobbar!

En sak till, lönen de uppgav, är det för heltid då eller är det för min 80% tjänst? Hur brukar de säga? Heltidslönen och så får jag själv räkna ut hur mycket jag får, eller säger de lön för just den tjänsten?

• Svar på tråden När får man lön om man jobbar i statligt företag?
  • bigmacoco

Jag jobbar för kommunen och vi får lön samma månad, dvs jag började jobba där den 13e september och fick lön redan den 25e samma månad. Så det är nog samma.

• Anonym (glömsk)

Fast när jag jobbade för kommunen fick jag månaden efter, men då var jag timvik iofs.

• Mumin

Jag har för mig att om man har en månadsanställning (eller vad det nu kallas) så får man för innevarande månad, går man däremot på timmar så får man månaden efter.

• Mumin

Vi brukar alltid prata heltidslöner, sen får man själv räkna ut vad man får för en deltidstjänst.

• Anonym (glömsk)
    Mumin skrev 2008-08-17 09:16:14 följande:
    Vi brukar alltid prata heltidslöner, sen får man själv räkna ut vad man får för en deltidstjänst.
    Jobbigt läge om de gjorde så här med, då är lönen nämligen så dålig att jag skulle tjäna på att ha a kassa! Fast det vill jag inte så jag kommer att jobba kvar så länge jag har råd isf.

Jag kommer att jobba 8-19 en dag i veckan och även börja 5.30 vissa måndagar och även jobba till 19 - 20 vissa fredagar. Sådana dagar måste jag ta bilen och de flesta andra dagarna också tyvärr. Jaja, jag lär märka hur de gjort när jag får lönen. Kan inte få tag på löneadmin på ett tag nu tyvärr.
  • Eldna

Det går inte här att säga vad som gäller för dig och din arbetsplats.

Men jag har uppfattat det som att det är brukligt att uppge den lön som du kommer för just din tjänst. Så har du en tjänst på 80% så bör de ha sagt lönen som du faktiskt kommer få. På anställningsbeviset ska det sen klart och tydligt stå hur mycket du ska jobba och hur mycket lön du ska ha för det jobbet. Man ska aldrig behöva "räkna ut själv" vad en deltidstjänst ska ge. Och att begära att någon ska behöva göra det innan man skriver anställningsbevis tycker jag är ritkigt fräckt!

Vid fastanställning brukar man få lön för pågående månad. Är man korttidsanställd, månadsanställd, timanställd osv så brukar man få lön månaden efter. Detta för att det inte ska bli onödigt strul vid anställningens avslut och slutlönen.

• Anonym

Jag får lön samma månad den 25:e. Statligt, och jag är visstidsanställd nu under sommaren.

• Anonym

Hej, vad trevligt hoppas du kommer trivas, jag har jobbat på skatteverket och fick min första lön 10 dagar efter att jag börjat, dvs den 25:e samma månad.

• Anonym (glömsk)

Tack! Jag är själaglad! Har haft jobb hela tiden i princip iofs fast som timanställd, men nu får jag månadslön och kan tom spara pengar OCH unna mig! LYX!
    Jag är anställd ett helt år så jag borde ju få denna månad för de dagarna jag har jobbat, då kanske jag klarar mig utan att behöva gå till soc pga glappet som blir annars mellan a kassa och lön.
    Och som sagt, jag HOPPAS de inte sa lönen för heltid utan för min tjänst. Alla har blivit sjuka bara så jag har absolut ingen jag kan fråga! Kanske kan man fråga den fackliga representanten?
    Hon var iaf frisk idag.

Anonym skrev 2008-08-18 08:11:32 följande:
    Hej, vad trevligt hoppas du kommer trivas, jag har jobbat på skatteverket och fick min första lön 10 dagar efter att jag börjat, dvs den 25:e samma månad.
  • Anonym (...)

Du borde nog ringa lönekontroet och höra. För soc har handlägningstid och då kan det ta allt ifrån 2 dagar till 2-3 veckor tills de är klara och man får pengar.

Svar på tråden När får man lön om man jobbar i statligt företag?