• minhalva

är det dyrt i paris?

vad kostar det att äta lunch och middag i centrala paris?och då menar jag INTE på mågon lyxig resturang, utan en vanlig.

Hur är priserna där jämför med Sverige?Vad kostar inträdet till eiffeltornet?

• Svar på tråden är det dyrt i paris?
  • incka

eh ja alltså kolla www.xe.com hur mycket euron/kronan står mot varandra, så har du lite bättre koll först :)

Mcdonalds meny går på runt 7 euro

Ni kan köpa crepes med typ skinka och ost på för 2.50 (skitgoda) - sen beror det också på VAR i centrala paris - staden är skitstor :D

Kommer inte ihåg hur mycket eiffeltornet kostar men absolut inte nödvändigt att gå upp - ni får köa i timmar och ni kan få samma utsikt från montmartre.

De restaurangerna runt centre pompidou är turistpriser (alltså mer) - men det finns guldkorn överallt :)

• minhalva

tack för svar...

inga fler?

• Ejin

det var som storstäder är mest tycker jag.. dyrt i dom värsta centrala delarna och lite billigare om man går nån gata ner... jag uppfattade de som att de var som storstäder är mest (typ sthml) kanske anningens dyrarar....kommer ej ihåg några direkta priser men de var inget jag reagerade på i allafall... eiffeltornet kostade 4 euro per person... jag tycker de var värt dde dock... kul o ha varit uppe där ... skulle kännas dumt o åka därifrån utan att ha varit där lixom... går man upp iställlet för o ta hiss e de inte sååå långa köer heller (beror ju förstås på)

• annalin

Jag var i Nice för några veckor sedan. (Vet inte om det är relevant m Paris-priser men antar det.)

Kanske för att det ligger så nära Italien så fanns det sjukt mkt pizzerior, och till slut blev man helt förblindad av priserna: "Åh, 8 euro för pizza med ett enda pålägg, wow vad billigt", typ. (Det ska ju mycket till för att jag ska ge åttio spänn för en Funghi hemma i Sthlm...)

Sen vet jag inte om du ska ta med dig barn...barnmat i butikerna var dyrare än hemma, och en liter mjölk (från kylen inte hyllan) kostar ca 16 kr.
    Åt vi ute fick vår dotter crepes, kostade minst 3 euro.

Ha det kul!

• Miss geisha

I Paris ska man äta i de spanka kvaretern straxt nedanför Sait germaine, där kan du käka på vanliga mindre dyra resturander

• Miss geisha

Vill du veta mer om paris, fråga i min gästbok jag kanske vet!
    Älskar Paris, vi gifte oss där o gud va jag längtar tillbax

• presens konjunktiv

Paris är ganska dyrt, men en tumregel är (som i de flesta storstäder): ju fler turister, desto dyrare. Undvik alltså Champs-Elysées, och allt som har utsikt över Eiffeltornet och Nôtre Dame.

Billiga restauranger ligger i bostadskvarter bortom turiststråken. Runt Place St Michel finns en rad billiga restauranger där maten är helt okej trots att där vimlar av turister.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Whilda

Vi var i Paris en weekend för X antal år sedan.
    Upplevde att det var mkt dyrt att gå ut och äta-

Svar på tråden är det dyrt i paris?