• Carolina73

Tips inför Turkietresan önskas!

Vi reser i början av oktober och är tacksam för alla tips jag kan få!

Ang valutan, ska jag växla till lire el euro? Vilket är bäst? Har läst att man får bäst valuta om man växlar till lire men att priserna oftast står i euro?

Utflykter som kan uppskattas för barn i 4-års åldern?

Vi reser med fritidsresor och ska bo på Pascha bay, Alanya.

• Svar på tråden Tips inför Turkietresan önskas!
  • Dott

Har bott på Pascha Bay. Vi var på hotellområdet hela veckan. Barnen trivs toppen o allt finns där. Har ni bokat Bamseklubb...om inte så gör det!!!
    Bäst tycker jag är o betala med kort. Man slipper alla kontanter, vill man ha kontanter iallafall tar man ut det i en "bankomat" där.
    Ha så trevligt!!

• Carolina73

Jag kan tänka mig att även vi stannar på hotellområdet hela veckan (reser själv med sonen) men om det finns några roliga utflykter så kanske man tar ngn tripp, får se... Shopping däremot hoppar vi nog över.

Men som sagt det är alltid kul att få lite tips från andra som varit där, har fått några tidigare men jag tar gärna emot fler!

• Vics

hej
    vi var i alanya i april o vi hade med oss euro. växlade lite på flygplatsen bara för att ha till frukost o så. vi tog sedan ut allt eftersom vi behövde i vanliga bankomater. då kan man välja om man vill ha euro eller lira. vi körde bara lira o de euro vi hade med oss.

prismässigt var det ingen skillnad på valutorna, för oss iaf. har hört både + o - om lira vs euro annars

i april låg prisläget: 1 euro= 2 lira ( ytl = yeni turk lirasi)

euron låg då på typ 9,40 kanske o en ytl på ca 5 så all in all ganska lika kurs.

sen om ni skulle orka ge er ut o shoppa se till att ni orkar pruta...den bästa affären för er är om de i butiken inte är allt för glada när ni handlat klart, fast ibland kändes det som om dom gjorde så med "flit" bara för att "luras"
    sätt ett eget tak på vad ni vill betala o håll er vid det, ibland funkar det o ibland inte...men då finns ju det 20 butiker till att leta i....om man nu orkar

ska ni hålla till mest på pacha bay så kanske det räcker med lite euro o sen kort att pröjsa med på hotellet.

hoppas ni får en skön semester, turkiet är bra härligt! barnen vill tillbaka o jag med

• kokos

jag rekommenderar att åka dit med euro och växla till YTL där. Det tjänar man mest på! varför inte ta en tur till något tivoli eller vattenland i närheten?? Skulle säkert barnen uppskatta...

• MinaStjärnor

När vi va i alanya, åkte vi på en flodutflykt på manavgat. (?) Jag tyckte det va en lagom utflykt! Man åker först buss ca 45 min, sen går man ombord på en båt och åker läns floden. Där ser man sköldpaddor,pelikaner mm. Sen kommer man ut till havet, och där kan man välja att antingen bada i det friska flodvattet på 15grader eller gå 20 meter o bada i 25 grader=) Sen kan man köpa goda pannkakor med choklad där. På båten får man jättegod lunch!

• linsilusen
    kokos skrev 2008-08-19 08:50:24 följande:
    jag rekommenderar att åka dit med euro och växla till YTL där. Det tjänar man mest på! varför inte ta en tur till något tivoli eller vattenland i närheten?? Skulle säkert barnen uppskatta...
    Är det allstå bättre att fixa euro här i Sverige och bara växla det till lira där nere? Vi brukar alltid växla från svenska till lira för det brukar vara bättre kurs!
  • Mollymajs

Vi va i Turkiet i juni och vi kör alltid på Lira. Men numera skiljer det inte så mkt på Lira o Euro priserna så gör det som känns lättast för er.

Men att först fixa euro o sen lira tycker ja låter galet för då blir det ju dubbla växlingsavgifter och man förlorar ju på varje växling.

Vi har oftast växlat halva resekassan hemma o sen tagit ut resten i automat men sist växlade vi allt hemma då FOREX hade fått många varningar om kortbädregeri i Side där vi va.

Turkiet är förövrigt ett underbart land

• Vics

tar man med euro ska man väl pröjsa med euro, likaväl som att man har ytl så betalar med ytl.

båda valutorna är gångbara o när vi var där skilde det inte mkt mellan dem heller. vi garderade oss bara med lite ytl innan vi visste vad som funkade bäst

när vi åker nästa gång tar jag med de ytl vi inte gjort slut på o sen mitt visa kort, okej att det kostar 35 per uttag men då behöver man inte ha stora summor på sej hela tiden o oroa sej att nån tar hela reskassan

åhh jag vill också åka till turkiet

• Frontline

Hoppar in och lånar tråden lite...
    Vi ska nu inatt dra till Landvetter för att flyga till Turkiet imorgon bitti men det här med att växla pengar gör man det bäst på flygplatsen eller på plats, ska man göra det i uttagsautomat eller på PTT .. Om man gör det på PTT kan man göra det på kortet eller växlar dom bara in pengar är det samma växlingskurs i automat kontra PTT

Har för mig om sist vi var nere så tjänade man bäst på att göra det på plats...

• Mollymajs

Jag hade nog växlat en del redan i sverige om det finns ex forex på flygplatsen o sen tagit ut resten i HCBC (tror de hete så) automat. De tillhör ju de stora bnkerna o känns som de har bättre kurs men ja kan ha fel Härligt o komma iväg- Hade ja inte haft en mage stor som en badboll hade ja varit avis men i detta tillstånd stannar ja heldre hemma

Frontline skrev 2008-08-26 07:54:58 följande:
    Hoppar in och lånar tråden lite...Vi ska nu inatt dra till Landvetter för att flyga till Turkiet imorgon bitti men det här med att växla pengar gör man det bäst på flygplatsen eller på plats, ska man göra det i uttagsautomat eller på PTT .. Om man gör det på PTT kan man göra det på kortet eller växlar dom bara in pengar är det samma växlingskurs i automat kontra PTT Har för mig om sist vi var nere så tjänade man bäst på att göra det på plats...
  • kokos
    linsilusen skrev 2008-08-23 17:14:28 följande:
    Är det allstå bättre att fixa euro här i Sverige och bara växla det till lira där nere? Vi brukar alltid växla från svenska till lira för det brukar vara bättre kurs!
    Jag brukar ju inte åka som turist men jag vet att alla utomlandsboende turkar alltid växlar från euro till Lira för att det ger bättre utdelning.
  • mia maria

Vi är nyss hemkomna fr Turkiet (imorse) o för att lägga mig i valutasnacket så växlade jag in hela reskassan på Forex på flygplatsen till YTL. Hade bara YTL med mig förra året oxå, o det funkar finfint.
    Det finns dessutom uttagsautomater överallt, precis som hemma, så det är bara att ta ut pengar på plats om man känner att man har för lite.

• Mollymajs

Är det ints så kanske att de utlandsturkarna bor i länder som har Euro som valuta o då är det ju klart att de växlar från Euro till Ytl men bor man i sverige får man ju på så vis dubbla växlingsavgifter och man förlorar ju alltid en del vid varje valutaväxling. Krona, Euro o sen YTL.

kokos skrev 2008-08-26 10:04:47 följande:
    Jag brukar ju inte åka som turist men jag vet att alla utomlandsboende turkar alltid växlar från euro till Lira för att det ger bättre utdelning.
  • lilaOrkidee

jag var i turkiet förra året. hade växlat till lira hemma i sverige. men sen tog res kassan slut, o vi skulle växla pengar i en bankomat. resebolagert hade varnat o sagt att man skulle ta en bankomat som satt i anslutning till ett bankkontor, för i bland så åt bankomaten upp kortet. tydligen vanligt.allså inte ta en ensamstående bankomat. Vi följde rådet o skulle ta ut pengar vid en atomat vid bankkontortet. o vad händer ju den tar kortet.detta va på en lördag kväll. så bankkontoteet va stängt. men vi såg att det va personal där inne än då. så vi börja knacka på dörren. men ingen öppnade bara glodde på oss. till slut efter 30 minuters bankade öppnar de. o vi förklarar att vi vill ha vårat bankomat kort. de säger de har stängt att vi får komma tillbaka på måndagen. men vi behövde pengar nu o ville inte lämna vårat kort där. sen så skulle vi åka hem på måndag morgon.efter 2 timmars tjat fick vi kortet. de tog 1 minut för den sura turken att hämta kortet från atomatens baksida.

• kokos
    Mollymajs skrev 2008-08-30 12:16:54 följande:
    Är det ints så kanske att de utlandsturkarna bor i länder som har Euro som valuta o då är det ju klart att de växlar från Euro till Ytl men bor man i sverige får man ju på så vis dubbla växlingsavgifter och man förlorar ju alltid en del vid varje valutaväxling. Krona, Euro o sen YTL.
    jag syftade på svenska turkar alltså turkar som bor i sverige
Svar på tråden Tips inför Turkietresan önskas!