• Tristanya

hur få bort stark lukt av hundkiss?

har en liten hund och innan hon blev rumsren (är väl fortfarande inte helt ren) så kissade hon både här o där i lägenhten..
    efetr varje gång tog vi såpa  och vatten och torkade golven med.. men i hallen vid dörren stinker det fruktansvärt!
    antar att det har runnit ner under golvet, det ligger en såndär plastmatta på golvet, och vid tröskeln och in mot hörnet har hon envisats med o kissa en del och jag misstänker att det runnit under golvet nu.. är ju så det kan rinna ner där eftersom det är in mot väggen/tröskeln och mattan tar ju slut där..
    hjälper inte om man skurar golvet ordentligt med skurmedel.. lukten av kiss kommer endå tillbaka ett tag senare..

har någon nått tips om hur vi kan försöka få bort lukten.. vissa dagar luktar det riktigt starkt i hela lägenheten tack vara hallen..
    tror hyresvärden ska byta ut golven i lägenhterna, men att dom gör det när folk flyttar så dom har golven fria.. men är inte säker om dom ska byta golven överallt.. verkar iaf som att dom byter golven i dom lägenheterna som folk flyttat ut ur.

så tips mottages väldigt gärna! skriv allt ni kan komma på så får vi testa oss fram!

• Svar på tråden hur få bort stark lukt av hundkiss?
  • Limited Edition

Prova Yokoair, en spray som finns hos Claes Olsson. Tar bort dåliga lukter istället för att dölja dem. Har provat en liknande produkt från TV-shop med fantatsiskt resultat men den produkten verkar inte finnas kvar tyvärr.

• Tristanya
    Limited Edition skrev 2008-08-17 11:31:49 följande:
    Prova Yokoair, en spray som finns hos Claes Olsson. Tar bort dåliga lukter istället för att dölja dem. Har provat en liknande produkt från TV-shop med fantatsiskt resultat men den produkten verkar inte finnas kvar tyvärr.
    ok, kan ju alltid testa.. men hur fungerar den om man säger inne i hörnen, skarven mellan vägg, golv.. eftersom jag tror att kisset runnit ner under där.. o samma sak vid tröskeln..
  • Limited Edition

Men om kiss runnit ner borde ju detta också kunna rinna ner... men det låter ju onekligen knepigt. Kisslukt är bland det svårast att få bukt med. Annars... måla om, byta golv. Vi målade om en tröskel och en dörr som blivit mycket kissad på.

• Tristanya
    Limited Edition skrev 2008-08-17 11:51:02 följande:
    Men om kiss runnit ner borde ju detta också kunna rinna ner... men det låter ju onekligen knepigt. Kisslukt är bland det svårast att få bukt med. Annars... måla om, byta golv. Vi målade om en tröskel och en dörr som blivit mycket kissad på.
    ok, kan ju alltid testa.. får kanske spraya på massor där i skarvarna så det kanske rinner ner lite av sprayen..
    mmm men bor ju i hyreslägenhet så kan ju inte måla och byta ut hur som helst..
    kanske borde ringa o fråga om dom kommer byta golv här när vi flyttar, om dom kanske kan göra det tidigare, hallen är ju endå ganska lätt att ta bort sakerna ifrån!
  • mimmi 1

Prova att få dit ättika... kanske med en blomspruta, ättika tar ju bort all slags lukt, problemet är ju bara hur du ska komma åt, under golvet, och undet tröskeln? men eftersom den lille parvelns kiss har runnit dit, så kan ju ättikan ta samma väg?
    Ta ungefär 1/2 dl till en vanlig blomspruta, resten vatten.
    (perstorps 24% ättika)

• Tristanya
    mimmi 1 skrev 2008-08-17 18:32:38 följande:
    Prova att få dit ättika... kanske med en blomspruta, ättika tar ju bort all slags lukt, problemet är ju bara hur du ska komma åt, under golvet, och undet tröskeln? men eftersom den lille parvelns kiss har runnit dit, så kan ju ättikan ta samma väg?Ta ungefär 1/2 dl till en vanlig blomspruta, resten vatten.(perstorps 24% ättika)
    ok, kan testa! men jag ska alltså låta det ligga kvar där också? hur lång tid tar det för lukten från ättikan att försvinna då?
    helt klart värt att testa.. kanske kan "skura" av hela golvet i hallen med det också!
  • mimmi 1

Ja, det är ju en god idé... ättika tar bort all dålig lukt, från kläder. tvättmaskin, osv. Ättiklukten är ju inte heller så kul, den får man på köpet! ;o) men den försvinner av sej själv på ett tag, eller så torkar man igen med typ såpa eller nåt, så försvinner den direkt. om hundkiss lukten försvinner med ättikan, och du bara känner ättik-lukten, så kan du ju spreja ytterligare en gång med såpvatten.. men låt det gå nån vecka emellan, så det hinner torka mellan vändorna, så det inte blir alldeles för fuktigt...kan ju vara svårt att veta när det är torrt under golvet.. men på nån vecka ska det vara torrt.
    det går ju att påskynda genom att ställa dit en kupévärmare, eller blåsa med hårtorken, etc.

• Marre79

Om ni vill att de ska byta golv tidigare, så säg INTE att hunden har kissat där för då kanske ni själva råkar ut för kostnader!

• Auris

Jag skulle också tipsa om ättika. Den brukar vara effektiv mot lukter.

• Tristanya
    Marre79 skrev 2008-08-17 22:12:07 följande:
    Om ni vill att de ska byta golv tidigare, så säg INTE att hunden har kissat där för då kanske ni själva råkar ut för kostnader!
    nä precis, säger ju självklart inget..
    men pratade med mamma om det där.. o risken finns ju att något under golvmattan måste bytas om kisslukten sugits in i det.. men det återstår ju o se.. testar nog ättika först!
  • Tristanya

testade att spraya ¨på ättika med vatten på golvet och försökte spraya så det rann ner lite vid listerna.. o sen torkade jag bort det med papper, sedan tog jag o sprayade på såpavatten och torkade av med vatten!
    o känsn som att det luktar mindre nu! grannen var även här och när jag frågade henne tyckte hon också att det luktade  mindre!
    så ska avvakta några dagar o se om lukten håller sig borta eller ej! håller tummarna på att den förvunnit nu!

TACK för tipset om ättika!

• mimmi 1

Varsågod!! så bra att det funkade... du kan ju prova igen, om inte allt har försvunnit....

• Tristanya
    mimmi 1 skrev 2008-08-24 22:50:58 följande:
    Varsågod!! så bra att det funkade... du kan ju prova igen, om inte allt har försvunnit....
    tyvärr luktade det lite svagt i hallen idag.. märks ju då man varit ute en stund o kommer in.. men ska nog spraya på igen o se om det försvinner helt.. kanske får låta ättikan ligga kvar på golvet en stund o "gotta" in sig.. sen torka av det och ta på såpavatten för att få bort ättikalukten!

skulle behövva knäskura hela lägenheten..men är ju svårt med alla möbler.. kan ju va att det luktar från nått annat ställe i lägenheten också!
  • Limited Edition

Limited Edition skrev 2008-08-17 11:31:49 följande:

Upprepar mig...
  • Tristanya
    Limited Edition skrev 2008-08-25 14:36:37 följande:
    Limited Edition skrev 2008-08-17 11:31:49 följande: Upprepar mig...
    mmm ska köpa det också.. men inte haft vägarna förbi Clas Olssons än
    därför tänkte jag testa med ättika först eftersom vi hade det hemma!
  • Zenobia

Det ska finnas en sprej på djuraffärer, den finns med dofterna lavendel och citrusd och naturell. Dom sa att den skulle vara bra för vanliga rengöringsmedel bara lägger sig på ytan och den här kryper ner mer.
    Vi köpte en och ska testa att spreja i bilen men vi har inte hunnit gjort det ännu. Piss Off heter det iallafall =)

• Tristanya
    Zenobia skrev 2008-08-26 20:22:48 följande:
    Det ska finnas en sprej på djuraffärer, den finns med dofterna lavendel och citrusd och naturell. Dom sa att den skulle vara bra för vanliga rengöringsmedel bara lägger sig på ytan och den här kryper ner mer. Vi köpte en och ska testa att spreja i bilen men vi har inte hunnit gjort det ännu. Piss Off heter det iallafall =)
    tror jag vet vilken du menar.. är det den som man även kan spraya på för att få tex katter att inte kissa på vissa platser?
    får kolla vilken som kan va bäst, den du menar eller den som finns på Clas Olssons..
  • Zenobia

Den är till för att bort lukten, den andra är väl fysprej eller vad den heter. Sambon sa iallafall att den var bara till för att få bort lukt.

Svar på tråden hur få bort stark lukt av hundkiss?