• Chai Latte

hur ser fostervattnet ut? inget för känsliga!

hej!

Jag undrar hur fostervattnet ser ut? Hur vet man vad som är fostervatten?

Sedan i fredags har det runnit i princip lite helatiden från mig... Jag har tidigare i vecka 32 vart inne o kollat då jag då trodde vattnet hade börjat sippra... då var det bara flytningar.

Jag har alltid papper i trosan som jag inte brukar byta oftare än när jag är på toa, nu får jag byta lite mindre än dubbelt så ofta för att det blir blött! På pappret ser det ibland ut som det e lite flytningar men även ser d ut som om det vart typ gulaktigt vatten eller så...

Tog nu på mig binda då jag läste att flytningar stannar uppe på bindan men fostervatten åker ner i den... e det sant?

• Svar på tråden hur ser fostervattnet ut? inget för känsliga!
  • VulgusProfanum

Fostervatten ser ut som vatten
    Det luktar lite åt det salta hållet och ska absolut inte lukta illa eller vara missfärgat.
    Om det är så att du misstänker vattenavgång så ska du åka in så att de får kika på dig. Det är inte bra att gå med sipprande vatten eftersom att man riskerar att drabbas av infektion.
    Det är också viktigt att kontrollera så att fostret ligger fixerat så att man inte riskerar att navelsträngen ramlar fram och kläms.

VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • Luloo

mitt fostervatten gick 2ggr.. mitt vatten vart gult, såg jätte skumt ut, första gången jag var inne sa dom att jag hade kissat på mig då det inte rann när jag var där... sedan när det var dax för det riktiga vattnet skulle gå 5 dagar sedan så märktes det, tror inte man klarar och missa det...det rinner en hel del, jag fyllde typ en blöjbinda (hade det pga av kontroll på morgonen så jag började blöda på förlossningen) och 4bindor som jag satte ihop, 3 badlakan,inom 25min och då gav jag upp och satte mig på toa... så man kan nog inte missa det...

det var gult andra gången också, och då hade han bajsat i vattnet så jag blev igångsatt med dropp.

enligt alla sidor står det att om man misstänker vattenavgång skall man alltid in på kontroll...

• Luloo
    VulgusProfanum skrev 2008-08-17 15:23:12 följande:
    Fostervatten ser ut som vatten Det luktar lite åt det salta hållet och ska absolut inte lukta illa eller vara missfärgat.Om det är så att du misstänker vattenavgång så ska du åka in så att de får kika på dig. Det är inte bra att gå med sipprande vatten eftersom att man riskerar att drabbas av infektion.Det är också viktigt att kontrollera så att fostret ligger fixerat så att man inte riskerar att navelsträngen ramlar fram och kläms.
    barnmorskan sa att vattnet kan gå åt det lite ljusrosa eller lite ljusgult också...jag tyckte det luktade lite hav
  • VulgusProfanum
    Luloo skrev 2008-08-17 15:29:09 följande:
    barnmorskan sa att vattnet kan gå åt det lite ljusrosa eller lite ljusgult också...jag tyckte det luktade lite hav
    Ja det luktar lite havsaktigt
    Och det kan variera lite i färg men det ska absolut inte vara missfärgat d.v.s. rostbrunt, eller brun/grönaktigt. Då är det något som inte är som det ska.
  • Chai Latte

tycker det e jättesvårt o veta, för inte brukar d rinna så ofta när d e flytningar normalt sett, men graviditeten gör ju att det blir massa konstiga ändringar i kroppen...

det e ju inte så att det skulle fylla en hel binda speciellt snabbt iallfall hehe, men d rinner mycket mycket oftare än det gjort någon gång innan...

skulle egentligen vilja åka o kolla, men känner mig jobbig, har ju vart där innan o då var det inget... *suck*

• VulgusProfanum
    Chai Latte skrev 2008-08-17 15:48:06 följande:
    tycker det e jättesvårt o veta, för inte brukar d rinna så ofta när d e flytningar normalt sett, men graviditeten gör ju att det blir massa konstiga ändringar i kroppen... det e ju inte så att det skulle fylla en hel binda speciellt snabbt iallfall hehe, men d rinner mycket mycket oftare än det gjort någon gång innan... skulle egentligen vilja åka o kolla, men känner mig jobbig, har ju vart där innan o då var det inget... *suck*
    Du har helt rätt det kan vara jättesvårt att säga om det är vatten, flytningar eller urin. Men du ska absolut åka in och kontrollera. Du behöver inte känna dig dum för det är inget konstigt och det är t.om ibland svårt att avgöra trots att man har utbildning på det.
    Så åk in
  • Luloo

hellre kolla en gång för mycket än en gång för lite

• Wilmis07

Ring in till förlossningen och hör vad dom säger,dom brukar vilja att man kommer in för en kontroll.Bättre en gång för mycke.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Luloo

Chai Latte skrev 2008-08-17 15:48:06 följande:

tycker det e jättesvårt o veta, för inte brukar d rinna så ofta när d e flytningar normalt sett, men graviditeten gör ju att det blir massa konstiga ändringar i kroppen... det e ju inte så att det skulle fylla en hel binda speciellt snabbt iallfall hehe, men d rinner mycket mycket oftare än det gjort någon gång innan... skulle egentligen vilja åka o kolla, men känner mig jobbig, har ju vart där innan o då var det inget... *suck*
    i vilka situationer rinner det?
  • Chai Latte

för d mesta känns d som det rinner lite helatiden med lite uppehåll då o då, igår på natten kändes det som det rann även om jag låg ner, men annars framförallt när jag står eller sitter...

• Chai Latte

jo ni har nog rätt, bättre att iallfall ringa en gång för mycket än för lite...

• Chai Latte

fast iof... jag ska till bm i morgon, är det något jag kanske endå bör vänta med tills jag går dit?

• Luloo

Chai Latte skrev 2008-08-17 16:02:27 följande:

fast iof... jag ska till bm i morgon, är det något jag kanske endå bör vänta med tills jag går dit?
    nä ring o kolla. det är lika bra...
  • Wilmis07

Jag hade absolut ringt o kollat.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Chai Latte

jag ringde! Hon sa att jag skulle ha på en binda o om det kommer mkt vatten i bindan o att d inte lägger sig på så skall jag ringa igen o komma in för o kolla upp det

känns skönt att ha talat med en bm iaf

• Luloo

Chai Latte skrev 2008-08-17 17:46:14 följande:

jag ringde! Hon sa att jag skulle ha på en binda o om det kommer mkt vatten i bindan o att d inte lägger sig på så skall jag ringa igen o komma in för o kolla upp det känns skönt att ha talat med en bm iaf
    hur har det gått?
  • Chai Latte

det har slutat så det måste vart flytningar...
    bm sa idag att man märker då det e fostervatten, så jag får väl lita på det

• elinville

jag hade väldigt vattniga flytningar på slutet, var också inne för kontroll och det var så tunna flytningar att läkaren ville kontrollera mig 2 gånger på raken. Fast de inte såg något i mikroskopet så tyckte de också det var mkt för att vara flytningar så jag fick komma tillbaka dagen efter för en extra kontroll.

Vattnet gick sedan på riktigt på förllossningen, och det gick inte att missa...

Maja 070703
Svar på tråden hur ser fostervattnet ut? inget för känsliga!