• Triss i Damer

Fördelar och nackdelar med att ha barnen på förskola?

Och vilken är den ultimata åldern för barn att börja.
    Läste någonstanns om en tjej som skrev om förskolan och dess tider och slutade med. Om förskolan nu är så bra så varför vill föräldrarna hämta tidigare?
    Vad tycker du?

• Svar på tråden Fördelar och nackdelar med att ha barnen på förskola?
  • Flamma

Jag ser förskolan som ett ställe där jag måste ha min son när jag jobbar. Nu när han är 3 år ser jag absolut inte nåt BEHOV av förskolan för hans egen skull...
    Fy, egentligen vill ja ha honom hemma, har ju inte skaffat barn för att lämna bort honom, men har tyvärr inte ekonomi att vara hemma på heltid med honom

• Pallas

Fördelar: Barnen får tillgång till pedagoger som fokuserar enbart på barnen och deras behov.

Nackdelar: Alla jävla sjukdomar, personalbrist och öppningstider som inte passar med hur jag jobbar (vår förskola specifikt då).

• Linda1976

Fördelar: Kompisar, pedagoger, social träning, lek....

Nackdelar: Ingen, men jag hade önskat mig mindre barngrupp/mer personal.

Dottern på 3 älskar sitt dagis. Hon börjar imorgon efter semestern och har tjatat senaste veckan om att gå dit.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Triss i Damer

tack för era svar.
    hon skriver även att småbarnsföräldrar ska ha sex timmars betalad arbetsdag, vad tycker ni om det?

• Familytime

Fördelar: Ett ställe där barnen får träffa andra barn och lära sig hur man fungerar i en grupp. De lär sig att lita på och lyda andra vuxna. De får ypperlig hjälp med att utveckla sinnen och saker som pedagogerna planerat ut för dem. De får en annan miljö än hemma, de lär sig att separeras från föräldrarna och hantera det. De får leka och ha roligt när de är där. Medan de är på förskolan jobbar föräldrarna och kan tjäna pengar.

Nackdelar: Tja, jag har inte sett några nackdelar med det än. Jag vill inte vara hemma med mina barn i flera flera år. Jag vill jobba också. Kanske inte heltid, men jag vill inte bara vara hemma-mamma, även om vi kanske har råd med det.

Ibland verkar det som om att vissa ser ner på folk som har sina barn på dagis. Det har jag verkligen aldrig förstått. Det är faktiskt sjukt att göra det. Att gå hemma i flera år med barnen är inte för alla och det är väl en himla tur att man slipper det? Om man nu inte vill det, alltså. Man är absolut inte en sämre förälder för att man lämnar barnen på dagis. Jag skulle nästan säga att det är en nödvändighet för att göra barnet mer självständigt. Men det är ju min personliga åsikt, det.

Bästa tid att börja med dagis? Finns det? Det går väl vilken tid som helst? Ett år är regeln på vår förskola.

• Flamma

Betalt för att vara med sitt barn? Jag JOBBAR inte som mamma, jag ÄR mamma. Det är något som jag valt att bli och något som jag är för Melvin som jag älskar. Jag JOBBAR med något helt annat!

Vissa jämför väl att vara mamma med att jobba. Jag jämför det snarare med ett intresse, eller vad man ska säga...

• solida

Jag är förskolepedagog och anser att det ultimata för de flesta barn är en kombination av en bra förskola och ett bra hem. Alltså att hinna med att både vara på förskolan och hemma under en dag. Det är därför, tycker jag, som man bör hämta sitt barn ganska tidigt om man har möjlighet. Det finns saker man kan göra på förskolan som man inte kan göra hemma (i de flesta hem), det finns saker man kan göra hemma som man inte kan göra på förskolan. Förskolan kompletterar hemmet, och berikar även det lilla barnet. Min son började på sin förskola (som är jättebra) när han var ett år. Därför att jag ville det. Inte för att vi var tvungna ellert jag ville börja jobba. Utan för att jag anser att även ett litet barn kan ha stor glädje av att spendera några timmar om dagen på en bra förskola.

• Triss i Damer
    Flamma skrev 2008-08-17 16:20:03 följande:
    Betalt för att vara med sitt barn? Jag JOBBAR inte som mamma, jag ÄR mamma. Det är något som jag valt att bli och något som jag är för Melvin som jag älskar. Jag JOBBAR med något helt annat!Vissa jämför väl att vara mamma med att jobba. Jag jämför det snarare med ett intresse, eller vad man ska säga...
    nej nej jag tror hon syftade på att dom bara skulle vara på dagis i sex timmar.
  • Flamma

Jaha, fattade som att man skulle ha betalt för 6 timmar när man är hemma

• Tant Green

Det bästa är kompisarna och personalen och att hon gillar att vara där.
    Det sämsta är att det är stressigt varje dag när man ska åka från jobbet och passa tider.

Jag tycker 8 timmar om dagen är fullt tillräckligt för en 3-åring och därför vill jag hämta då, inte för att jag tror att det är skadligt för henne att vara på dagis.

Svar på tråden Fördelar och nackdelar med att ha barnen på förskola?