• mästerkatten

Hur är det att bo i Tyresö?

Vi har kollat på en bostadsrätt i Tyresö strand. Vi känner själva inte till Tyresö så bra. Hur är det att bo där? Fördelar och nackdelar? Hur lätt/svårt är det att få dagisplats där?

• Svar på tråden Hur är det att bo i Tyresö?
  • JuliaåRonjasmammis

Vi trivs jättebra i Tyresö, har bott här i ca 1 1/2 år. Nära till skärgård och natur, mycket aktiviteter, många bra badplatser mm.

Vi fick förskoleplats relativt lätt, men däremot inte där vi hade som förstaval. Många barnfamiljer som flyttar hit, och många befintliga som skaffar fler barn.Flört

Hyfsade kommunikationer (om det inte är busstrejk...) och nära in till stan.

Det enda jag inte gillar sådär värst är väl centrum. Lite dåligt med butiker, tycker jag, som hade vant mig vid Farsta och Haninge centrum innan. Fast å andra sidan är det ju inte så långt till varken Farsta eller Haninge.

41 is just a number!
  • annlu748

Dagis är ganska svårt väldigt mycket barn just nu. Fördelar är att det är en bra och stabil kommun, nära till naturen trevligt centrum, nära till bad. Bra skolor, bra gymnasium.

Nackdelarna är att den enda kollektivtrafik är buss. Det tar inte riktigt 30 min ifårn tyresö strand till Gullmarsplan. Det går direktbussar in till centralen i rusningstrafik. Egentligen är det bara nackdel om det är långt till ert jobb.

(jag växte upp i tyresö, bodde där tills jag var 19. har själv kollat på radhus och hus där)

• mästerkatten

Ok. Tack för era svar. 30 min med buss är helt ok för oss. Har resväg nu 25 min med tåg, så vi är vana vid det. Är det mycket trängsel på bussarna i rusningstrafik? Kollade på SL:s hemsida att bussarna in till stan går väldigt tätt i rusningstrafik.

Vår son är nu 1 år och behöver dagisplats from jan -09. Jag ska ringa till Tyresö kommun och kolla med dom imorgon.

• mästerkatten

Flera Tyresöbor här på fl som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• sleeping angel

Jag är uppvuxen i Tyresö och har kvar mamma där.

Jag gillar tyresö som barnkommun, jag har inte dunderkoll på dagis ute på tyresö strand så det ska jag inte uttala mig om men det är nära till naturen, nära till Tyresö slott som är underbart på sommaren.
    En lugn kommun. Kommunikationerna är bra, visst 30 min till gullmars är kanske lite långt ibland men är man barnfamilj så är det ju ingen fara för Tyresö centrum finns ju nära. Inte det största men det finns HM, Lindex, kap ahl, ett välsorterat ica och coop + en massa andra butiker, cafeér har det varit dåligt med men det finns ett och det är ett till som ska öppna.

• mästerkatten

Tack för ditt svar!

• mästerkatten

Flera åsikter om Tyresö?

• LisaHampus

vi har sommarstuga där ute. Har haft i 30 år ungefär. Ja för mig är tyresö väldigt värmt om hjärtat. Men mycket har hänt, kommunen växer snabbt. De är inte redigt de där sommarstug området längre.
    Men hade jag bott kvar i sthlm hade tyresö absolut varit ett alternativ. som andra skrivit. nära till skog, centrum osv. Och inget krångligt att ta sig in till stan.
    Ni gör helt rätt! Tyresö är underbart!

• IhannaI

jag bodde i tyresö ca 22år dvs uppvuxen i Tyresö.. det va väll helt okej ska inte klaga.. men glad att jag flyttade där ifrån inge kul bo där som ung.. alla känner alla m.m.m pluss att jag även jobbade i tyresö, så man såg alla barn samt föräldrar när man gick på centrum.. nepp flyttat från tyresö e nog de bästa jag gjort i livet.. hittils, men vem vet kanske flytta tillbax när man blir äldre.. ;)

Tyresö är väldigt fint, men vill nog inte tillbax igen :)

Svar på tråden Hur är det att bo i Tyresö?