• Harmonisk68

Kan man lära sitt barn att krypa?

Min son är totalt frustrerad över att han inte har knäckt krypkoden. Han vill så gärna men får inte ihop armarna och benen. Slutar med att han ligger gråtandes på mage och är jätteledsen. Har hållt på så här nu i flera veckor. Jag vet att barn lär sig krypa när de är redo och man egentligen inte kan forcera det men har någon tips på något jag ändå kan göra för att hjälpa honom. Har varit på golvet med honom och har även provat att lägga en spegel eller leksak framför honom men det var inte lösningen. Bröjar bli jobbigt med allt gnällande nu.

• Svar på tråden Kan man lära sitt barn att krypa?
  • Minxy

Har samma problem här, så jag kan tyvärr inte ge några tips.
    Håller med om att det är frustrerande - man vill ju inte att dom ska vara ledsna!
    Jag låter iaf Leo vara på golvet så mycket som det går (tar givetvis upp honom när han är jätteledsen) för NÅN gång måste han ju komma på det.

• Lolagumman

gör korsvisa rörelser med armar och ben när barnet ligger på rygg. alltså för höger arm mot väster ben. Ihop och isär några gånger. Sen med väster arm och höger ben. Ifall barnen står i kryp position kan man testa att styra på benen när de rör armarna. I Finland där vi bor får alla barn som inte lär sig krypa själva möjlighet att gå i krypskola. Detta eftersom man anser att krypning är så viktig för framtida inlärning

• Minxy
    Lolagumman skrev 2008-08-17 20:05:07 följande:
    gör korsvisa rörelser med armar och ben när barnet ligger på rygg. alltså för höger arm mot väster ben. Ihop och isär några gånger. Sen med väster arm och höger ben. Ifall barnen står i kryp position kan man testa att styra på benen när de rör armarna. I Finland där vi bor får alla barn som inte lär sig krypa själva möjlighet att gå i krypskola. Detta eftersom man anser att krypning är så viktig för framtida inlärning
    Ahaa....ska prova.
    Leo kommer för tillfället inte ens upp i krypställning.
    Först står han i rätt position med benen, men då ligger han ner på bröstet istället för att stå på händerna.
    Sen står han rätt med händerna, men då vilar han på magen istället för att stå rätt med knäna.
    Sen växlar han mellan dom två *s*
  • Merjem

Jag lärde min dotter att krypa.
    men då var hon 20 månader(hon gick vid 18 mån)
    jag la henne i krypställning först- Hon storgrät i början. Sen gick jag runt som en hund i ca 2 månader och när hon tyckte det var kul så gjorde hon likadant....
    Det tog tid, men det var det värt. Mycket annat kom när hon började krypa.

Sonen är 10 mån snart och han är omöjlig att lära
    HAN VÄGRAR!!

• snuttP

mina barn har alltid hasat runt på rumpan, så kanske är det såna barn du med har.. Krypa har dom gjort långt senare. Efter dom börjat gå.

• Lia och bäbisen

TS, prova att hålla under magen på barnet så han näääästan kommer i krypställning iaf, och gå framåt med honom, så kanske han fattar vinken! Och kryp själv runt lite med! Skadar inte att prova, haha!

• Agamemnon
    Minxy skrev 2008-08-17 20:24:59 följande:
    Ahaa....ska prova.Leo kommer för tillfället inte ens upp i krypställning. Först står han i rätt position med benen, men då ligger han ner på bröstet istället för att stå på händerna.Sen står han rätt med händerna, men då vilar han på magen istället för att stå rätt med knäna.Sen växlar han mellan dom två *s*
    Så gör vår dotter också! Antingen är rumpan uppe ELLER överkroppen, aldrig båda samtidigt. Sen slänger hon sig på magen och viftar med armar och ben, som en fisk på land.
    ♥ Olivia 080308 ♥
  • decemberdröm

jag brukar ta bärsjalen (ringsjal) o hålla under hans mage o lyfta lite grann, då sprattlar han vilt med ben o armar o är nöjd, tills jag tar av den, då ligger han som en arg klunns på golvet o vill men inte kan komma frammåt....

• Merjem
    snuttP skrev 2008-08-17 22:11:39 följande:
    mina barn har alltid hasat runt på rumpan, så kanske är det såna barn du med har.. Krypa har dom gjort långt senare. Efter dom börjat gå.
    mIN dotter hasade också först på rumpan. Så roligt det var häromdag på inskolningen

Hon då 2 år och 2 månader gjort det på sin förskola och alla skrattade...men det var halt på golvet och det gick snnabast så att ta sig över :)
  • Harmonisk68

Tack för en del bra tips. Särskilt Lolagummans om de korsvisa övningarna. Ska testa imorgon! Har haft ännu en dag då E står på alla fyra och gungar fram och tillbaka. Han måste brås på sin mamma för jag har urkass koordinationsförmåga.

• sibelli

Håller med lolagumman om hennes tips.
    det går inte över en natt, men nästan.

Mina barn har fått vara barfota mycket på mage.

Ett supertips är att lägga barnet på diskbänken!!?? på det rostfria utan strumpor, sätta på kranen, och NATURLIGTVIS HÅLLA EN HAND BEREDD; SÅ barnet inte trillar ner, förståss.

• Merjem
    sibelli skrev 2008-08-18 19:48:29 följande:
    Håller med lolagumman om hennes tips.det går inte över en natt, men nästan.Mina barn har fått vara barfota mycket på mage.Ett supertips är att lägga barnet på diskbänken!!?? på det rostfria utan strumpor, sätta på kranen, och NATURLIGTVIS HÅLLA EN HAND BEREDD; SÅ barnet inte trillar ner, förståss.
    provade ditt tips...JÄTTESKOJ tyckte han men vi har ett elutagg precis bredvid köksbänken(den kan han inte komma åt annars) och han höll på att köra sina våta fingrar där.....ajabaja....men jag var med honom, så inget hände....

Alla barn kryper INTE och man kan stimulera de att gå istället och sen kan krypandet komma därefter. Min son vill verkligen inte hur jag än försöker, så nu går vi massor istället. han gillar det jättemycket och han kanske lär sig fortare att gå än att krypa...
Svar på tråden Kan man lära sitt barn att krypa?