• Peppelina

Lite frågor ang. donering av ägg.....hjälp!

Hej.

Jag har lite frågor ang. detta. Jag står inför mitt första IVF försök....och då kommer tankar ang. "tänk om jag inte har några ägg" eller "tänk om han inte har spermier"?

Min lillasyster har sagt att hon kan tänka sig att donera ägg till mig om det inte innebär några risker för henne att få fler barn.

Jag skulle vilja veta lite ang. detta. Medför det risker för hennes framtida chans att få barn?
    Hur går man tillväga?
    Vad kommer detta att kosta?

Sen undrar jag samma sak om spermiedonation? Kan man få det i Sverige? Vad kostar det? Om man har en egen donator - hur gör man då?

Jag är väldigt, väldigt tacksam för svar..
    Kram, kram

• Svar på tråden Lite frågor ang. donering av ägg.....hjälp!
  • Emmylou

Hej!
    Om man behöver äggdonation skriver läkaren en remiss så att man kan hamna i kön. Har man egen donator så är väntetiden förkortad. Med egen donator är kötiden ca 6 månader, pga prover som ska tas bl.a HIV. I Stockholm är kötiden drygt 2 år utan egen donator.

Oftast rekommenderas man i så fall att göra korsdonation. Dvs att din syster donerar sina ägg, men att någon annan kvinna får dem och du får en okänd kvinnas ägg. Detta pga känslomässiga band som kan vara svåra att tampas med när man donerar ägg till en som står en mkt nära.

Att donera ägg minskar inte chansen att få biologiska barn själv i framtiden. Spermiedonation kan man också få om man blir remitterad via läkare. Vet ej något om egen donator i det fallet, men kön är inte lika lång då.

I övrigt genomgår en donator samma procedur som du nu kommer att genomgå i IVF-behandling.

Det kommer säkert att gå bra med IVF:en. Det är mkt få fall då man ej får fram ägg vid IVF, särskilt om man är "ung" och har bra hormonvärden. Lycka Till!

-E

• Emmylou

Såg att jag glömde svara ang. kostnad. Genomgår man äggdonation i landstingets regi är det i princip kostnadsfritt. Jag tror att man kan få betala en summa för inkomstbortfall för donatorn men det är allt.

• hymafr

Hej Peppelina.

Om nu dina egna ägg mot förmodan inte skulle fungera och du absolut vill ha din systers ägg så tror jag att det finns kliniker i utlandet som accepterar det.
    Det är bara att ringa eller maila till lite olika kliniker och fråga.
    Då får du ju betala själv, men det kan det kanske vara värt?

Svar på tråden Lite frågor ang. donering av ägg.....hjälp!