Nån gratäng med köttfärs och potatismos
Det måste väl gå att göra.
Nån som gjort nåt sånt?
Det måste väl gå att göra.
Nån som gjort nåt sånt?
Shepards pie är en sådan rätt, har inte recept i huvet men finns säkert på nätet. Jag har gjort på nötfärs...
Brukar göra det ibland,så enkelt och gott...
Shepards pie : Gör potatismos och en köttfärssås. Smörj en ungsäkerform och häll i köttfärssåsen och ovan på där lägger du mosen. Sätt in i ungnen tills det har fått fin färg.
jag brukar göra iordning vanlig köttfärssås, vanligt mos, smöra en ungfastform. Lägga i köttefärsen, sedan frysta grönsaker typ majs, ärtor, paprika och sist moset. Gratinera i ugnen 225 grader ca 15-25 min
sååå god!
400 g nötfärs
1 Milda mat Extra
1 gul lök
1 stor burk hela champinjoner, är de för stora så dela dem.
Kinesisk soja
2 dl vatten
Ca 1,5 msk Taste of House kantarellfond
2 msk osötad lingonsylt
Knorr kött och grillkrydda (viktigt!)
1 påse Felix pulvermos (går bra med vanligt hemmagjort mos)
Stek upp finhackad lök, champinjonerna och nötfärsen i teflonpanna.
Häll i vatten, lite soja och fonden. Häll sedan i grädden och lingonsylten och krydda med knorrkryddan till det är lagom med salt/smak.
Låt sedan småputtra på svag värme i ca 15 minuter.
Vispa ihop potatismosen under tiden enligt anvisningen på paketett och häll sedan köttfärsröran i en ugnsäker form och klicka ut potatismosen ovanpå och platta till.
Gratinera i ugn (225-250 g) tills potatismosen fått lite färg och stelnat lite.
Servera med en god mustig sallad med balsamico vinäger och italiensk salladskrydda och gärna lite rödlök
Brukar göra potatismos som jag har i botten av ungsfast form, bryner köttfärs, salt,peppar och en massa tomatpuré, lägg köttfärsen över potatismoset, lägg på skivade tomater och strö över lite ost, in i ugnen kanske 175 grader i ca 10-15 min.