• vera82

Nån gratäng med köttfärs och potatismos

Det måste väl gå att göra.
    Nån som gjort nåt sånt?

• Svar på tråden Nån gratäng med köttfärs och potatismos
  • MaddeMamman

Shepards pie är en sådan rätt, har inte recept i huvet men finns säkert på nätet. Jag har gjort på nötfärs...

Tandkräm på min spegel.
  • Daffi76

Brukar göra det ibland,så enkelt och gott...

• al26be

Shepards pie : Gör potatismos och en köttfärssås. Smörj en ungsäkerform och häll i köttfärssåsen och ovan på där lägger du mosen. Sätt in i ungnen tills det har fått fin färg.

• LillaLinan

jag brukar göra iordning vanlig köttfärssås, vanligt mos, smöra en ungfastform. Lägga i köttefärsen, sedan frysta grönsaker typ majs, ärtor, paprika och sist moset. Gratinera i ugnen 225 grader ca 15-25 min

• Lemice

sååå god!

400 g nötfärs
    1 Milda mat Extra
    1 gul lök
    1 stor burk hela champinjoner, är de för stora så dela dem.
    Kinesisk soja
    2 dl vatten
    Ca 1,5 msk Taste of House kantarellfond
    2 msk osötad lingonsylt
    Knorr kött och grillkrydda (viktigt!)
    1 påse Felix pulvermos (går bra med vanligt hemmagjort mos)

Stek upp finhackad lök, champinjonerna och nötfärsen i teflonpanna.
    Häll i vatten, lite soja och fonden. Häll sedan i grädden och lingonsylten och krydda med knorrkryddan till det är lagom med salt/smak.
    Låt sedan småputtra på svag värme i ca 15 minuter.
    Vispa ihop potatismosen under tiden enligt anvisningen på paketett och häll sedan köttfärsröran i en ugnsäker form och klicka ut potatismosen ovanpå och platta till.
    Gratinera i ugn (225-250 g) tills potatismosen fått lite färg och stelnat lite.
    Servera med en god mustig sallad med balsamico vinäger och italiensk salladskrydda och gärna lite rödlök

• annicavillhabeis

Brukar göra potatismos som jag har i botten av ungsfast form, bryner köttfärs, salt,peppar och en massa tomatpuré, lägg köttfärsen över potatismoset, lägg på skivade tomater och strö över lite ost, in i ugnen kanske 175 grader i ca 10-15 min.

Svar på tråden Nån gratäng med köttfärs och potatismos