• Anonym (dotter)

Vill så gärna ha en dotter!!!

Varför känns det som om det är så svårt att få en dotter?

Känns som om 75% av alla nyfödingar är pojkar. Jag vet, snarare är siffrorna 49 resp 51%, men det är svårt att tro när man ser sig omkring. Kan känna mig så... nästan full av beundran (blandat med lite ful avundsjuka) när jag ser en mamma och hennes dotter även om jag såklart aldrig i livet skulle byta bort den son jag har mot en flicka.

Jag hoppas och önskar att jag får tre barn och att minst ett av dem är en dotter... Har sen tidigare en son men skulle känna besvikelse om alla tre blev pojkar. Ni behöver inte säga att det låter hemskt och otacksamt, för det vet jag redan Tyvärr känner jag så ändå, hur förbjudet det än är.

Har flera bröder själv och min sambo har flera (mamma och pappa har bara bröder). Undrar om detta minskar chanserna för oss att också få en dotter?!

Skönt att skriva av sig lite. Hoppas nån därute förstår.
  • Svar på tråden Vill så gärna ha en dotter!!!
  • Me o Mike

Förstår att det känns tungt.. Man kan ju inte rå för sina känslor..

Ja du kommer säkert få en del påhopp..

• Anonym (mamma3)

Tycker inte dina tankar är konstiga alls. Det jag reagerar på ibland är dem som verkligen inte vill ha pojkar. Det tycker jag är hemskt faktiskt för chansen eller risken beroendes på hur man ser det att få en pojke eller flicka är ju nästan den samma. Jag har själv en dotter som föddes med ett funktionshinder som gör att vi aldrig kommer ha det "där" som mammor och deras döttrar kan ha. Och hur mycket jag än älskar henne och hur glad jag än är över henne så önskade jag mig jättemycket en dotter till fast jag ville även ha en son! Nu har jag fått två söner och jag älskar dem över allt och skulle givetvis inte byta dem mot någon flicka i hela världen. Men visst skulle jag väldigt gärna ha en dotter till..........

Det lustiga är att jag inte alls tänkte så när jag väntade mitt första barn. Jag hade ingen längtan efter något annat än just ett barn. Så jag undrar ibland om det beror på min dotters handikapp som jag har denna längtan efter en dotter. Annars tycker jag att tre bröder är bland det häftigaste man kan se

• Kamikazee

Jag skulle säga att det är naturligt att känna så (fast tabu att säga högt). Någonstans i någon psykologibok har jag läst att det är helt naturligt för en mamma att vilja ha en dotter och en pappa en son. Detta har med identifikation och lärande att göra. Jag är inte jätteinsatt men det är i vilket fall som helst inget konstigt och något man ska känna dåligt samvete för.
    Och det innebär ju knappast att man inte älskar de barn man får. Men att få ett barn av samma kön som man själv innebär att man vet vad det barn kommer gå igenom under uppväxt tiden. Den första mensen, den första kärleken osv, vilket innebär att man kan dela med sig av sin erfarenhet och man kan identifiera sig med varandra. Låte kanske lite knas - men något sådant...
    Det som jag tycker är mest obegripligt är dock att en karl kan säga att han vill ha en pojke/flicka och ingen höjer ögonbrynet. Men om en blivande mamma säger att hon önskar en pojke/flicka blir det genast ramaskri och helst denna kvinna förpassas till en avlägsen trakt.

Jag kan helt ärligt säga att jag i smyg önskade mig en dotter, även om jag trodde att det skulle bli en kille. Jag fick en dotter och jag är tacksam.  Jag hade älskat en pojke lika mycket som en flicka, självklart och jag hade inte blivit besviken. Men jag hade nog haft mer bråttom med att skaffa syskon än vad jag har nu.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Anonym (tjejmamma)

När jag blev gravid med min dotter längtade jag så intensivt efter en flicka, jag hade alltid sett mig själv som mamma till en flicka. Vi valde att inte ta reda på könet i förväg men när hon väl föddes och jag fick se att det var en flicka vi fått, så var det en oändlig lycka :) Kanske hade jag känt likadant om det varit en pojke, mest troligt är det så men det kan jag inte svära på.

Nu, när vi planerar för syskon så känner jag ingen längtan efter något kön. Får vi en flicka till så blir det underbart för vi har en jättefin dotter sedan tidigare. Blir det en pojke är det också en högvinst, för då har vi en utav båda sorternaKyss

Men ja, jag skämdes väldigt över min intensiva längtan efter en dotter då jag väntade vårt första barn...

• Anonym (dotter)

Tack för era inlägg!

Anonym (mamma3) skrev 2008-08-17 21:24:37 följande:

Tycker inte dina tankar är konstiga alls. Det jag reagerar på ibland är dem som verkligen inte vill ha pojkar. Det tycker jag är hemskt faktiskt för chansen eller risken beroendes på hur man ser det att få en pojke eller flicka är ju nästan den samma. Jag har själv en dotter som föddes med ett funktionshinder som gör att vi aldrig kommer ha det "där" som mammor och deras döttrar kan ha. Och hur mycket jag än älskar henne och hur glad jag än är över henne så önskade jag mig jättemycket en dotter till fast jag ville även ha en son! Nu har jag fått två söner och jag älskar dem över allt och skulle givetvis inte byta dem mot någon flicka i hela världen. Men visst skulle jag väldigt gärna ha en dotter till..........Det lustiga är att jag inte alls tänkte så när jag väntade mitt första barn. Jag hade ingen längtan efter något annat än just ett barn. Så jag undrar ibland om det beror på min dotters handikapp som jag har denna längtan efter en dotter. Annars tycker jag att tre bröder är bland det häftigaste man kan se
    Jag kan förstå dig också. Man älskar sina söner och jag hade absolut även velat att en av mina tre (om jag har den turen att få två barn till) var en son.

Det är förmätet och fel att önska barn som ska vara si eller så, men lik förbannat har man allas förväntningar på sig och det känns som att även folk runtomkring skulle bli besvikna resp skadeglada(?) om man inte fick en tjej också...

Känner att jag skulle få panik inför tredje barnet om nästa också är en pojke... Fyyy på mig som tänker så
  • Anonym

jag förstår dina känslor. det är inget att skämmas över för man kan faktiskt inte rå för dom.
    själv har jag längtat så enormt mycket efter en dotter enda sen jag var liten!
    fatta lyckan när dom plockade ut mitt barn (snitt) och sa "ja det är som på UL, en liten flicka!"
    varje dag tackar jag allt som finns för att jag äntligen har min älskade dotter hos mig.

• Anonym (dotter)
    Kamikazee skrev 2008-08-17 21:28:04 följande:
    Jag skulle säga att det är naturligt att känna så (fast tabu att säga högt). Någonstans i någon psykologibok har jag läst att det är helt naturligt för en mamma att vilja ha en dotter och en pappa en son. Detta har med identifikation och lärande att göra. Jag är inte jätteinsatt men det är i vilket fall som helst inget konstigt och något man ska känna dåligt samvete för. Och det innebär ju knappast att man inte älskar de barn man får. Men att få ett barn av samma kön som man själv innebär att man vet vad det barn kommer gå igenom under uppväxt tiden. Den första mensen, den första kärleken osv, vilket innebär att man kan dela med sig av sin erfarenhet och man kan identifiera sig med varandra. Låte kanske lite knas - men något sådant...Det som jag tycker är mest obegripligt är dock att en karl kan säga att han vill ha en pojke/flicka och ingen höjer ögonbrynet. Men om en blivande mamma säger att hon önskar en pojke/flicka blir det genast ramaskri och helst denna kvinna förpassas till en avlägsen trakt.Jag kan helt ärligt säga att jag i smyg önskade mig en dotter, även om jag trodde att det skulle bli en kille. Jag fick en dotter och jag är tacksam.  Jag hade älskat en pojke lika mycket som en flicka, självklart och jag hade inte blivit besviken. Men jag hade nog haft mer bråttom med att skaffa syskon än vad jag har nu.
    Kan det alltså vara så att jag är helt normal? Det låter logiskt det du skriver. Tror det ligge rmycket i det där om att man vill dela med sig av det man själv lärt sig som tjej/kvinna. Känns som om mycket av ens egen uppväxt annars varit till "ingen nytta" även om det låter lite knäppt att skriva så för jag kan ju förhoppningsvis lära min söner om livet också. Men riktigt samma sak tror jag inte det skulle bli... Utan en dotter skulle jag aldrig få chnasen att vara den där mamman jag själv skulle vilja ha haft
    Anonym (tjejmamma) skrev 2008-08-17 21:30:16 följande:
    När jag blev gravid med min dotter längtade jag så intensivt efter en flicka, jag hade alltid sett mig själv som mamma till en flicka. Vi valde att inte ta reda på könet i förväg men när hon väl föddes och jag fick se att det var en flicka vi fått, så var det en oändlig lycka :) Kanske hade jag känt likadant om det varit en pojke, mest troligt är det så men det kan jag inte svära på.Nu, när vi planerar för syskon så känner jag ingen längtan efter något kön. Får vi en flicka till så blir det underbart för vi har en jättefin dotter sedan tidigare. Blir det en pojke är det också en högvinst, för då har vi en utav båda sorternaMen ja, jag skämdes väldigt över min intensiva längtan efter en dotter då jag väntade vårt första barn...
    Har hört att mammor bli stolta över söner men lyckliga över döttrar. Undrar om det ligger nån sanning i det.
  • thissan

Jag är en av dem som inte vill ha en son, fast man egentligen inte får säga så. 
    Jag väntar nu min andra dotter och är så glad! Självklart (om man nu måste tala om något som är så självklart) så hade jag älskat en son precis lika mycket och blivit precis lika glad, men när man är i det läget att det fortfarande inte finns något ansikte eller en person att relatera till så får man önska sig vad man vill, och ska heller inte behöva skämmas för det.

• Anonym (dotter)
    thissan skrev 2008-08-17 21:41:03 följande:
    Jag är en av dem som inte vill ha en son, fast man egentligen inte får säga så. Jag väntar nu min andra dotter och är så glad! Självklart (om man nu måste tala om något som är så självklart) så hade jag älskat en son precis lika mycket och blivit precis lika glad, men när man är i det läget att det fortfarande inte finns något ansikte eller en person att relatera till så får man önska sig vad man vill, och ska heller inte behöva skämmas för det.
    Grattis Hur gjorde du?

• Kamikazee

Ytterligare ett exempel på att vi kvinnor tycker att män är ett mysterium Det är liksom lättare att få en dotter för då "vet" man vad det handlar om.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
Svar på tråden Vill så gärna ha en dotter!!!