• minbebis76

Takfönster i badrum -tips önskas !

Vi håller på och inreder en övervånging. I det blivande badrummet kommer vi ha ett takfönster.
    I taket kommer vi ha vitmålad träpanel och väggarna blir kaklade. Min fråga är vad man ska ha i ramen runt fönstret. Kakel känns som att det hamnat lite fel men ser det inte konstigt ut om man gipsar in ramen runt förnstret och sedan har panel runt om?
    Någon som förstodd min beskrivning

Hur har ni, ni med takfönster, kakel och panel i taket? Bilder i galleri som jag får kika på?

tack tack!

• Svar på tråden Takfönster i badrum -tips önskas !
  • Meria

Jag hänger med i vad du skriver, tror faktiskt det blir snyggast med panel om resten av taket är det. Kakel kan kanske bli konstigt... eller jag vet inte... har inget takfönster, men det jag sett kan jag inte minnas ha kakel runt

♥ Loke -06 & Lillebror v.24 ♥
  • minbebis76

Ok, tack för din åsikt

Fler som kan tipsa eller allra helst visa bilder?

• Joonas

ni kan ha nischen målad i samma färg som panelen. Sätt helst inte panel där, det kan så lätt hända att man glömmer fönstret öppet i badrummet och så kommer regnet och förstör panelen. Vi har kaklade väggar i vårt badrum på ovanvåningen men valde att låta nischen till takfönstret vara vitmålad, så blir ljusinsläppet renare och bättre!

• minbebis76
    Joonas skrev 2008-08-18 10:40:45 följande:
    ni kan ha nischen målad i samma färg som panelen. Sätt helst inte panel där, det kan så lätt hända att man glömmer fönstret öppet i badrummet och så kommer regnet och förstör panelen. Vi har kaklade väggar i vårt badrum på ovanvåningen men valde att låta nischen till takfönstret vara vitmålad, så blir ljusinsläppet renare och bättre!
    Med nischen menar du själva hålet upp mot fönstret? Har ni panel eller gips i taket? Att gipsa nischen blir supersnyggt om taket är i gips men min fundering är om det ser konstigt ut att ha panel och sedan en "ram" som är i gips?
    Du har ingen bild du vill visa?
  • Joonas

Jo!
    http://www.familjeliv.se/hem/joonas/galleri.php?cur_album=Badrum#

• minbebis76

Jättefint juh Ni har ju kaklat runtom fönstret där vi kommer att ha panel.
    Hur har ni gjort, har ni panel eller gips i taket där taket är rakt?

• Joonas

Där taket är rakt har vi gips. Alla tak hos oss är målade, släta gipsplank.

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Susannee

Nu kan jag ju också hänga här eftersom jag inte heller vet hur vi ska göra
    Vi har takkupa i vårt badrum, men har ingen aning om hur vi ska göra med kakling

Joonas: Kollade in ditt badrum, snyggt!

♥Ludwig 061229 ♥ William -03 ♥ Josefin-94 ♥ Timmy -89 ♥
  • minbebis76

Susanne, ni har alltså en takkupa och inte takfönster?

• Susannee

Japp, så hur hade du gjort där? Det är bara ett normaltstort fönster tror det är en meter eller nåt och ingen vägg brevid om du fattar hur jag menar?

• minbebis76

Susanne, ni har snedtak och en kupa? Vad har ni i taket, panel eller gips?

• Susannee

Just nu ingenting Vi håller på att bygga vår ovanvåning så där är bara isolering nu men vi ska ha vanligt gipstak tror jag iallfall!

• minbebis76

Hm, men du svarade inte på min fråga Antar att det är kupa coh snedtak då Då tycker jag att det är snyggast att avsluta kaklet där väggen inte är rak längre. Att det snea och takkupan är ingipsad.
    Men Joonas hade ju kaklat även det snea och in i takfönstret och det är snyggt det med.
    När det är kupa föredrar jag nog att kaklet slutar där snedtaket börjar.

• Susannee

Vi har både snedtak och kupa.Får nog ta en bild ikväll kanske

• Susannee

Minbebis: Har inte hunnit ta nån bild än och såklart så är det mörkt nu( vi har ingen el däruppe än) Har ni funderat färdigt hur ni vill ha det?

Vi har börjat gipsa igen väggarna, en vägg är uppsatt till duschen och en del rör är dragna, om en vecka eller två  är det dax för kakel så nu måste jag bege mig ut på jakt

• minbebis76

Susanne, ha nä här är det inte ens isolerat än så det dröjer innan det blir kakel

Ta gärna en bild och hojta till när du kan så ska jag kika och säga vad jag tycker.

Svar på tråden Takfönster i badrum -tips önskas !