• sofie27

min hund slickar sig i baken??????

Min hund har de senaste tre dagarna slickat sig i baken väldigt ofta, till och med nattetid. Det verkar inte som om att de kliar. Kan han ha mask utan att de finns i avföringen? Eller kan de vara nåt annat? Ska jag börja att avmaska honom och se om han blir bättre eller ska jag ringa till djursjukhuset och rådfråga. Blir lite oroli att de kan vara nåt annat i så fall vad??? tacksam för svar....

• Svar på tråden min hund slickar sig i baken??????
  • Hon o Han

jag hade avmaskat hunden de finns små maskar som sätter sig precis vid öppingen. (utbildad djursjukvåradare)

• Ayya

Kan vara analsäckarna oxå. Börja med en maskkur, funkar det inte så kontakta veterinär så kan de kolla upp analsäckarna.

• Cubix
    sofie27 skrev 2008-08-17 22:47:56 följande:
    Min hund har de senaste tre dagarna slickat sig i baken väldigt ofta, till och med nattetid. Det verkar inte som om att de kliar. Kan han ha mask utan att de finns i avföringen? Eller kan de vara nåt annat? Ska jag börja att avmaska honom och se om han blir bättre eller ska jag ringa till djursjukhuset och rådfråga. Blir lite oroli att de kan vara nåt annat i så fall vad??? tacksam för svar....
    avmska , det kan ev. vara Analsäckarna också...
    kan även vara fuktexem som satt sig vid svansroten.
  • sofie27

han har slutat slicka sig i baken:)) avmaskade honom så de va nog de. men därimot så känns de som om han har fått dille på att slicka sig på tassarna andra ställen på kroppen bara för sakens skull...han har aldrig gjort så innan.varför gör han så??..men jag är iallafall glad över att han inte är i baken mer....slutade efter jag avmaskade han...men jag kommer att vara uppmärksam iallafall.mvh

• frulan

Kan han vara uttråkad? Då kan de börja klia/slicka sig för att få ut lite energi och har brist på annat att göra.
    Men vad bra att han slutade slicka sig i baken i alla fall

sofie27 skrev 2008-08-26 10:58:51 följande:
    han har slutat slicka sig i baken:)) avmaskade honom så de va nog de. men därimot så känns de som om han har fått dille på att slicka sig på tassarna andra ställen på kroppen bara för sakens skull...han har aldrig gjort så innan.varför gör han så??..men jag är iallafall glad över att han inte är i baken mer....slutade efter jag avmaskade han...men jag kommer att vara uppmärksam iallafall.mvh
  • sofie27

jo de är säkert så.han har aldig betett sig så någon gång men visst vi kan ju vara uttråkade så varför inte han:))

• Hon o Han

kan också vara tecken på en allergi mot foder eller nått annat han fått i sig. Kolla upp om ni gett honom något ovanligt eller kanske ni ska testa byta foder, och se om det hjälper.
    Min kompis hund tål inte mjöl tex o får han det i sig så slickar och kliar han sig en massa. Kan också vara en överkänslighet mot avmaskningsmedlet, slutar han inte om en vecka så prova ovanstäende.

lycka till

• frulan

Visst är det så men jag menade lite mer om han fick mental aktivering och så
    Har en hund inget "jobb" så kan det visa sig på olika sätt att de mår lite dåligt.
    T ex bita/klia sig själv, göra olater (de hittar ju på egna saker att göra) m.m.

sofie27 skrev 2008-08-26 17:01:51 följande:
    jo de är säkert så.han har aldig betett sig så någon gång men visst vi kan ju vara uttråkade så varför inte han:))
  • sofie27
    Svar på #12
    han är allergiker och han har de lite jobbigt med sin allergi just nu...kliar sig endel så att han slickar sig kan ju vara de....han går på pencilin just nu.....få hoppas att de ger med sig...brukar göra de....tack för alla svar:))
Svar på tråden min hund slickar sig i baken??????