• Empo

Vad kostar en gäst på ett bröllop?

Förstår att det är väldigt olika men det räcker med en lätt uppskattning ni som tror er veta? Vi hade tänkt oss ett "mellanekonomiskt" bröllop, alltså inte lågbudget men heller inte slå på det största tänkbara. Utan mer för alla nära och kära (kring 60 pers) med catering, tårta och lokal.

Som sagt, bara en uppskattning!
    Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Vad kostar en gäst på ett bröllop?
  • Kamikazee

Vi var 60 pers på vårt bröllop och med lokal, catering, dekorationer dryck osv så gick enbart den delen på runt 40 - 50 000 kr. Sedan tillkom allt som ringar, klänning, håruppsätting, bil osv. Och då var det inget extremt, utan bygdegård, egengjorda dekorationer, dryck köpt i tyskland osv.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Bling1975

ca 1000:- vid tre rätters med vin till maten och tårta skulle jag räkna med om jag köpte det av lokalen.

Men det beror ju på lokalen, vilka regler kring dryck som finns, betalbar eller inte, vilken mat man vill ha etc.

Buffé är oftast billigare och då behövs inte lika mycket personal. Egen dryck gör ju också stor skillnad.

Stitch längtar efter Lilo
  • elink

jag kan säga att den stooooora utgiften ofta är maten. men ofta när det planeras bröllop så vill man ha en massa små romantiska detaljer och varje sak kostar. många bäckar små du vet.

vårt bröllop hölls på en kurort för två år sedan. lokal och serveringspersonal ingick i kuvertavgiften.
    mat: 450 kr för tre rätter
    dryck: ca 200 kr / kuvert för hela kvällen (alkoholfritt bröllop)
    tårta: 55 kr/bit

frukt och godisbord: någon tusenlapp för hundra personer.

sen kan man behöva ljudanläggning...... låna? hyra? beror på era kontakter.

jag var på ett bröllop i fredags som hade en bra budgetlösning: två sorters inbjudningar. den första för familjen till vigsel, middag på restaurang och sen mingelfest (med bara småmat och tårta) på hyrd lokal. den andra till vänner och mer avlägsna släktingar till vigsel och sen mingelfesten. kan det vara ett alternativ?

• Empo

Ljudanläggning och sånt har vi faktiskt själva.

Men det jag skulle vilja veta är ETT pris för EN person TYP.
    Som sagt, bara uppskattningsvis.

• elink
    Empo skrev 2008-08-17 23:08:27 följande:
    Ljudanläggning och sånt har vi faktiskt själva.Men det jag skulle vilja veta är ETT pris för EN person TYP.Som sagt, bara uppskattningsvis.
    kuvertavgift= priset för maten för EN person.

men eftersom man kan välja så olika är det svårt att svara på din fråga....
  • javalady

Priset beror ju helt och hållet på vad för typ av plats och mat ni tänker ha det på.

Vet ett slott som för ett par år sedan tog ca 1100:- per person per kuvert plus 1000:-/timman man hyrde det. Frågan är då - hur tänker du räkna? Tänker du räkna "jaha, 1100:- kostar en person" eller tänker du "okej, vi har tio personer på bröllopet då blir det 1100:- för maten plus 100:- timman för en person och vi tänker vara där 5 timmar det blir 1600:-".

Eller vad tänker du att det skall ingå för utgifter i personens pris? Era kläder? Inbjudan? Resor? Vigselringar?

Det är svårt att uppskatta när vi inte vet vad du tänker dig. Det är ju stor prisskillnad på att servera soppa eller oxfilé så att säga...

• elink

så ska jag svara på vad HELA festen kostade per person.......

total kostnad för HELA bröllopet på loka brunn i grythyttan var ca 150 000. vi var 105 personer inklusive brudparet. det blir drygt 1400 per person. då hade vi ingen alkohol. men det går att göra ett bröllop MYCKET billigare än så.....

• Empo

Jag FÖRSTÅR att det är svårt att uppskatta, men försök. Det är ändå bara en uppskattning jag är ute efter så det spelar inte så stor roll, huvudsaken är att det är "räknat" på ett bröllop som ligger kring 50-60.000:- kanske med 60 gäster.
    För en person räknar vi in mat, dryck och lokal.

Svar på tråden Vad kostar en gäst på ett bröllop?