• qontricas

Foglossning/sjukgymnast

Hej hej
    Det är så att jag har fått foglossning/ischias har inte fått detta konstanterat men jag har förklarat vart det sitter och hur det känns för min BM. Idag ska jag till sjukgymnasten vad är det de gör där? Får man göra olika övningar??? Hoppas att hon kommer att finna mitt problem det borde inte vara något problem för henne??? Nån som nyligen varit hos nån sjukgymnast för foglossning???

• Svar på tråden Foglossning/sjukgymnast
  • ElinC

Jag sökte för min foglossning för två år sedan. Jag var både hos husläkaren och sjukgymnasten. Sjukgymnasten kan böja på dig och känna om fogarna rör sig och på så vis fastställa diagnosen. Sen kan du få lite övningar att göra för att stärka ryggen samt där kan du också få ett bälte som kan hjälpa för vissa. Det gjorde det dock inte för mig.

• qontricas

Okej det känns skönt att veta. Jah tyvärr inte fått läkartid förrän 28 aug på MVC mitt jobb kräver läkarintyg efter en vecka jag gick ifrån jobbet i torsdags det gick inte jobba hade fruktansvärt ont, kunde inte ens andas. Det kommer som attacker bak i ryggen längst bäckenet/höften längst magen ner till blygbenet och det strålar längst låret ljumsken så tappar jag andan och blir illamående så jobbigt. Men om sjukgymnasten konstanterar foglossning så är det lättare att få ett sjukintyg på tex vårdcentralen så längde tills jag ska träffa min läkare på MVC.... VAD TROR NI DÄR UTE!

Tusen tack ElinC för ditt svar

• ElinC

Annars kan du ju höra med läkaren på vårdcentralen. Det var han som sjukskrev mig. Dom kollade på samma sätt som sjukgymnasten. Hur långt har du kommit? Min foglossning dök upp i vecka 10. 30 veckor i soffläge. Inge vidare....

• qontricas

Jag är faktiskt i vecka 27 idag ( gud vad tiden går)
    Så det är bättre för mig än vad det var för dig! Det kan inte varit roligt rent ut sagt helvete för dig : /
    Jag ska gå till sjukgymnasten idag och då får jag säga som det är så kanske hon kan titta efter om det d´finns nån läkare som kan sjukskriva mig fram till 28 aug : /
    Hoppas det löser sig! Kände du av nån smärta efteråt! Alltså efter du hade fött ditt barn??? Hoppas du inte fick lida allt för länge efteråt med : (
    Tusen tack för ditt engagemang man känner sig lite vilsen nu faktiskt. Har typ aldrig varit sjuk så jag vet inte hur nåt går till!

• Norrskenet

Hur gick det hos sjukgymnasten? Själv var jag hos en sjukgymnast i torsdags som gjorde en undersökning o konstaterade att jag har ont i främre bäcken o då finns det inte så mycket hon kunde göra. Fick tips på hur man ska gå, röra sig o även testa ett bälte. Men det gör så ont när jag sitter med den, så den kan jag inte använda. Jag jobabr ju som lärare o kan ju inte ta av mig den varje gång jag ska sätta mig...

Ska i morgon träffa en bm som ska testa akupunktur, hoppas på att det ska funka.

Detta är mitt tredje barn o är nu i v.21. Tidigare har jag fått foglossning ca 2 mån innan bf, har då fått vattengymnastik men blev ändå sjukskriven fram till bf.

• ElinC

Min foglossning minskade ganska snabbt efter förlossningen. Det var stor skillnad redan efter en månad. Jag tror det tog 4 månader innan jag var helt smärtfri. Lycka till! Det var min första sjukskrivning också. Var livrädd för försäkringskassan men det gick bra. Man får se till att inte hålla tillbaka när man skriver om problemet till dom. Berätta ordentligt hur omöjligt det är för dig att jobba. Vad jobbar du med?

• Moi Mokulat

Jag fick foglossning tidigt i graviditen. Jag gick till en sjukgymnast, men jag fick inga övningar. Jag fick ett bälte att fästa runt magen. HJälpte dock 30 % av gångerna jag rörde mig. Men jag hade sån foglossning att det till och med gjorde ont om nätterna.
    Jag är nu nästan smärtfri och är i v 39.
    Sjukskrev mig halvt i en månad, men det funkade inte alls så jag fick sjukskriva mig helt i v 26.
    Försäkringkassan är jätte hårda när det gäller foglossning så ta inte ut något i förhand. De ringer och kollar. m.m. Jag har också ett jätte tungt arbete så det fanns inget för mig att göra.

• qontricas

Hej hej på er!!!
    Var hos sjukgymnasten idag. Hon undersökte och tryckte och spände. Hon konstaterade att jag har en nerv som är i kläm som påverkar hela min rygg. Hon lyfte mitt ben på ett skumt sätt och då strålad det ända ner till vristen. Hon hittade verkligen vart jag hade ont : / Och hon förklarade hur jag kände smärtan och det stämde. Hon sa att det var tur i oturen att jag hade detta ryggfel för läkare tar detta problem allvarligare än foglossning. Bara för att foglossningen är relaterad till graviditet och det är ingen sjukdom.... Jävla nötter. Jag lider verkligen med alla som har ont i rygg eller bäcken eller höfter. Vad spelar det för roll om man är gravid eller inte man har ont ändå! Jävla skit att det ska vara så! Tro fan att ryggen och bäckenet tar stryck om man bär runt på en massa extra kg och samtidigt jobbar på som vanligt. Stackars alla med ryggproblem/bäckenproblem jag vet nu hur det känns inget kul alls!

Jag jobbar som köttansvarig på en hemköpsbutik har lyft jätte jätte mkt och fick en massa sammandragningar i förr förra veckan en bit att slemproppen lossnade och det kom blod. Läkaren sa att jag absolut inte får lyfta mer. Jag hamnade då i kassan. Jobbade mån tis. Var ledig i onsdags fick då mina två första attacker. ´Gick och jobbade på torsdagen efter 30 sek ALLTSÅ 30 SEK så fick jag de där attacken igen tappar andan som knivhugg i ryggen vid övrehöft som går längst magen ner till blygbenet strålandes ner över ben och lymske. Så så ligger det till. Nu måste jag ringa VC för läkarintyg tills 28 aug när jag har tid hos MVC läkaren! Phu det blev långt! Förlåt till er som orkade läsa enda hit. Men så ligger det till!

• natta23

jepp jag fick 50% sjukskrivning me... och sen blev jag kallad till sjukgymnasten och fick lite övningar, har inte hjälpt mig ett skit

• qontricas

Hej hej!
    Nu har jag varit hos läkaren och han har gått igenom min rygg. Jag har en inflammation i nerverna i ryggen som troligtvis påverkar flera kotor i ryggen. Jag har skador på ryggen sedan tidigare säger han. Och vid graviditet så framhävs ryggfelen mer. Samt att det blir belastning i ryggen. Han var underbar läkare! Han tycker också att det är helt fel att vissa läkare inte tar foglossning/bäckensmärtor vid graviditet allvarligare. Jag tackade han jätte mycket för att han tog mig på allvar! Alla ni med rygg/foglossning/bäcken/ischias/inflammation i nerver osv hoppas att det kommer att lösa sig för er!

Min läkare sa att jag måste bytta yrke, genomgå runtken och riktig rygggenomgång efter jag har fött min lilla bebis : /
    Känns inte kul! Men nu vet jag vad det är iaf!

Tusen tack för alla svar kämpa på där ute!

Svar på tråden Foglossning/sjukgymnast