• kissemiss

Gasugn

Vad kan man egentligen laga i gasugn? Jag tycket det är helt hopplöst och allt blir bara bränt på botten och rått ovanpå. Finns det några trick? Baka är ju också helt hopplöst!!!

• Svar på tråden Gasugn
  • Sweety

Har också en gasugn, men har inte användt den så mycket, har precis flyttat in.
    Men kanske att man har maträtten/bakverket lite längre upp än vanligt. Då tar inte maten så illa vid sig i botten, och får mer färg på toppen.
    Rimma juh

• kissemiss

Har funderat på att prova det men med bröd verkar det inte hjälpa. Har dock hört att det ska vara lättare att få färg på lite större bröd än på typ frallor.

• Abrakadabra

Brännaren kanske går att justera? En kompis till mig hade samma problem som du med sin gasugn. Hon tog dit en hantverkare som justerade inställningarna ? sedan fungerade ugnen perfekt!

Annars är Sweetys tips om att ställa grejerna högre upp bra, och/eller att sätta en plåt på falsen under där du har din maträtt/bakverk. Plåten spärrar en del av värmen.

• kissemiss

Ugnen är precis ny så kan vara att brännaren blivit felinställd ska kolla upp det. har lagat mat i england i massa olika gasugnar och då var det inte så här. tack för tipsen!

• Inka

Det är skitsvårt att baka i gasugn! Det jag har gjort är att jag hat lite lägre temp. 150 grader för bullar, ställer dom högst upp och har en plåt längst ner. Sen får dom stå lite längre tid istället i ugnen. Bakade i förrgår och dom blev faktiskt inte brända den här gången!!

Svar på tråden Gasugn