• Anonym (fundersam)

KAN man bli gravid dagen efter mensen är slut??

Det borde väl vara en 100% säker period eftersom ÄL infaller ca 2 veckor efter mensen?
    Jag hade oskyddad sex för en vecka sedan och har två mornar i rad nu fått riktiga illamåendeattacker.. det är därför jag undrar.

Någon som vet?

• Svar på tråden KAN man bli gravid dagen efter mensen är slut??
  • ebben

Det beror ju på NÄR man har ÄL,o det VET man ju sällan helt säkert...........
    En del har blivit gravida under mensen också. men vanligt är det väl inte! Men visst fins risken/chansen............

• Issey Miyake

Riktigt uthålliga spermier kan leva upp till nästan en vecka och det är ju inte alltid man har ägglossning när man tror. Du kan mycket väl ha haft ägglossning tidigare än 2 veckor efter mensens början och med andra ord så kan du vara gravid. Det finns inga 100% säkra perioder.

PMS kan ju också ge illamående, men du kan också vara gravid.

• Anonym (fundersam)

Aj då... Har en liten kille på 6 månader nämligen och det var inte riktigt meningen att vi skulle ha barn än.. Men OM det skulle vara så.. ja det skulle ju vara himla kul ändå!

Någon som blivit gravid strax efter mensens slut??

• Karra1

Äl innfaler ungefär 14 dagar innan nästa mens första dag så det beror på många faktorer, menscykel, hur lång mens du har. Har du t.ex. sex 6 dagar efter mensens första dag kan du bli gravid om du har äl dag 6-11 ungefär. Säkra peroder är ofta de dagar efter äl till nästa mens

• Anonym (fundersam)

Efter att min pojk föddes har jag haft väldigt långa mensperioder d v s en vecka + någon dag!

• Anonym (fundersam)

Karra1: Missförstod dig lite.. du frågade ju inte om hur lång mens jag hade! sorry

• Kickson

Hej. Instämmer med föregående talare... Det finns inga 100% säkra perioder.
    Det beror helt på hur lång menscykel du har. Det är alltid ca 14 dagar från ägglossning till mens. Men från mens till ägglossning finns inget säkert. Du kan ha ägglossning precis när mensen tagit slut och då får du ju en extremt kort menscykel, men jag vet vissa som har det så.

Har också varit orolig över graviditet sedan min mens kom tillbaka, nu har jag slutat amma och ska börja använda min p-dator ("persona"). Den gör att man får koll på de "säkra perioderna" för den mäter hormonnivåerna...
    Jag trivs så himla bra med den och att slippa ta p-piller så att jag tipsar alla om den Det görs ju ingen reklam för den, så det när nästan ingen som vet om att den finns!

Om du är intresserad kolla på www.unipath.nu

Min faster fick tre barn, blev gravid de två senare gångerna när det senaste barnet var 8 månader... det du! Det är tätt det...
    Hoppas du får din mens, det skadar ju inte att vänta lite till innan nästa graviditet. Jag vet i allafall att min kropp inte känns mogen för ännu en graviditet ännu... Har varit så orolig så jag köpt test vid varje mens typ dagen innan den kommit
    kram//Kickson

• Karra1

ts: jag blev gravid på dag 10 själv (hade sex 1v efter mensens första dag)

Så visst kn du vara gravid.

• Anonym (fundersam)

Karra1: Vi hade sex 12 dagar efter första mens så jag trodde det var säkert då men uppenbarligen inte! Nåja.. Är jag det så är det väl någon mening med det antar jag! Vi ville ju ha barn tätt men kanske inte riktigt SÅHÄR tätt!

• melodikryss

Det finns väl inga säkra perioder... Inte som är 100% säkra

Svar på tråden KAN man bli gravid dagen efter mensen är slut??