• ananda74

Kan man ha en liten nätt vagn/sulky även till nyfödd? Har så liten bil samt bor högt i huset utan hiss.

Vi sitter och funderar över vagnar...det är så att vi bor på 3:e vån utan hiss och har ingen möjhlighet att ställa en vagn i trapphuset eller på gården. dessutomn har vi svinliten bil med 0 bagageutrymme så min fråga är om man kan ha en liten vagn, lättviktare, kanske en sorts sulkly/sittvgn som man kan fälla även till en nyfödd? eller måste man ha en stor liggvagn? vad har ni för erfarenheter ni som har barn och vilka vagnar som är bra? givetvis hade vi tagit en stor, tung vagn om vi bott i hur med hiss eller haft en stor kombibil men just nu ser det inte ut så.

finns det nån bra sajt med alla olika sorters barnvagnar?

• Svar på tråden Kan man ha en liten nätt vagn/sulky även till nyfödd? Har så liten bil samt bor högt i huset utan hiss.
  • Intelligenti pauca

Nyfödda bör inte sitta i sulky.Deras rygg är inte lämpad för det.

• norgesessan

sulky brukar det vara 6 månaders gräns på...Men det finns små vagnar man kan ha från starten, men dom kostar (iallafall dom jag har i huvudet) som bugaboo och liknande..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • bebbe made in italy

tycker en sittvagn e alldeles för obekväm för ett spädbarn, den e ju ine ombonad och huvudet kommer fara runt, alltså min dotter är 4,5 mån och jag skulle gärna vilja byta till sittdel men jag tycker hon är för liten, kommer byta runt 6 mån tror jag... Du kan väl köpa en vagn med mjuklift så du kan bära med dig barnet upp i lägenheten, vagnen får du låsa fast i cykelkällaren, finns jättebra barnvagnslås...

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • Coruscant

Det är klart du kan ha en liten vagn - av sulkytyp eller vad de nu kallas!
    Men se till att vagnen har fullt liggläge och köp till en hårdlift som ni använder de första 6 månaderna när bebisen behöver ligga ner!

Lycka till!

• ananda74
    Coruscant skrev 2008-08-18 11:07:48 följande:
    Det är klart du kan ha en liten vagn - av sulkytyp eller vad de nu kallas!Men se till att vagnen har fullt liggläge och köp till en hårdlift som ni använder de första 6 månaderna när bebisen behöver ligga ner!Lycka till!
    Okej, det verkar ju lovande, får kolla in en sån. inga tips på vad dessa vagnar heter (fabrikat eller modell?)
  • norgesessan

Jag har inte sätt en paraplysulky med platt liggläge...sen är resten (mer som sittvagn)framåtvända..som emmaljunga scooter med mer, den är häller inte helt platt...

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Madge

T.ex en sån här... Finns flera. Acta Graco har (har haft iaf) någon vagn som man kan ha mjuklift till, då flyttar man undan sufletten lite. Fast vet inte hur länge en bebis passar i sån. Men AktaGracos vagnar kan man kombinera med babyskydd också. Du får kolla på deras hemsida www.aktagraco.se

Sen hittade jag en annan vagn på blocket:
    www.blocket.se/vi/16956862.htm

• Madge

Fast det som tar absolut minst plats och är smidigast när man ska upp för många trappor är ju bärsjal eller bärsele.

• FruStolpe

Vi hade en graco vivo, den var toppen.

Svar på tråden Kan man ha en liten nätt vagn/sulky även till nyfödd? Har så liten bil samt bor högt i huset utan hiss.