• Joyo81

min hund kan inte sluta äta bajs!

Jag tror jag blir tokig på min hund, hon kan bara inte motsåt bajs och det är så jäkla äckligt!!
    Jag har 99% lydnad på min hund, går perfekt i koppel, drar inte skäller inte. Bor 100 meter ifrån ängar och skog så hon är i stort sätt alltid lös, sticker alldrig lös, följer mig hela tiden och kommer direkt på inkallning. MEN den procenten som gör att jag känner att jag intehar henne 100% är att känner hon doften av bajs så skiter hon fullständigt i mig och blir blockerad. Då får jag springa snabbt till henne för då passar hon på att hetsäta tills jag tar henne. Detta hetsätandet gör hon även i koppel då jag kanske inte ser att det ligger en baj under gräset.
    Vad kan man göra jag tror jag blir tokig.
    Läste en gång någonstans att man kunde ge sin hund annanas för detta då äter bajs för att det är något ämne i bajset som de vill åt som finns i annanas (låter sjukt) men det hjälpte inte.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-19 13:12
    Tack för alla svar! Hon äter dock inte sitt eget bajs, bara alla andras. Hundbajs, hästbajs, harbajs, igelkottbajs, kattbajs, name it. Hon äter Hill´s och det ska ju vara ett bra foder har haft det i ca 9 år på min andra hund som gick bort förra veckan.
    Hon har fin avföring och bajsar inte hela tiden som hundarna gör på "skit.foder".
    Men jag ska prova med äggula.
    Splash vet du hur mycket man ska ge?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-25 14:58
    Har nu gett äggula i en vecka kan inte säga att jag märker något jätteresultat. Vi ökade på från en varannan dag till en om dagen för igår, så vi får se. Tycker att hon vid enstaka tillfällen klarat att gå förbi hästskitar men likförbannat står hon där och mumsar ute på någon än 10 minuter senare.
    Nu jobbar vi vidare på att ihop med äggula stoppa detta som säkerligen även har blivit en ful ovana!!!!

• Svar på tråden min hund kan inte sluta äta bajs!
  • Tikka

Är det sitt eget? Eller allt annat? Våra gjorde så när vi bytte foder, det var dåligt och gick rakt igenom så när det "kom ut" var det fortfarande näring i det som hundarna saknade så då åt de sin egen avföring. Men de slutade så fort vi bytte tillbaka till vår vanliga blandning. Är du säker på att hon inte saknar nåt ämne?

• Flygfotogen

Det är väl rätt vanligt att hundar älskar att äta andra hundars bajs? De äter ju sina egna spyor också.

• Splach

Brist på Biotin gör att hundar äter bajs..
    Biotin bildas i tarmarna därav finns det mycket sådant i bajs.
    Det finns även mycket biotin i ägg gulan, men äggvitan gör att hunden ej kan ta upp det.
    Därav står det i foder som det finns ägg i att det finns biotin i, det dom ej skriver med är att det är saksamma då det oftast är hela ägg, så äggvitan gör att hunden ej kan ta upp biotinet..

Börja ge din hund ägg gula, och äter hon sitt egna bajs, så kan du ge hon lite annanas.

tyvär kan det bli en dålig vana, så det kan behövas brytas en del..

• Maria Machin

Hej. Jag har två hundar och dom äter också sitt bajs. Jag gav dom lite banan för det och det hjälpte. Jag har hört att det fattas b vitamin i hundens kropp så testa och ge henne lite vitaminer. Lycka till

• stjärnströssel

kan det vara en retriever?...var glad att hon "bara" äter..värra när dom rullar sig i det..

det blåser på toppen
  • Splach
    Maria Machin skrev 2008-08-19 08:12:06 följande:
    Hej. Jag har två hundar och dom äter också sitt bajs. Jag gav dom lite banan för det och det hjälpte. Jag har hört att det fattas b vitamin i hundens kropp så testa och ge henne lite vitaminer. Lycka till
    precis som jag sa.. Biotin..

En av B-vitaminerna!
  • Maria Machin

Japp du har så rätt så.

• stjärnströssel

såg nu att det var en rottis..ovanligare..men visst finns det vissa..av den rasen med..dock 99% tikar..tror det handlar om hormoner o som ovan säger..någon brist, men hos retrivern verkar alltid sakna något i sin mat el ha massa hormoner då

det blåser på toppen
  • Joyo81

Tack för alla svar! Hon äter dock inte sitt eget bajs, bara alla andras. Hundbajs, hästbajs, harbajs, igelkottbajs, kattbajs, name it. Hon äter Hill´s och det ska ju vara ett bra foder har haft det i ca 9 år på min andra hund som gick bort förra veckan.
    Hon har fin avföring och bajsar inte hela tiden som hundarna gör på "skit.foder".
    Men jag ska prova med äggula.
    Splash vet du hur mycket man ska ge?

• Splach
    Joyo81 skrev 2008-08-19 13:12:12 följande:
    Tack för alla svar! Hon äter dock inte sitt eget bajs, bara alla andras. Hundbajs, hästbajs, harbajs, igelkottbajs, kattbajs, name it. Hon äter Hill´s och det ska ju vara ett bra foder har haft det i ca 9 år på min andra hund som gick bort förra veckan.Hon har fin avföring och bajsar inte hela tiden som hundarna gör på "skit.foder".Men jag ska prova med äggula.Splash vet du hur mycket man ska ge?
    Djur är individer, och har hon större behov av b vitamin så kanske inte fodret är tillräkligt.

B-vitamin går ej att överdosera, utan det följer med urinet ut.
    Har man på tok för mycket så blir dom kassa i magen.
    Så det är bara att testa dej fram.
    ge en äggula i maten varannan dag tex.
  • stjärnströssel

vore kul att höra om du märker resultat.
    Har ett gäng med samma problem

det blåser på toppen
  • Black roses

Jag har en labbetik, som äter skit JÄMT!!! Det jävliga är att hon har lärt min lhasatik att detta ska vara crém, de la crém... Och jag hatar det!!! Nu har jag iaf tagit en äggula i bägges mat, (gav henne och min lilla lhasatik ett extramål..) för detta måste få ett slut....

Nu får vi väl låta det gå ett tag, före vi kan se resultat, men jag ger då f-n inte upp...

Mvh M G

(Kan tillägga att de äter EJ sin egen skit, bara andras, rådjur varandras, osv, osv... Och lydnaden finns där, samt att de vet så väl att de gör fel...)

• MammaFiaa

Min hund åt bajs då hon var valp, detta pga att hon var minst i kullen och inte fick maten hon skulle ha (kass uppfödare), när Theka kom till mig var hon dryga tolv veckor och undernärd. Hade då två katter, och upptäckte att hon åt kattens och hennes eget bajs. Jag förstod och fick då veta att hon inte fått den mat hon skulle få och att då detta var resultatet. Tyck att jag är dum, taskigt eller något liknande. Men så fort Theka försökte äta bajs, tog jag henne i nackskinnet. Ställde hellre fram en skål med hundfoder till henne, då hon på något sätt kunde inse att hon inte behöver slåss om mat och att äta bajs inte är någon höjader. Efter tre veckor med "mitt lilla knep" så slutade hon. Nu luktar hon bara, som vilken annan hund. 19 månader och väger som hon ska.

Kram

• dum apa

wtf är fel på din hund. den måste vara pfykiist skadad i skallen. jag har aldrig hört en så dum historia som denna. du borde söka hjälp din dumma apa.

• Aniiee
    dum apa skrev 2015-03-30 10:08:49 följande:

wtf är fel på din hund. den måste vara pfykiist skadad i skallen. jag har aldrig hört en så dum historia som denna. du borde söka hjälp din dumma apa.

Grattis till veckans trådlyft....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Trassel14

Testa att ge henne en äggula. Min hund äter skit när han behöver b-vitamin brukar gå över efter att jag gett honom äggula. 

• lsdl

Hej jag är bajs forskare. Under den senaste tiden har jag forskat i fenomenet. Bajsa i skogen. Detta fenomen sträcker sig långt tillbaka i tiden. Det finns bevis från 20.000 f.kr. Där människan har bajsat i skogen.

Svar på tråden min hund kan inte sluta äta bajs!