• Tikka

Juvertumörer på vår hund, någon som vet nåt om detta?

Ja, vår tik har fått juvertumörer. Pratade med vet idag och hon sa att det till 100% var det, ska få komma dit till veckan. Hon sa att de oftast är godartade. Men de kan också sprida sig eller vara elakartade. Någon som har råkat ut för detta? Berätta gärna, hur det än gick.

• Svar på tråden Juvertumörer på vår hund, någon som vet nåt om detta?
  • Ziggystardust

Min förra hund hade det, av den elakartade sorten tyvärr. Det började som en liten knöl och växte i raketfart (ca 2 månader) till äppelstor boll. Veterinären opererade bort den och hon var frisk i ungefär ett år, sedan kom de tillbaka igen... Vi provade att operera även denna gång och det verkade bra men efter några veckor blev hon dålig och fick somna in, cancern hade spridit sig till levern. Hon blev ändå 11 år så hon var ju inte purung.

Det behöver ju inte bli så här tråkigt, min mormor hade en schäfer som hade juvertumörer som var godartade som hon levde med i flera år. Det såg inte så trevligt ut när tumörerna hängde under magen men hon led inte av dem. Hoppas din hund har tumörer av den sorten.

• petsod

Stötte på detta ofta när jag jobbade på djurklinik. Ofta/alltid är det nästan äldre tikar som inte är kastrerade som får detta, kanske har de gått på p-spruta också.
    Tyvärr går det oftast FÖR långt innan någon reagerar och då kan det antingen ha satt sig på lungorna eller så ha det spruckit vilket självklart är väldigt smärtsamt för djuret. Har inte hört talas om många godartade juvertumörer.

Vi gjorde så att vi opererade bort hela den sidan som var angripen. Det blir ett omfattande sår som hunden ofta vill komma åt så alla våra patieneter gick hem med sk bukbandage och tratt.

Jag tycker absolut att ni ska undersöka det hela och operera bort det som finns. man får ju tänka på att det motsvarar bröstcancer och det är ju inget man vill gå med.

Lycka till.

• Tikka
    petsod skrev 2008-08-18 13:37:37 följande:
    Stötte på detta ofta när jag jobbade på djurklinik. Ofta/alltid är det nästan äldre tikar som inte är kastrerade som får detta, kanske har de gått på p-spruta också.Tyvärr går det oftast FÖR långt innan någon reagerar och då kan det antingen ha satt sig på lungorna eller så ha det spruckit vilket självklart är väldigt smärtsamt för djuret. Har inte hört talas om många godartade juvertumörer.Vi gjorde så att vi opererade bort hela den sidan som var angripen. Det blir ett omfattande sår som hunden ofta vill komma åt så alla våra patieneter gick hem med sk bukbandage och tratt.Jag tycker absolut att ni ska undersöka det hela och operera bort det som finns. man får ju tänka på att det motsvarar bröstcancer och det är ju inget man vill gå med.Lycka till.
    Hm, min veterinär lät väldigt övertygande när hon sa att de oftast var godartade. Vår tik är "bara" 7 år och har aldrig varirt sjuk. Är vältränad och glad och pigg i övrigt. Undrar när det klassas som att det gått "FÖR långt"? De som jag kan känna är ungefär 3-4 cm i diameter. Hon är inte öm eller har någon rodnad på juvret. Hur vanligt är det att detta återkommer tro?
  • Tikka

Ooops, petsod. Det var inte alls mening att ifrågasätta dig, ser nu att det kanske uppfattades som det. På den djurkliniken jag tillhör sa de för 1 år sedan att min andra hund måste avlivas och när jag kom tillbaka för mer prover veckan efter sa de att det bara var urinvägsinfektion, så det är dem jag är lite bryyd över...

• luspudel

Ja, tyvärr. Hade en tik som vi ganska nyligen fick avliva på grund av elakartade juvertumörer. Hon opererader flera gånger, sista gången hade hon ett ärr från bröstet och ner till nedre magen men de bara spred sig. Till slut var hela hon full av dom och hennes kropp orkade inte mer. Fruktansvärt.

Hoppas verkligen att ni slipper detta!

• petsod

Tikka: Ingen fara, uppfattade det inte så. Med "för långt" menar jag när det hänger som klasar under magen på tiken eller att det har spruckit upp.
    Har kliniken du går hos varit lite "sisådär" vad det gäller andra saker skulle jag söka mig någon annanstans denna gång, det är ju viktigt att ni får rätt diagnos.

Precis som monsterhummer skriver så blir det ju ett långt snitt från första till sista bröstvårtan och det händer ju tyvärr att det kommer tillbaks om man inte tar bort alla mjölkkörtlar.

• Tikka

Ringde till en annan klinik men de har fortfarande semesterstängt. Har fått tid på tisdag och vill iaf komma väg en första gång och kontrollera henne. Kan ju alltid ändra vet om jag vill.
    Känner mig lite kluven av olika anledningar kring detta... Vet inte hur jag ska agera...

• skåne tjej

Min tik har haft en juvertumör.
    Man opererade bort den och tumören skickades på analys, det visade dig att den sorten var elakartad och ibland kommer tillbaka. Tack och lov så hade den inte spridit sig.
    Jag kollar noga igenom henne numera för att tidigt upptäcka några förändringar.
    Lycka till!

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
Svar på tråden Juvertumörer på vår hund, någon som vet nåt om detta?