petsod skrev 2008-08-18 13:37:37 följande:
Stötte på detta ofta när jag jobbade på djurklinik. Ofta/alltid är det nästan äldre tikar som inte är kastrerade som får detta, kanske har de gått på p-spruta också.Tyvärr går det oftast FÖR långt innan någon reagerar och då kan det antingen ha satt sig på lungorna eller så ha det spruckit vilket självklart är väldigt smärtsamt för djuret. Har inte hört talas om många godartade juvertumö
rer.Vi gjorde så att vi opererade bort hela den sidan som var angripen. Det blir ett omfattande sår som hunden ofta vill komma åt så alla våra patieneter gick hem med sk bukbandage och tratt.Jag tycker absolut att ni ska undersöka det hela och operera bort det som finns. man får ju tänka på att det motsvarar bröstcancer och det är ju inget man vill gå med.Lycka till.
Hm, min veterinär lät väldigt övertygande när hon sa att de oftast var godartade. Vår tik är "bara" 7 år och har aldrig varirt sjuk. Är vältränad och glad och pigg i övrigt. Undrar när det klassas som att det gått "FÖR långt"? De som jag kan känna är ungefär 3-4 cm i diameter. Hon är inte öm eller har någon rodnad på juvret. Hur vanligt är det att detta återkommer tro?