• xxJessikaxx

Dinkel-paj?

Skall för första gången baka en dinkelmjölspaj med jordgubbar, blåbär, mascarpone skulle det vara i också och ägg om jag inte minns fel. Har inte bakat med dinkel tidigare och undrar om det är nåt särskilt jag ska tänka på?

• Svar på tråden Dinkel-paj?
  • Saniis

Jag använder dinkelmjöl på precis samma sätt som vanligt vetemjöl. Så vad jag vet så behöver du inte tänka på något särskilt.

• LindaLampa

Jag brukar ofta baka med dinkel, det du kan tänka på är att om du använder dinkel fullkorn så bör du blanda med vetemjöl för att det ska bli gott, använder du siktat dinkel kan du bara köra på som vanligt! Dinkel fullkorn är väl egentligen bäst till bröd (ej söta bakverk och efterrätter).
    Jättegott och dessutom bättre näringsvärde än vetemjöl!
    Lycka till!

xxJessikaxx skrev 2008-08-18 14:05:48 följande:
    Skall för första gången baka en dinkelmjölspaj med jordgubbar, blåbär, mascarpone skulle det vara i också och ägg om jag inte minns fel. Har inte bakat med dinkel tidigare och undrar om det är nåt särskilt jag ska tänka på?
  • xxJessikaxx
    LindaLampa skrev 2008-08-18 15:57:24 följande:
    Jag brukar ofta baka med dinkel, det du kan tänka på är att om du använder dinkel fullkorn så bör du blanda med vetemjöl för att det ska bli gott, använder du siktat dinkel kan du bara köra på som vanligt! Dinkel fullkorn är väl egentligen bäst till bröd (ej söta bakverk och efterrätter).Jättegott och dessutom bättre näringsvärde än vetemjöl!Lycka till!
    Jag har köpt siktat dinkel, skall inte baka förrän på torsdag men tänkte att det är bra att vara ute i god tid
    Tack för tipsen.
Svar på tråden Dinkel-paj?