IMEI nr på mobilen?
Hej!
Hur tar man reda på sin mobiltelefons IMEI nr? Ska åka utomlands och är orolig för att jag kanske blir bestulen på min mobil...
Hej!
Hur tar man reda på sin mobiltelefons IMEI nr? Ska åka utomlands och är orolig för att jag kanske blir bestulen på min mobil...
Tror att det ska sitta under batteriet, eller under sim kortet! Så det är bara att plocka isär telefonen och leta
www.polisen.se/inter/nodeid=19732&pageversion=1.html
Stöld eller förlust av mobiltelefon
Ungdomsrån, stölder och handel med stulna mobiltelefoner ökar. Därför har mobiltelebranschen/operatörer och polis har tagit fram rutiner för att spärra mobiltelefoner vid förlust eller stöld. Alla mobiltelefoner har ett så kallat IMEI nummer som identifierar telefonen i ett GSM-nät. Numret visas i din mobiltelefons display genom att du trycker in följande kod: *#06#.
Tänk på att det inte går att ta fram IMEI-numret i efterhand, när telefonen redan är försvunnen. Därför bör du anteckna IMEI-numret så att du om du förlorat din mobiltelefon kan spärra den hos din nätoperatör.
www.sparrservice.se/questionsanswers.asp
5. Vad är mobiltelefonens IMEI nummer?
Svar: Det är telefonens interna serienummer. Detta får du fram genom att trycka in koden: *#06# (stjärna, fyrkant, noll, sex, fyrkant). Ett annat alternativ är att ta bort skalet och lyfta på batteriet så finns det bakom
Det sitter under batteriet på telefonen, är en lång nummerkombination bestående av 15 siffror och börjar med 35 (just nu på de telefoner som tillverkats de senaste åren). Finns även en streckkod strax under den. Som sagt måste du anteckna denna INNAN om du inte haft turen att ha köpt mobilen av en bra fackhandel som antecknar detta på kvittot vid köp.
Om en telefon är spärrad i sverige är den inte spärrad utomlands. Så det viktigaste för dig att göra är att fixa fram nummret till din operatörsspärrtjänst så du inte behöver betala för andras samtal.