• Kary

Måla på tapet? + Råd om nyans av vitt?

Hejsan!

Efter mycket funderingar på om jag ska tapetsera och hur i min nya lägenhet så tror jag nog att jag trots allt vill ha vita väggar och det enklaste sättet verkar vara att måla på den tapet som redan finns. Går det? Jag har bara tittat lite snabbt på hur nuvarande tapeten ser ut med den verkar vara lite tjock och glansig på något sätt.

Jag har frågat en kompis som sa att det borde gå bra och att man först ska måla med en grundfärg (obruten) ett lager och sen ett eller två med den färg man vill ha. Jag vill nog helst ha någon nyans av vitt. Stockholmsvitt har jag hört är bra eftersom den inte är för kliniskt vit, eller kanske "två, tre nyanser varmare". Är det någon som kan ge mig några bra tips eller säga om detta stämmer? Var kan man köpa färgen någorlunda prisvärt? Hur mycket behöver man till ett rum på ca 4x5m samt en liten hall och ett litet kök? Jag bor ute i Aspudden i Stockholm och har tyärr ingen bil men kan nog ta mig ut till något stort varuhus på helgen. Är det värt att anlita någon som målar så att det blir bra? Måste man ha grundfärg även om man bara ska måla i vitt?
    Tacksam för råd!

• Svar på tråden Måla på tapet? + Råd om nyans av vitt?
  • Marie IE B

Vi har målat på tapeten i samtliga våra rum och vi har inte grundmålat. Vi har tvättat väggarna noga med målartvätt och sedan målat direkt (spacklat och slipat hål mm som inte ska användas igen). Sparmåla med pensel runt fönster, dörrar och golv/taklister och kör sedan på med en bra roller.
    Jag föredrar en vit nyans som heter "Nordsjövit" och som säljs i butiker som säljer Nordsjö-färger. Den är vitare än den som oftast kallas Stockholmsvit, S-0502-Y, och gör sig bra mot vita snickerier. Vi har målat två lager och fått bra täckning, tumregel 1 = billig färg = fler lager krävs. Det står på burkarna hur mycket varje liter färg räcker till och så tar du det gånger det antal lager du tror att du behöver måla. Affären hjälper dig! Satsa också på penslar / roller av bra kvalitet, det finns inget mer förargligt än penselstrån som lossnar.

• Kary

Tack för svaret!Hur vet man vad som är bättre då? Att tvätta med målartvätt eller grundmåla? Vad är målartvätt för något? Vet du om det finns någon hemsida där man kan jämföra dessa nyanser av vitt?

• Marie IE B

Du kan aldrig se färgnyanser på en bildskärm !
    Gå till en färgaffär och se deras prover eller ännu hellre köp med småburkar med prover och provmåla för att se färgen i din miljö och i ditt ljus.
    Målartvätt är ett rengöringsmedel som du tvättar väggarna med för att få bort fett och smuts. Det gör att färgen fäster bättre.
    Bra färger är alla kända märken; Alcro, Beckers, Nordsjö, Flügger...

• Kary

Hmm...tyvärr kommer jag inte hinna provmåla eftersom jag måste måla och flytta samma helg som jag får tillträde.
    Jag antar att man kan köpa målartvätt på samma ställen som man köper färgen. Finns det något bra märke där? Hur mkt kostar det ungefär?

Och en viktig fråga...hur lång tid får man räkna med att det tar...från början till slut, att i en tom etta på ca 35 kvm rengöra väggarna och sedan måla? Jag funderar nämligen på att få hjälp med detta men skulle behöva veta ungefär hur många timmar som är rimligt (i grova drag).

• Marie IE B

Vik en helg från det att du börjar tills du är helt klar och kan börja möblera. Du måste ev maskera av och sparmåla mot lister och foder, det är lite pilligt. Rolla tar inte lång tid men se'n har du torktid emellan målningarna att ta hänsyn till.

• Lishon

Jag gjorde precis som Marie IE B. Målartvätt och sen spackling på ev små hål och ojämnheter. Målade alla kanter först och drog sedan på med roller. Använde en billigare färg från Cheapy och det krävdes tre lager vitt för att täcka mörkbruna tapeter. Bröt färgen så den inte blev så stickande vit med en liten klick sjögräsfärg(beige-grå) från samma butik. Blev en bra nyans. Tänk bara på att om du blandar färgen själv bör man göra mycket eftersom det är svårt att blanda till exakt samma nyans två gånger. Tänk på att måla taken först också så att inte de ser smutsiga ut mot de vita väggarna. Det tar nog minst en helg skulle jag tro.

• Kary

Om man tex vill ha antikvita väggar då, ska man ha samma färg på taken?

• Lishon
    Kary skrev 2008-08-20 22:05:02 följande:
    .

Nej kulören kan vara en annan på taket. Man använder ju en annan typ av färg där. Jag menar att tak blir solkigt och smutsigt med åren och bör alltid målas om väggarna målas.
  • Marie IE B
    Kary skrev 2008-08-20 22:05:02 följande:
    Tak målas som regel kritvita.
  • k girl

Vi hade strukturtapeter i vårt vardagsrum så vi började med att riva bort dem. Därefter spacklade vi, och sedan målade. Vanlig väggfärg torkar rätt fort men det tog ett par dagar. Se till att maskera ordentligt och ta bort lysknappar etc för att komma åt ordentligt. Är tapeten mycket mörk eller kraftigt mönstrad kan det behövas en grundfärg. Vilken nyans av vit du ska välja hör ju många gånger ihop med vilket ljus du har i lägenheten, men jag föredrar själv vita nyanser som har en lätt dragning åt gult (exvis S0502Y eller just stockholmsvitt, S1002Y) som upplevs lite varmare. Takfärg och snickerier brukar vara kritvita, alltså saknar inblandning av svart, gult, rött eller grönt.

• Kary

Tack för svaren! Känns som att saker och ting börjar klarna nu. :) Nu ska jag bara ge mig iväg och köpa färg i helgen. Undrar hur det ska gå utan bil. Det lär ju väga en hel del. Hur mycket målartvätt behöver man förresten? Är det också 10 l eller något sådant? Kanske jag blir tvungen att åka i omgångar?

• Lishon
    Kary skrev 2008-08-21 21:47:07 följande:
    Tack för svaren! Känns som att saker och ting börjar klarna nu. :) Nu ska jag bara ge mig iväg och köpa färg i helgen. Undrar hur det ska gå utan bil. Det lär ju väga en hel del. Hur mycket målartvätt behöver man förresten? Är det också 10 l eller något sådant? Kanske jag blir tvungen att åka i omgångar?
    Det brukar finnas i på sprayflaska, 1 liter. Det räcker.
  • Kary

Jaha, vad bra. Kan ni rekommendera något märke? Vad gör man efter att man sprayat? Torkar av med något? Gnuggar?

• Lishon
    Kary skrev 2008-08-21 22:10:04 följande:
    Jaha, vad bra. Kan ni rekommendera något märke? Vad gör man efter att man sprayat? Torkar av med något? Gnuggar?
    Nej gnugga inte, då kan du göra onödiga märken i tapeten. Spraya på och torka av med en svamp. Målartvätt är till för att lösa upp fett och få färgen att fästa bättre så det är inget man ska skura med direkt. Läs även på förpackningen.
  • Lishon

Inte så noga med märke skulle jag inte tro.

• Marie IE B

Vi brukar använda målartvätt på flaska, inte spray, och sedan fukta in en trasa typ gammal sönderriven t-shirt och torka med på väggarna. Man ska inte eftertorka utan låta det torka av sig självt innan man målar men det finns säkert många olika sorter. Fråga i butiken !

• Kary

Nu har jag köpt färg! Hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle vara så jobbigt att bära hem 10 L färg + 3 L takfärg samt en flaska målartvätt. Men hur är det nu med grundfärg? Killen på Bauhaus sa att man borde måla med en sån ett lager innan. Stämmer det? Eller ville han bara pracka på mig så mycket som möjligt?

• Lishon
    Kary skrev 2008-08-23 16:00:44 följande:
    Nu har jag köpt färg! Hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle vara så jobbigt att bära hem 10 L färg + 3 L takfärg samt en flaska målartvätt. Men hur är det nu med grundfärg? Killen på Bauhaus sa att man borde måla med en sån ett lager innan. Stämmer det? Eller ville han bara pracka på mig så mycket som möjligt?
    Vi målade flera gånger med den vanliga färgen men det kanske blir billigare och bättre med grundfärg, jag vet inte riktigt.
Svar på tråden Måla på tapet? + Råd om nyans av vitt?