Måla på tapet? + Råd om nyans av vitt?
Hejsan!
Efter mycket funderingar på om jag ska tapetsera och hur i min nya lägenhet så tror jag nog att jag trots allt vill ha vita väggar och det enklaste sättet verkar vara att måla på den tapet som redan finns. Går det? Jag har bara tittat lite snabbt på hur nuvarande tapeten ser ut med den verkar vara lite tjock och glansig på något sätt.
Jag har frågat en kompis som sa att det borde gå bra och att man först ska måla med en grundfärg (obruten) ett lager och sen ett eller två med den färg man vill ha. Jag vill nog helst ha någon nyans av vitt. Stockholmsvitt har jag hört är bra eftersom den inte är för kliniskt vit, eller kanske "två, tre nyanser varmare". Är det någon som kan ge mig några bra tips eller säga om detta stämmer? Var kan man köpa färgen någorlunda prisvärt? Hur mycket behöver man till ett rum på ca 4x5m samt en liten hall och ett litet kök? Jag bor ute i Aspudden i Stockholm och har tyärr ingen bil men kan nog ta mig ut till något stort varuhus på helgen. Är det värt att anlita någon som målar så att det blir bra? Måste man ha grundfärg även om man bara ska måla i vitt?
Tacksam för råd!