Jag fick allergi när jag väntade barn: 31 år gammal.
Klassikern frön/kärnor.
Det är själva pollineringsgrejen; de som förökar sig genom frösådd.
Just nu är det alla flygande pollengrejer, mest al som kommer när snön är kvar. Maken är inte känslig mot al men väl björk som kommer lite efter. Han tål inte stenfrukter: alla frukter med kärnor. Även nötter är en sån - däremot är jordnötter en baljväxt som ärtor (eller tomat?) och han tål dessa.
Baljväxtallergi är en sån dödligt farlig och likaså äggallergi. Nötter kan även den vara ganska farlig men inte dödligt farlig såvitt jag vet.
Är inte muskot en nöt? Har du nån länk?
Fru Höstlöv skrev 2008-08-18 15:47:26 följande:
Då är det nog mest troligt att du har råkat ut för korsallergi som det står i inlägg 3.Irritation i hals och svalg, känns det igen?Jag kunde äta frukt innan trots att jag var allergisk, men sen har korsallergin blivit värre och värre. Nu får jag svullna läppar om jag pussar min man efter han har ätit ett äpple. Det är ämnen i frukten (exempelvis) som påminner om ämnet man är allergisk mot och orsakar en reaktion.Det man är allergisk mot & det man kan uppvisa korsallergi genom att äta:(korsallergi är sällan farligt, bara otroligt irriterande)
Björkpollen - Äpple, päron, morot, selleri, nötter (hasselnöt, paranöt, mandel, valnöt), jordgubbar, vissa stenfrukter (persika, plommon, aprikos, körsbär).
Gråbo ? Paprika, persilja, muskotnöt, selleri, fänkål, banan, melon, morot.
Gräs ? Jordnötter, sojabönor, ärtor, tomat, lök. Ofta har inte gräspollenallergikern några problem att äta dessa livsmedel, trots att kliniska test visar att personen har antikroppar mot dem.