• Emeraldy

Allergisk mot äpplen, allergisk mot annat?

Jag har från en dag till en annan, gått och blivit allergisk mot äpplen, vid en ålder av 31 år

Är det någon allergi som brukar hänga ihop med just äppel-allergi? Kan vara bra att veta om det är nåt annat jag bör hålla mig borta ifrån...

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Allergisk mot äpplen, allergisk mot annat?
  • Kaldorei

vet att min lärare var allergisk mot äpplen,citrus och morötter. men vet ju inte om dem hänger ihop...

• Fru Höstlöv

Är du allergisk mot björkpollen i vanliga fall?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Nu är vi tre ♥¸.?°´¯) ♥
  • susannah dean

Min sambo är allergisk mot äpplen och han är även allergisk mot råa potatisar och råa morötter.

Själv undviker jag äpplen när jag lider av min pollenallergi då det kan bli en sk. korsallergi.

• SNTC

Alla kärnfrukter, Päron, Persika, plommon, Nektarin m.m

• Dramaonline

Mannen: Kärnfrukter och stenfrukter (Äpplen, Päron, persikor, plommon, körsbär, nektariner) Nötter (inkl. Mandel och jordnötter) Pollen (björk, gräs) latex och pälsdjur.

Tack och lov är han bara lite allergisk.

• Emeraldy

Jo, jag har ju pollenallergi sen tidigare...

• Fru Höstlöv

Då är det nog mest troligt att du har råkat ut för korsallergi som det står i inlägg 3.
    Irritation i hals och svalg, känns det igen?

Jag kunde äta frukt innan trots att jag var allergisk, men sen har korsallergin blivit värre och värre. Nu får jag svullna läppar om jag pussar min man efter han har ätit ett äpple. Det är ämnen i frukten (exempelvis) som påminner om ämnet man är allergisk mot och orsakar en reaktion.

Det man är allergisk mot & det man kan uppvisa korsallergi genom att äta:
    (korsallergi är sällan farligt, bara otroligt irriterande)

Björkpollen - Äpple, päron, morot, selleri, nötter (hasselnöt, paranöt, mandel, valnöt), jordgubbar, vissa stenfrukter (persika, plommon, aprikos, körsbär). Gråbo  – Paprika, persilja, muskotnöt, selleri, fänkål, banan, melon, morot. Gräs – Jordnötter, sojabönor, ärtor, tomat, lök. Ofta har inte gräspollenallergikern några problem att äta dessa livsmedel, trots att kliniska test visar att personen har antikroppar mot dem.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nu är vi tre ♥¸.?°´¯) ♥
  • Moi Mokulat

jag är allergisk mot äppelskal. men det är inte så farligt, jag dör inte om jag äter. får bara uppstötningar. och en konstig näsa.

• iii

Jag tror också att det är en korsallergi pga pollen. Jag tål nästan inga frukter alls under pollensäsongen

• Emeraldy

En dum fråga kanske... Är det så då att jag kommer tåla äpplen när pollensäsongen är över?

• Dramaonline

Det KAN vara så.
    För många är det så.

Beroende på hur svåra besvär du har kan det vara värt att testa.
    Och för många funkar det om äpplena är skalade eller tilllagade.

• humma

Oj, intressant tråd!
    Jag har lätt pollenallergi, kan inte äta äpplen utan obehag, inte heller nektarin, bigarå/körsbär, persika.
    Tillagat går jättebra men inte au naturel. om jag säger så.
    Men jag är ganska säker på att jag inte kan äta dessa saker utanför pollensäsongen heller, tyvärr....

Kan bli grymt äppelsugen ibland!

• Emeraldy

För mig är det så nytt, så jag glömmer bort att jag faktiskt är allergisk mot äpplen Men det behövs inte många tuggor förrän jag blir påmind... Men jag har än så länge inte upptäckt om jag skulle vara allergisk mot nåt annt, peppar, peppar...

• iii
    Emeraldy skrev 2008-08-19 08:44:59 följande:
    En dum fråga kanske... Är det så då att jag kommer tåla äpplen när pollensäsongen är över?
    Det kan mycket väl vara så. Nu vet jag inte hur häftig reaktion du får av äpplen, men sånt som jag bara är små-allergisk mot under pollensäsongen brukar jag försöka äta under vinterhalvåret. Och det brukar gå bra. Tyvärr är jag extremt allergisk mot äpple så det vågar jag inte ens försöka mig på.
  • SilverEmma

För mig började det med pollenallergi vid 20 års ålder. Två år senare kunde jag inte längre äta nötter utan att hela munnen & svalget svullnade upp & kliade på mig & året efter det så gick det inte med äpplen heller.

Nötter klarar jag mig utan, men äpple, som var min favoritfrukt, sörjer jag enormt! Speciellt nu när jag är gravid & VERKLIGEN är sugen på äpple! Ibland, när jag bara måste, skalar jag ett äpple & äter...det kliar fortfarande men det är värt det dom stunderna

• M C

Jag fick allergi när jag väntade barn: 31 år gammal.
    Klassikern frön/kärnor.
    Det är själva pollineringsgrejen; de som förökar sig genom frösådd.
    Just nu är det alla flygande pollengrejer, mest al som kommer när snön är kvar. Maken är inte känslig mot al men väl björk som kommer lite efter. Han tål inte stenfrukter: alla frukter med kärnor. Även nötter är en sån - däremot är jordnötter en baljväxt som ärtor (eller tomat?) och han tål dessa.

Baljväxtallergi är en sån dödligt farlig och likaså äggallergi. Nötter kan även den vara ganska farlig men inte dödligt farlig såvitt jag vet.

Är inte muskot en nöt? Har du nån länk?
    Fru Höstlöv skrev 2008-08-18 15:47:26 följande:

Då är det nog mest troligt att du har råkat ut för korsallergi som det står i inlägg 3.Irritation i hals och svalg, känns det igen?Jag kunde äta frukt innan trots att jag var allergisk, men sen har korsallergin blivit värre och värre. Nu får jag svullna läppar om jag pussar min man efter han har ätit ett äpple. Det är ämnen i frukten (exempelvis) som påminner om ämnet man är allergisk mot och orsakar en reaktion.Det man är allergisk mot & det man kan uppvisa korsallergi genom att äta:(korsallergi är sällan farligt, bara otroligt irriterande)

Björkpollen - Äpple, päron, morot, selleri, nötter (hasselnöt, paranöt, mandel, valnöt), jordgubbar, vissa stenfrukter (persika, plommon, aprikos, körsbär).
    Gråbo  ? Paprika, persilja, muskotnöt, selleri, fänkål, banan, melon, morot.
    Gräs ? Jordnötter, sojabönor, ärtor, tomat, lök. Ofta har inte gräspollenallergikern några problem att äta dessa livsmedel, trots att kliniska test visar att personen har antikroppar mot dem.
  • Aminamiyo

Jag är själv pollenallergiker, och mot äpplen (oftast gröna) och råa morötter
    Det brukar vara väldigt vanligt att allergi mot morötter och äpplen hör ihop, eftersom dom har likasinnat ämne i sig som utsöndrar allergin.
    Min dotter är allergisk emot mjölk,men bara råmjölk inte om den är lagad.
    Det är alltså samma för mig med äpplena och morötter så länge dom är råa, ko0kas dom eller behandlas så går det bra.
    Summasumarum altså: Det allergiframkallande ämnet försvinner när man kokar eller hettar upp produkterna.

Svar på tråden Allergisk mot äpplen, allergisk mot annat?