• Anonym

Bäst före datum för kondomer?

Köpte flera paket kondomer för ca 6 månader sedan, de är fortfarande kvar, oöppna och oanvända.
    Kan man använda dom eller är de ineffektiva nu när det gått så lång tid??

• Svar på tråden Bäst före datum för kondomer?
  • Anonym

Jag tror att det finns datummärkning på paketet. Det är ju svårt att säga hur just dina kondomer "mår", det beror väl på hur gamla de var när u köpte dem. Men eftersom gummi blir skört när det åldras så skulle jag inte chansa om bäst före-datumet har passerats.

• Jesster

Har för mig att det står bäst-före-datum på varje förpackning. Och ja, de borde fortfarande vara okej.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym

Ska hem o kika sedan vad det står för datum på dem... Visste inte att de var märkta med bäst före datum.

Men har datumet inte passerat så är det okej att använda?

• Jesster
    Anonym skrev 2008-08-18 16:15:46 följande:
    Men har datumet inte passerat så är det okej att använda?
    Ja, det är ju därför det kallas bäst-före-datum
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Anonym

Bäst före datum är år 2012. Så det är bara att köra :)

• Anonym (kondom)

Om man skulle använda dem efter bäst före datum så kan de vara för torra och då kan de spricka när man har sex. Bra att veta :) Likaså skall man inte förvara dem så de skavs, te.x i plånbok eller byxbakfika under längre tid, där torkar de fortare och kan då gå sönder. Sen skall man tänka på att inte ha dem tillsammans med vassa saker som nycklar, för det kan råka repa kondompaket och då även kondomen.

Ha en kul kväll

• Hallonjuice

en kondom man köper i europa är alltid godkända och håller därför ca 4år man vid värma sol eller vid fukt kan det ändras till 1-2år har man den i plånboken tex som man bärmed sig varge da ska man byta var ca 3vecka för att sitta på den i backfickan kan skadda den tunna ytan på kondomen som gör att den kan sprika går som det står på förpackningan ''svalt och mörkt'' och knulla på så dom tar slut så kan du handla mer innom 6 månader igen utan att fundera ;)

Svar på tråden Bäst före datum för kondomer?