• oxytocin

Svartmålad ytterdörr

Jag är sugen på att måla våra ytterdörrar i högblank svart, men min pappa (som jobbar i färghandel) avrådde oss eftersom de blir så varma (vi har dessutom dörrarna i sydostläge) och man får underhålla dem ofta.

Nån som har svarta dörrar där solen ligger på? Hur ofta behöver ni måla om dem? Ser gärna bilder också.

• Svar på tråden Svartmålad ytterdörr
  • MiaP

Lita på din pappa tycker jag eftersom han ändå jobbar med det här. Låter snyggt annars!

• oxytocin
    MiaP skrev 2008-08-18 17:08:06 följande:
    Lita på din pappa tycker jag eftersom han ändå jobbar med det här. Låter snyggt annars!
    Jo, jag tror att han vet vad han pratar om. Vill ändå höra hur ofta man måste underhålla, på ett ungefär. Det kanske är värt slitet.
  • MiaP

Om ni nu skulle behöva måla om en gång vartannat år så kanske det är värt slitet då.

• Champagne

Jag hade nog också litat på honom. Dels blir ju dörren varm, och sen är jag rädd för att svart bleknar och blir grå med tiden och det är ju inte så snyggt
    Vi hade en röd ytterdörr som såg hemsk ut efter några år så vi köpte en vit istället.

Fast det lät väldigt snyggt med en svart

• oxytocin

Ja, det är ju så otroligt snyggt! Är även sugen på att måla svart runt fönstren och spröjsen, men de får nog förbli vita.

• Tildamamman

Vi har målad ytterdörr i svart och även svart runt fönsterna. Tycker nog inte att det blir så fult, jag har iaf inte upplevt att färgen bleks. Däremot så blir det lite mattare med tiden och inte litka blankt och skinande.

Rör det sig om ytterdörren så säger jag; kör på! Hur många minuter tar det liksom att måla om ytterdörren om det nu krävs vart fjärde år. Mer ofta kan jag nog inte tänka mig...

Det här med att färgen bleks och blir grådaskig? Gäller det inte mer om man köper en svartfärgad dörr? De är ju pigmenterade på ett helt annat sätt än om man stryker på färg.

• oxytocin

Tack för ditt svar, Tildamamman. Vart fjärde år kan det helt klart vara värt att måla om de två dörrarna det rör sig om (garageportarna får kanske förbli vita). Vi har ett helt vitt hus nu så det skulle nog ge huset fin karaktär med svarta dörrar. Vi har även funderat på mörkt körsbärsröda, men jag är mer inne på svart... Du råkar inte ha nån bild på lut?

Fler med svarta dörrar?

• Tildamamman

Har bild både på vårt nuvarande och det vi ska flytta till. Skicka över din mailadress i inboxen så mailar jag. FL är ju sååå drygt just nu .

oxytocin skrev 2008-08-19 08:11:04 följande:
    Tack för ditt svar, Tildamamman. Vart fjärde år kan det helt klart vara värt att måla om de två dörrarna det rör sig om (garageportarna får kanske förbli vita). Vi har ett helt vitt hus nu så det skulle nog ge huset fin karaktär med svarta dörrar. Vi har även funderat på mörkt körsbärsröda, men jag är mer inne på svart... Du råkar inte ha nån bild på lut?Fler med svarta dörrar?
  • ajmaj

Åh, vilken bra tråd!
    Har också planer på att måla ytterdörren svart, fast mattsvart.
    Måste sno lite plats här och fråga:

Får man måla ytterdörren i vilken färg som helst, eller måste man ha nån sorts bygglov?

Huset är rött, med vita knutar och fönster - vilken färg skulle annars passa bra tycker ni?
    Dörren är nu nån sorts vidrig aprikos-orange färg, det är så FULT!

• oxytocin
    ajmaj skrev 2008-08-22 11:38:10 följande:
    Åh, vilken bra tråd! Har också planer på att måla ytterdörren svart, fast mattsvart.Måste sno lite plats här och fråga:Får man måla ytterdörren i vilken färg som helst, eller måste man ha nån sorts bygglov?Huset är rött, med vita knutar och fönster - vilken färg skulle annars passa bra tycker ni?Dörren är nu nån sorts vidrig aprikos-orange färg, det är så FULT!
    Det där med bygglov/tillstånd kan jag inte svara på, men det har jag inte hört talas om iaf. Svart lär hur som helst inte vara nåt problem. Grönt kanske kan funka om ni inte tar svart? En dov, mörkare nyans av grönt alltså, ingen skrikig.
Svar på tråden Svartmålad ytterdörr