• Kiimen

Spruträdd och ivf.

Hej.
    Jag har precis påbörjat min ivf start (börjar med sprutorna om ca 13dagar)men är orolig.
    Jag e så himla spruträdd. Måste klara det men vet inte vad jag ska ta mig till.. Jag fasar för den första sprutdagen.
    Finns det någon som kännt lika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-18 19:32
    Var jag den enda som blev smått förvirrad med all info??

• Svar på tråden Spruträdd och ivf.
  • väntar i Kina kön

Absolut samma...*ler använder till och med emla(bedövnings salva) när jag ska till läkaren. Var livrädd för sprutorna men det gick och jag lovar har jag klarat det så klarar du....*ler Det kändes inte alls mycket och min man var jätte duktig så det gick bra. Har ni testat än på kliniken?

• princess77

Här är en till som skall börja med sprutorna om två och en halv vecka och jag faasar för det.
    Tycker sprutor är fruktansvärt obehagligt

• Rasmusnalle

Hej Kiimen, jag vet precis vad du genomgår. Jag va på ivf i tisdags för genomgång av allt och jag berättade att jag va nålrädd. Hon tvingade mig att ge mig själv en spruta redan då (bara att våga sticka nålen i magen) Så hon gjorde det första sticket sen hjälpte hon mig med nästa stick och sen gjorde jag det helt själv!!
    Jag va helt svettig och nästan gråtfärdig, men jag visste att hon inte skulle släppa väg mig förrän jag hade gjort det själv.
    När jag hade gjort det va jag sååå stolt =)
    Min man sa att han skulle velat ha kameran på plats..haha
    Det gjorde inte ont..jag lovar =) Lycka till

• flicka03

Va skönt att höra att det finns fler som är rädda för sprutorna! Får panik bara jag tänker på det, fast jag vet ju att jag måste. Men antar att man får hjälp på kliniken innan man går hem så de vet att man fixar ta sprutan.

• Kiimen

Tack för svaren. "söknt" att inte vara ensam.
    * Väntar i kina kön: Jo jag testadepå fliniken å visst det kändes inget men har juh inte sprutat in ngt.
    Har så mkt funderingar runt detta å skönt att skriva av sig här för känner mig så himla ensam...

Lycka till alla..=)

• Grrl

Jag var också rädd för sprutorna, fixade inte att ta den själv när vi var på kliniken o skulle prova, så min sambo tog dem på mig. O en kompis sambo när min var bortrest...

• Potatismos

Du klarar det, i sådana här lägen är man starkare än man tror, man får tänka på varför man gör det.
    Kan bara önska dig lycka till
    ibland är man tuffare än man tror.
    Kram

• Margaret

Är också spruträdd, men det känns faktiskt inte mycket. Diabetiker gör det ofta och knepet är att lyfta upp huden i ett stort "nyp", känna att nålen har kontakt med huden och sen trycka. Själva insprutningen känns inte mycket heller. Och till sist: andas! se det som att redan nu börja träna för förlossning....

lycka till!

• Wickan123

Jag bad min distriktsköterska att ta dem, på vardagar går jag dit samma tid varje dag och på helgen kommer de hem till mig, superskönt.
    Vill ogärna att min man agerar sjuksköterska, blir konstiga roller, mycket bättre för oss (mig) att gå iväg och få dem av en som faktiskt är betald för att utföra den tjänsten.

Lycka till/ Wictoria

• entjej
    Wickan123 skrev 2008-08-19 13:56:15 följande:
    Jag bad min distriktsköterska att ta dem, på vardagar går jag dit samma tid varje dag och på helgen kommer de hem till mig, superskönt. Vill ogärna att min man agerar sjuksköterska, blir konstiga roller, mycket bättre för oss (mig) att gå iväg och få dem av en som faktiskt är betald för att utföra den tjänsten.Lycka till/ Wictoria
    Det låter som ett bra förslag om man är väldigt rädd. Annars har jag märkt att sprutorna känns olika mycket på olika ställen. Så man kan trycka lite lätt och ev flytta till ett bättre ställe.
  • nirakanna2

Jag har fördelen att inte vara spruträdd, men jag ville bara skriva att det har fungerat jättesmidigt med sprutorna! De tre första IVF:erna använde jag Gonal-F som har supertunn spets och är enkel att dosera. Har t.o.m. haft den i handväskan och smitit in på en kafétoalett och snabbt tagit den om jag inte varit hemma när det varit dags. Sista gången använde jag Menopur som man ska blanda själv. Första kvällen grät jag av rädsla att göra fel, men några kvällar senare var jag värsta "dopingproffset". Det är inte så många dagar man ska spruta och det är för en god sak Lycka till!

• dossanova

Jag var sån som svimmade bara av att se en spruta, men det gick bra till slut.. Dom var så himla duktiga på USÖ. Du kommer klara det galant Du ska ju göra allt för att få en liten bebbe eller hur?

• Tröttimössan

Hej jag var oxå rädd, ända fram tills att jag stod där hemma och skulle ta den - då plötsligt var jag inte så rädd och jag lyckades alldeles själv! De kändes inget tyckte jag för nålen är så tunn. Nyp bara lite i fläsket. Man behöver inte heller ta i utan den glider in så lätt. (tralalala...) Fast ändå kunde rädslan komma tillbaka lite ibland som när jag hade tagit sprutor i en vecka och skulle ta den åttonde så fick jag skärpa mig igen

DET KOMMER ATT GÅ BRA!!!!!!

• Kiimen

Tack så himla mkt.. hoppas på att det ska ¨gå bra. lite nervig e jag men d e juh ett par dagar kvar..
    Hoppas att ni som går i genom liknande saker lyckas å att ni som redan har barn uppskattar de små liven..

Svar på tråden Spruträdd och ivf.