• FiaFågel

Kan barn över 1 år äta nötter och daim?

Jag ska baka en tårta som innehåller malda nötter och krossad daim.
    Kan små barn också äta den (1-4 år)
    Dom äter ju mat och kakor redan...
    Men jag undrar om man bör undvika nötter av något skäl trots att de inte är allrigska.
    Kvävningsrisken borde väl vara minial i den åldern?

• Svar på tråden Kan barn över 1 år äta nötter och daim?
  • miafelix

jag harför mig att man ska vara försiktig med nötter välldigt länge...

• Ulli

För min del tycker jag det är för tidigt att introducera godis och nötter till en 1- åring.

• Lunar

nej kvävnings risken är inte minimal vid den ålder.
    av just den anledningen ska man inte ge barn under 3 år nötter för att dom kan fastna i halsen.
    men nu är dom ju malda så då kan det nog inte fastna..
    min dotter stoppade i sig en massa nötter för ett par veckor sedan och det enda jag behövde göra var att tala om för henne att hon skulle tugga ordentligt.
    så testa du bara, men mal ordentligt.

• Majsan70

Jag ger inte min lilla sånt i onödan. Det räcker med enliten infektion i kroppen för att just nötter skall trigga en allergisk reaktion.

Vi tillbringade hela julen på sjukhus för att vår dotter råkat få i seg en pyttegodis med nötter o mandel. Då var hon 17 månader gammal. Hon blev illröd åp hela kroppen o det kliade o var jättehemskt. För att inte tala om att tungan svullnade till oigenkännlighet och till sist sprack.

• Mamma Ia

Jag tycker mig ha läst att man ska undvika nötter och livsmedel med nötter fram till ca 4 år.

• mia1980

Har hört samma som Mamma la men har inte följt dessa råd.
    Jag var superförsiktig i början och grabben bara fick äta lite lite nötter och ökade sedan mängden succesivt. Nu äter (och tycker om) nötter men jag är fortfarande mycket uppmärksam ifall han skulle visa någon allergi. Han är nu 2½ år, har ätigt nötter sen han var 1.

• FiaFågel

Det är inte till mina egna barn utan jag ska med tårtan till en fest.
    Dom här barnen äter redan godis och kakor så för den delen är det nog lugnt..
    Men jag har inte frågat föräldrarna om dom ger barnen nötter, men jag vet att dom inte är allergiska.

Jag tänkte om jag kanske skulle göra en tårta till barnen utan daim..
    men kan jag fortfarande ha finmaldanötter i tårbottnen??

Svar på tråden Kan barn över 1 år äta nötter och daim?