• Knallen12

Hjälp! Han är vaken på hela natten!!!

Hej

Min son på 4 veckor håller sig vaken hela natten fram till 5 på morgonen. Så fort han börjar somna så skriker han. Varje natt är vi vakna fram till fem då han ammar och somnar.

Han var ju vaken på natten i magen så han följer väl den rytmen. Jag undrar om fler har haft samma som jag och om man ska försöka vända dygnet eller om man ska låta det vara lite till och se om det går naturligt?

Tacksam för alla råd och tips

• Svar på tråden Hjälp! Han är vaken på hela natten!!!
  • Wilmis07

Min dotter var sådan,kunde somna allt från kl 2-4 på natten,det ändrade sig av sig själv någon gång vid 2-3 månader. Hon visade oss tydligt när hon ville sova,flyttade väl tiden en halvtimme i taget ca.Tillslut var vi nere i kl 19-20 på kvällen och den tiden har hon än som läggdax.Jag försökte verkligen att visa att på natten sover man,dvs ha det mörkt och "tråkigt",ljust och mycket liv och rörelse på dagen. Men hon somnade inte tidigare för det,kom när hon var redo för det. Kommer så väl ihåg när jag pratade med en kompis och ja var SÅ glad att hon somnade vid 24-tiden på kvällen,hon tyckte att jag var lite galen.Men 24-tiden var ju jättebra om man jämför med kl 4,eller hur? Fick så många goda råd,det är väl bara till att lägga henne,hon sover för mycket på dagen osv. Man ska inte mixtra för mycket med deras sömn när dom är små,kan bli mycket värre då har jag förstått..Men det är skitjobbigt,jag vet! Håll ut det blir bättre!!

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Knallen12

Hej

Tack så mycket för svaret. Känns skönt att veta att det ordnar sig av sig själv. Fast inatt somnade han 3.30 när jag låg ner och ammade. Vilken lyx att få sova 4 timmar nattetid.

Någon annan som har eller har haft samma?

• Maggiepuh

Jag tror att många barn gör så.... Min son gjorde så fram till att han blev runt 2 månader, sedan vände det av sig själv. Lycka till med din bebis.

• Smulan1979

Så var min dotter med. Jag hade det mörkt och tråkigt på natten och försökte ha det ljust på dagen, var ute och gick så hon fick dagsljus ordentligt. Vid 2-3 månader så somnade hon i vettig tid, innan 12. Och vid ca 4 månader så sov hon vid 7-8 på kvällen.

Jobbigt jag vet, men det kommer att ändras!

• Ann Lee

Min son är en vecka och han är en riktig nattuggla. Inatt somnade han inte förrän vid halv fyra-fyra, andra nätter ännu senare. Han sover hela dagarna men på natten slår han upp ögonen och bara tittar och tittar och vägrar att sova. Min man tog honom från klockan sex och så sov jag till halv nio, det blev rekordmycket sömn denna natt jämfört med de tidigare.

• anb04

Jag har också en son på 4 veckor där sömnen varit lite upp och ner nattetid. Första veckan sov han hela nätter. Sedan vecka 2 sov han bara 45 minuter i taget och däremellan visade han hungerstecken och jag ammade honom varannan timme. Under vecka 3 så var både jag och pappan så sliten att vi provade ett tips från en kompis; att ge ersättning efter en kortare amning som sista mål på kvällen. Efter det har lillen sovit i alla fall 3-5 timmar innan han vaknar igen c:a kl 2-4 och är hungrig. När han vaknar på natten så kan han vara vaken mellan 1-3 timmar innan han tillslut somnar efter vaggande. Han växlar då mellan gråt och att vara tyst. Han får också minifom innan varje måltid och hans mage verkar lugnare, vilket också kan göra att han sover längre..

• Knallen12

Hej

Kul med bra tips och att veta att man inte är ensam.

Han sov två nätter och bara vaknade för att bli ammad. Då låg jag ner och ammade honom så somnade han direkt. Men den funkade inte inatt. Han vaknade klockan 3 och var uppe till 5 då han somnade igen.

Till And04: Tar han bröstet efter ersättning? Man har ju hört att de inte vill ha bröstet sen. Hur mycket ersättning dricker de i den åldern ungefär?

Kram

• bonaqua

Vår lilla tjej är också snart 4 veckor. Hon sover heller inte så mycket på nätterna, vill bli ammad ofta och ligger vaken. Som tur är så kan jag ligga ner o amma henne så jag somnar bums...ingen aning om, om hon är vaken eller om hon äter då! Haha. Noll koll. Men inte sover man bra. Vaknar ju av minsta lilla.

Sen har hon en bajsperiod vid 5-hugget då hon krystar som tusan..går ju inte sova då! Har också försökt med ljus/mörker..hjälper inte. Hon har även börjat med en skrikperiod på kvällen då inget hjälper mellan kl 20-23,24. Sen somnar hon av utmattning..Antar att det bara är att hålla ut eftersom det uppenbarligen kommer bli bättre..

**Alicia 080727**
  • Knallen12

Hej

Ja, det är väl tur det. Att det går över. Även om det är svårt att tro ibland. Det verkar visst vara rätt så vanligt ändå. Vanligare än vad jag trodde.

En liten fråga angående något helt annat
    Vi ska köpa en febertermometer och vet inte vad vi ska välja. Har ni något att rekommendera? Det finns ju så många, rum och örtermometer. Sedan finns det ju den nya som är som en laser till panna.

• Wilmis07
    Knallen12 skrev 2008-08-22 13:32:21 följande:
    HejJa, det är väl tur det. Att det går över. Även om det är svårt att tro ibland. Det verkar visst vara rätt så vanligt ändå. Vanligare än vad jag trodde. En liten fråga angående något helt annatVi ska köpa en febertermometer och vet inte vad vi ska välja. Har ni något att rekommendera? Det finns ju så många, rum och örtermometer. Sedan finns det ju den nya som är som en laser till panna.
    Jag har en vanlig rump termometer från apoteket,den för 175kr.funkar jättebra.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
Svar på tråden Hjälp! Han är vaken på hela natten!!!