• StilaM

Träning i första trimestern?

De senaste veckorna, sedan jag fick veta att jag är gravid, har jag (som säkert ni) läst mycket om träning och graviditet och fått mycket motstridiga besked. Jag är i sjunde veckan, och enligt vissa källor kan jag träna som vanligt, bara jag mår bra av det. Enligt andra källor bör jag redan nu trappa ner på intensiteten. Är det någon av er som vet hur det är?

Jag tränar i vanliga fall mycket (löpträning och intensivpass på friskis 4-5 ggr i veckan) och har under graviditeten hittills trappat ner till 2-3 medelpass i veckan - men det innebär ju fortfarande syretoppar, konditionsträning och en hel del hopp. Vad tror ni? Är detta olämpligt?

Det viktigaste är naturligtvis min lilla väntade, men en stark och frisk mamma bör ju vara bra för oss båda. Träningen har dessutom avsevärt mildrat mina ömma bröst och mitt matsug.

Jag hoppas att någon kan svara mig.
    /Stila

• Svar på tråden Träning i första trimestern?
  • fetsnygg

det är säkert helt okej.. fråga din BM för säkerhets skull :)

• Mysiga Mamman

Det viktigaste är nog att du lyssnar på din kropp. Är det ansträngande o jobbigt så trappa ner lite. Jag tycker det låter jättebra att du slopat intensivpassen till medelpass, det skulle jag också gjort. Det jag har hört är att man kan träna om man är van vid det, är man ovan så kanske man inte ska börja hårdträna. Annars kan man köra på, bara man lyssnar på kroppen!

• längtar hoppas

Jag slutade träna helt direkt när jag blev gravid då min gyn sa att risken för MF är 4 ggr högre om man tränar under de 12 första veckorna. Efter de 12 veckorna är det ingen fara alls.
    Däremot har jag läst på massvis med ställen att man inte bör överstiga 140-145 i puls då man tränar även efter detta. (vilket i mitt fall är helt omöjligt då jag får hög puls extremt fort. Så blir ingen spinning eller aerobics för min del)

• StilaM

Fyra gånger högre risk för missfall!? Huvva. Jag kanske ska ringa MVC imorgon (jag har inskrivning först om två veckor) och fråga vad de tycker.

Tack för era svar.

/Stila

• Guldlock74

4 ggr högre risk för mf?
    Det har jag aldrig hört förut
    Jag var hos BM idag och sa att jag kommer fortsätta spela beachvolley så länge jag orkar, men inte slänga mig på mage i sanden längre. Hon tyckte det var helt ok. Hon sa inget om friskis och aerobics, mer än att det är nyttigt att träna.

• mrs maniac

det finns ju inga belägg alls för att risken för missfall ökar, speciellt inte så markant. kroppen säger ifrån om du tar i för hårt, så fortsätt träna du, det är bra för er båda. senare i grav. är det bra om man undviker benböj, utfall och liknande, samt magträning. lycka till med allt och oroa dig inte! kram!

• Ea78

Jag var hos en överläkare på gyn häromdagen. Hon sa att det nyss har kommit en ny stor undersökning från danmark som visar att MF risken ökar något vid all typ av träning, förutom simning och lugna promenader. Det var något om att tillförseln till fostret kunde strypas av. Detta gällde fram till v15, efter det hade undersökningen inte visat några negativa resultat med att träna.

• Guldlock74
    Svar på #7
    Hejhej
    Nu har jag kollat upp källorna till ditt ilägg (jag är forskare själv och lite arbetsskadad )
    Sammanfattningar till undersökningen finns på engelska på:
    news.bbc.co.uk/2/hi/health/7014828.stm
    www.newscientist.com/channel/health/mg19526234.700-strenuous-exercise-can-raise-risk-of-miscarriage-.html

Jag läste originalartikeln och forskarna pekar på att det kan finnas ett möjligt samband mellan hård fysisk träning och tidiga missfall, men detta samband är inte helt säkert. Det finns ju som alltid med forskning många okända faktorer. En av faktorerna var att kvinnor som inte lider av illamående kan ha lägre nivåer progesteron tidigit i graviditeten och därför kunna träna mer. Låga progesteron nivåer är förknippat med en lite ökning i missfallsrisken och detta kan "störa" resultaten.

Forskarna avslutar artikeln med att säga att det är för tidigt för att gå ut med nya rekomendationer pga denna studie, för den är inte tillräckligt omfattande. Att träning har så många positiva effekter på graviditet, som minskad risk för havandeskapsförgiftning och diabetes att man inte ska undvika träning.

Jag kommer att fortsätta träna under den här graviditeten. Jag vet med mig att min kropp är van vid fysisk aktivitet och jag mår bra av det.
  • StilaM

Tack för alla svar som är både upplysande och lugnande. Jag tror jag lägger prio på styrka de närmaste veckorna tills jag hunnit träffa BM och får veta att allt verkar OK, därfter törs jag kanske hoppa vidare.

Ha det bäst!
    Stila

• längtar hoppas

Ea78: Var den danska studien som min gyn hänvisade till. Var precis det han sa om strypt tillförsel. Han sa att promenader var det enda som var helt riskfritt så för min del så ska jag börja träna nästa vecka då jag passerat v 12 :)

• gasmasken

Vad jag har hört så är det helt ok att träna under graviditet om man är van vid det.
    Det som är viktigt att akta sig för är att försöka gå ned i vikt under graviditeten.
    Sen ska man ju alltid lyssna till sin kropp. Om man känner samandragningar i slutet av graviditeten i samband med träning så kan det vara ett tecken på att kroppen inte orkar och att fostret inte gillar situationen.
    Daglig motion är däremot väldigt viktigt. Att hålla igång gör kroppen starkare och kan hjälpa till vid förlossningen.

Svar på tråden Träning i första trimestern?