• Boppi

Hjälp!! Fästingbett på 3,5 åring!

Är lite nervös och oroar mig förtbe och borrelia.. Hittade fästing igår på sonen, den hade nog suttit där sedan dagen innan då vi var i skogen så den hade hunnit suga endel blod. Hjälp! Fick inte bort hela utan uppsökte vårdcentralen men de fick inte heller bort den.. Fick rådet att badda med alsolsprit och hålla uppsikt om det svullnar. Kändfes inte som de brydde sig.. Orolig!! Råd?

• Svar på tråden Hjälp!! Fästingbett på 3,5 åring!
  • PrickenoGrodan

Det är inte farligt om inte hela fästingen kommer bort! Det som kan hända är att det blir lite infekterat men det ökar inte risken för borrelia eller TBE. Precis som de sa på VC ska du hålla bettstället under uppsikt de närmaste veckorna. Om det skulle framträda en rodnad på huden, typ stor som en femkrona kan det vara ett tecken på borrelia. Om det är mycket fästingar där ni bor kan det vara ide att vaccinera sig mot TBE. Jag tror inte att vårdcentralen inte brydde sig, det finns bara inget mer de kan göra just nu. Du behöver inte vara orolig!

• Linsis

Jag har alltid trott att det är farligt att huvudet sitter kvar. Men har nu fått lära mig att det inte spelar så stor roll (läs på sjukvardsradgivningen.se). Det är bara att det inte läker lika fort och kan klia lite.
    Vi har mkt fästingar här, men jag har valt att inte vaccinera mina. Har förstått det så att små barn inte blir speciellt sjuka av TBE.

Svar på tråden Hjälp!! Fästingbett på 3,5 åring!