bonaqua skrev 2008-08-20 17:49:47 följande:
[citat]
Hur ser torsk ut? Min dotter har som lite vitt på tungan, men jag har aldrig reagerat på det förens min faster kommenterade det. Trodde att det va bröstmjölk som låg kvar..eller ja vet inte vad jag trodde...Hur vet man att det är torsk?
Hittade detta;
Bröstbarn eller barn som mjölk via flaska kan få svampinfektion (Candida) i munnen. Barnet får en pärlemovit beläggning på kindernas och läpparnas insida och på tungan. Om barnet har mycket svamp kan det göra ont i munnen vilket i sin tur kan ge matningsproblem
Om ditt barn har "torsk" och du ammar är det viktigt att du tvättar dina bröstvårtor med ljummet vatten eller vichyvatten före och med bröstmjölk efter amningen. Om barnet får flaska ska du rengöra och koka napparna. Lindrig torsk brukar försvinna om du penslar barnets mun med kolsyrat vatten, soda- eller vichyvatten.
Har ditt barn en besvärlig svampinfektion bör du rådgöra med sköterskan på barnavårdscentralen. Ibland behöver man pensla barnets mun med medel mot svamp (mykostatin). Sköterskan kan även ge råd om hur du ska sköta dina bröstvårtor eller nappar
Och denna;
Torsk på tungan
Torsk är en svampinfektion som framför allt spädbarn får. En vitaktig beläggning bildas på tungan, insidan av kinderna och i gommen. Ibland kan man uppleva att barnet har lite problem med att äta.
Det är inte farligt för spädbarn att ha torsk i munnen och man behöver inte uppsöka barnavårdscentralen eller annan vårdcentral. Oftast läker torsk av sig självt utan behandling.
Om man vill försöka att få bort beläggningen kan man pensla med mineralvatten som innehåller natriumbikarbonat, till exempel vichyvatten. Man använder tops och penslar i munnen flera gånger om dagen, särskilt efter måltiderna. Om barnet använder napp kan man doppa nappen i vichyvatten.
Om man ammar kan brösten bli infekterade av svampen. Då blir bröstvårtan och vårtgården röd, irriterad och öm. Pröva att pensla med vichyvatten efter att barnet har ammats.