• Cin77

Svamp på tungan (torsk), någon som verkligen blivit av med det m hjälp av Vishyvatten???

Min son är 2 månader och har svamp på tungan som bara blir värre. Han kräks mycket så han har i stort sett mjölk eller kräks i munnen hela tiden. Jag försöker doppa nappen i mineralvatten efter varje gång jag ammar samt om han kräks osv men jag tycker bara att det blir värre. Nu har han fått lite på läppen också. Någon som har något tips? Snälla!?

• Svar på tråden Svamp på tungan (torsk), någon som verkligen blivit av med det m hjälp av Vishyvatten???
  • Mamma Anna

det som funkar bättre än vichyvatten är en tsk bikarbonat utblandat i ett glas vatten, men fråga på BVC de har jättebra medicin mot torsk som är mycket mer effektiv än mineralvatten.

• alex1

På bvc penslade de min tjejs tunga ett par gånger o däremellan "gned" jag in vichyvatten på tungan med en handduk flera gånger om dagen. Det gick bort! På bvc sa de till mig att jag måste ta på vichyvatten typ 10 gånger om dan om det ska bli bättre. Lycka till!

• sommarblomma1

Jag var hos bvc igåroch fick tips i förebyggande syfte i fall min dotter skulle får torsk. Dränk in en tops i vichy och kör runt den i bebisens mun. Tvätta dina bröstvårtor med vichyvatten. Alla nappar och flaskor mm skall kokas en gång om dagen så länge bebisen har torsk! Det räcker inte med att doppa i vichy.

~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • AnnaLinnea

Med min dotter använde jag tops under en dag efter amning och tvättade även bröstvårtorna, det försvann efter 3 dagar. (Trots att tungan var alldeles vit när vi började).

Med sonen försökte jag samma sak utan att lyckas, han hade dock inte lika mycket och till slut sa BVC att jag kunde låta det vara eftersom det inte var så mycket. Det försvann sen av sig själv.

• Yurico76

Vi fick utskrivet myco(nånting) mot torsken och den försvann efter två dagar. Min dotter besvärades jättemycket av den eftersom hon hade fulla tungan och då hjälpte inte vichyvatten. Om din son verkar ha det jobbigt så kan du ju be att få medicin. Tyvärr är den ganska dyr, kostar typ 300 kr...

Lycka till!

• mammamadeleine

Ja det funkade på mina båda iaf! Tog på en topz o baddade en gång o sen var det borta. Tösen hade jätte mycket men det försvann direkt, kanske inte funkar på alla men på mina båda har det gjort det o det kom inte tillbaka.

• Cin77

Går LOKA lika bra eller måste det vara Vishy? Har hört att bara det är vätebikarbonat i vattnet så går det bra men jag är osäker?

• Blue Bear

Det ska vara natriumbikarbonat i vattnet. vet ej om det finns i Loka men det finns i Ramlösa.

Fick utskrivet Mycosantin på BVC.. jätte dyr är den.. använde i 4 veckor och det blev inte bättre.. Nu kör jag på Ramlösa igen.. många många många ggr om dagen!

Cin77 skrev 2008-08-20 10:14:44 följande:
    Går LOKA lika bra eller måste det vara Vishy? Har hört att bara det är vätebikarbonat i vattnet så går det bra men jag är osäker?
    ***Pojke 080626 - alldeles underbar!***
  • bonaqua

Hur ser torsk ut? Min dotter har som lite vitt på tungan, men jag har aldrig reagerat på det förens min faster kommenterade det. Trodde att det va bröstmjölk som låg kvar..eller ja vet inte vad jag trodde...
    Hur vet man att det är torsk?

**Alicia 080727**
  • Linam370

Japp! det försvann på några dagar.
    Men jag doppade tops i vichyvatten och gnuggade tungan flera ggr efter varje gång han ätit och sen några dagar till efter torsken försvunnit, men sedan dess har den inte kommit tillbaka.

• Filippa06

Jag lät dottern få 1 tsk vischy efter varje måltid... tänk på att allt måste rengöras, nappar ska kokas osv annars finns svampen kvar där... Ta en topz tex och gnid med vichy på tungan...

• majajj

Det funkade utmärkt på min dotter! Hon hade jättemycket torsk. Topsade henne i munnen lite nu och då och det försvann på några dagar.

• Juuiz
    bonaqua skrev 2008-08-20 17:49:47 följande:
    [citat]
    Hur ser torsk ut? Min dotter har som lite vitt på tungan, men jag har aldrig reagerat på det förens min faster kommenterade det. Trodde att det va bröstmjölk som låg kvar..eller ja vet inte vad jag trodde...Hur vet man att det är torsk?

Hittade detta;
    Bröstbarn eller barn som mjölk via flaska kan få svampinfektion (Candida) i munnen. Barnet får en pärlemovit beläggning på kindernas och läpparnas insida och på tungan. Om barnet har mycket svamp kan det göra ont i munnen vilket i sin tur kan ge matningsproblem

Om ditt barn har "torsk" och du ammar är det viktigt att du tvättar dina bröstvårtor med ljummet vatten eller vichyvatten före och med bröstmjölk efter amningen. Om barnet får flaska ska du rengöra och koka napparna. Lindrig torsk brukar försvinna om du penslar barnets mun med kolsyrat vatten, soda- eller vichyvatten.

Har ditt barn en besvärlig svampinfektion bör du rådgöra med sköterskan på barnavårdscentralen. Ibland behöver man pensla barnets mun med medel mot svamp (mykostatin). Sköterskan kan även ge råd om hur du ska sköta dina bröstvårtor eller nappar

Och denna;

Torsk på tungan

Torsk är en svampinfektion som framför allt spädbarn får. En vitaktig beläggning bildas på tungan, insidan av kinderna och i gommen. Ibland kan man uppleva att barnet har lite problem med att äta.

Det är inte farligt för spädbarn att ha torsk i munnen och man behöver inte uppsöka barnavårdscentralen eller annan vårdcentral. Oftast läker torsk av sig självt utan behandling.

Om man vill försöka att få bort beläggningen kan man pensla med mineralvatten som innehåller natriumbikarbonat, till exempel vichyvatten. Man använder tops och penslar i munnen flera gånger om dagen, särskilt efter måltiderna. Om barnet använder napp kan man doppa nappen i vichyvatten.

Om man ammar kan brösten bli infekterade av svampen. Då blir bröstvårtan och vårtgården röd, irriterad och öm. Pröva att pensla med vichyvatten efter att barnet har ammats.
  • FarmorAnna

Hej!
    3 barns-mamma, numera mormor o farmor. Jag googlade på Torsk för jag släktforskar och kring 1790-tal miste en familj 3 små barn genom "torsk". Mina barn, som ammades, fick också torsk men lite vischyvatten att tvätta med ett par dagar, så var det borta. Minns att ett av barnen fick något blått på tungan av BVC, för att få bort det snabbare. Minns inte detta som något hotfullt alls och därför undrar jag över att barnen förr i tiden kunde dö av det. Jag ska tillägga att den här familjen var välbeställd och tillhörde sociteten i sin stad, så kunskaper hade de nog tillgång till. Men tydligen kan det gå alldeles för långt om man inte gör något alls åt det. Andra infektioner i munnen kan gå ner i lungorna, det vet man, så kanske är det så som det slutade för dessa arma barn - och arma föräldrar.

Kram och ta hand om er
Svar på tråden Svamp på tungan (torsk), någon som verkligen blivit av med det m hjälp av Vishyvatten???