• Kjekjo

Kasslergryta???

Har en bit kassler här hemma o nu undrar jag om nån har någe recept på typ kasslergryta eller dyl. Är trött på det där vanliga!
    Tack

• Svar på tråden Kasslergryta???
  • Hera78

Koka ris, lägg i en ugnsfast form. Strimla en purjolök och koka i lätt saltat vatten några minuter. Lägg detta över riset. Strimla kasslern och lägg i formen. Blanda 2½ dl mellangrädde (eller matlagningsgrädde) med chilisås (ca 1 dl) och en skvätt ketchup så att såsen blir rosafärgad. Häll detta över riset, purjon och kasslern. På med ost och in i ugnen tills osten fått fin färg.

Du kan med fördel blanda såsen först så kan de stå och "dra till sig" i kylen medan du gör allt annat.

Detta är sjukt gott, vi åt det senast igår!

• Tjej 83

jag har en sååå god kasslergryta

lägg lite margarin i en stor gryta, lägg i 2 tsk curry, låt fräsa lite
    strimmla kassler
    strimla ½ grön paprika o en ½ röd
    lägg i o fräs i ca 5 min

häll i 4 msk ketchup, 1 burk krossade tomater(400-500g) och
    1 creme fraich 2 dl.

koka på svag värme ca 10 min.
    l'gg sen i skivad ananas.

supergott. men godare om du gör den dagen innan du ska äta.

• Heavenlyfaith

Jag har en som är stående

Kassler
    Lök
    Paprika (gärna röd o ganska mycket)
    Färska champinjoner
    Zuccini
    Sockerärtor

Stek på allt o blanda ner massor med paprikapulver, vitlök, nymalen svartpeppar, flingsalt o några fyrkanter frusen spenat (men det måste ju inte i).
    Ha i en burk Creme Fraiche eller en tetra matlagningsgrädde o späd med lite buljong (tärning+vätska)
    Enkelt o gott

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Wilmis07

Jag brukar göra en gryta med kassler,kokosmjölk,sambaloelek,wokgrönsaker.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Fröken Stålhand

Jag strimlar kassler och fräser med röd och gul paprika. Häll i matlagningsgrädde (ca 4 dl), puttra och krydda med aromat och vitlök. Superenkelt och snabbt! Servera till ris.

It´s nice to be important but it´s more important to be nice...
  • Saffris

Jag brukar göra en gryta som jag har till pastan.
    Kassler
    Paprika
    Purjolök
    2.5 dl matlagningsgrädde
    2.5 dl creme fraiche
    grön mögelost efter smak och tycke

jättegott!

Gör även en som jag gör i ugnen
    3dl kokt ris som lägges i en form

Hacka följande och lägg över riset
    1 paprika
    2 gula lökar
    5 ananasringar
    4 tomater
    10 champinjoner
    500 gr kassler

Gör en sås och bred över
    250 gr mjukost typ Kavli
    2 dl matlagningsgrädde
    curry efter smak

Gratinera i 225 grader ca 25 minuter

• Kjekjo

Åhhh! Tack alla för era recept! Nu ska här provas!

• Annika 78
    Hera78 skrev 2008-08-19 11:39:34 följande:
    Koka ris, lägg i en ugnsfast form. Strimla en purjolök och koka i lätt saltat vatten några minuter. Lägg detta över riset. Strimla kasslern och lägg i formen. Blanda 2½ dl mellangrädde (eller matlagningsgrädde) med chilisås (ca 1 dl) och en skvätt ketchup så att såsen blir rosafärgad. Häll detta över riset, purjon och kasslern. På med ost och in i ugnen tills osten fått fin färg. Du kan med fördel blanda såsen först så kan de stå och "dra till sig" i kylen medan du gör allt annat. Detta är sjukt gott, vi åt det senast igår!
    Ska prova i morgon...
  • Nina1982
    Saffris skrev 2008-08-19 15:15:06 följande:
    Gör även en som jag gör i ugnen3dl kokt ris som lägges i en formHacka följande och lägg över riset1 paprika2 gula lökar5 ananasringar4 tomater10 champinjoner500 gr kasslerGör en sås och bred över250 gr mjukost typ Kavli2 dl matlagningsgräddecurry efter smakGratinera i 225 grader ca 25 minuter
    Å den där  brukar vi göra! den är såååå god!!
  • Nina1982

fast man ska helst koka riset med buljontärning och en gul lök i som man tar bort innan man häller i formen

• Blomman8

TJEJ 83 ; Hur mycket kassler har du i grytan ? Lät jättegott men jag skulle vilja veta mängden ...

Kram å tack alla för så många bra mattips... Har lite idé torka ibland å då behöver man lite nytt ..

• Tjatte

Det här låter sjukt suspekt men är jättegott!

Lägg kokt ris i botten på en gratängform.
    Lägg på kassler och ananas skurna i lagom munsbitar.
    Häll bearnaisesås över hela härligheten och gratinera i ugnen.

Som sagt, låter knäppt men det är gott. Jag lovar.

• vera82

Jag brukar göra en gryta på kassler och lök som brynes,krydda med salt,peppar och lite curry,ha i en röd paprika och häll på creme fraiche chili/paprika.
    Kan serveras till ris eller bandspagetti

Svar på tråden Kasslergryta???