• Fillay

Hur mycket kostar ungefär en weekend i storstad?

Jag tänkte försöka överraske sambon till 30-årsdagen, men jag är student, och med det budsjettet vi har måste jag verkligen spara på de pengarna jag har till disp i månaden om det ska bli någon tur
    Men hur mycket kostar det ungefär, med mat och hela uppehållet? Det varierar ju sjäalvklart mycket, men jag vill veta era erfarenheter ändå!
    Bestiller man hela resan med flyg och hotell på resbyrå, eller beställa flyg och hotell var för sig över internett själv?

• Svar på tråden Hur mycket kostar ungefär en weekend i storstad?
  • SeTa

Först och främst är det ju bra o bestämma vilken stad? Vi upptäckte att flyg till stockholm var billigare än tåg, så det kan vara värt att kolla upp.
    Hotell söker du enklast själv efter. Räkna med 12-15.00/natt.
    sen är det ju helt upp till er hur mycket ni vill spendera när ni väl är där!

• Mummy

Vill du utomlands rekomenderar jag verkigen RyanAir, då kommer man oftast iväg ganska billigt!

• Pansarhamster

Resor till London är billiga och hotell finns i alla prisklasser.

Jag och sambon åkte fredag - söndag för 5000 kr, flyg med alla avgifter och skatter + 2 hotellnätter på 3-stjärnigt hotell (vilket är ganska låg standard i London).

Sedan måste man ju tänka på alla småavgifter, tex. parkering på flygplatsen om man kör bil dit alt. resor med tåg/ buss, resor mellan flygplatsen där man hamnar och hotellet osv.

Men ring och fråga på resebyrån, de brukar ha bra koll!

Och en sak till, kolla så att sambon har giltigt pass och sådant innan du överraskar honom!

• Fillay

Ja, utomlands. Ok, man borde kanske ha 8-10 tusen? Å, det blir jobbigt!

• presens konjunktiv

Vart det är billigast att flyga beror ju på var du bor, men oftast (nästan alltid) är det billigast att boka själv på internet, flygresa och hotell separat.

När resa och boende är betalt gör vi av med i snitt 1000-1200 kronor per dag för två vuxna i en storstad, lite beroende på vilken stad, förstås. Det täcker då mat, resor på plats, inträden och sånt.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Emeliela
    Pansarhamster skrev 2008-08-19 12:45:50 följande:
    Resor till London är billiga och hotell finns i alla prisklasser.Jag och sambon åkte fredag - söndag för 5000 kr, flyg med alla avgifter och skatter + 2 hotellnätter på 3-stjärnigt hotell (vilket är ganska låg standard i London).Sedan måste man ju tänka på alla småavgifter, tex. parkering på flygplatsen om man kör bil dit alt. resor med tåg/ buss, resor mellan flygplatsen där man hamnar och hotellet osv.Men ring och fråga på resebyrån, de brukar ha bra koll!Och en sak till, kolla så att sambon har giltigt pass och sådant innan du överraskar honom!
    5000 kr för allt?! Eller bara flyget?

Sorry ts om jag snodde tråden lite..
    My family - My world
  • Mummy

Man kan komma till London vääldigt billigt. Mycket hänger på boendet.
    Jag åkte dit själv i maj och bodde på vandrarhem. Betalade 1000:- för flyg och boende 4 dagar

• Pansarhamster

Emeliela

Vi betalade 5000 för flyg tor Arlanda - Gatwick och 2 hotellnätter. Alltså 5000 för rubbet

Men går absolut att få billigare precis som Mummy skrev, vi var dock noga med tiderna för flyget eftersom vi hade 40 mil till flygplatsen.

Fillay skrev 2008-08-19 12:47:49 följande:
    Ja, utomlands. Ok, man borde kanske ha 8-10 tusen? Å, det blir jobbigt!
    Ja, räkna absolut med det. Mat och transport är dyrt, iaf i London.
  • Emeliela
    Pansarhamster skrev 2008-08-19 13:21:11 följande:
    EmelielaVi betalade 5000 för flyg tor Arlanda - Gatwick och 2 hotellnätter. Alltså 5000 för rubbet Men går absolut att få billigare precis som Mummy skrev, vi var dock noga med tiderna för flyget eftersom vi hade 40 mil till flygplatsen. Ja, räkna absolut med det. Mat och transport är dyrt, iaf i London.
    Oj! Men det var ju inte såååå fasligt dyrt ändå.. Trodde att det endast var flyget som kostade det..
    My family - My world
  • Fillay

presens konjunktiv skrev 2008-08-19 12:53:36 följande:

Vart det är billigast att flyga beror ju på var du bor, men oftast (nästan alltid) är det billigast att boka själv på internet, flygresa och hotell separat.När resa och boende är betalt gör vi av med i snitt 1000-1200 kronor per dag för två vuxna i en storstad, lite beroende på vilken stad, förstås. Det täcker då mat, resor på plats, inträden och sånt.
    Tack för ett väldigt precist svar

Är städer som Prag, Berlin etc lite billigare tro?
  • Fillay

Alltså billigare än Paris, London etc.

• stiletto

Kanske ta båten till tallin eller riga? har inte själv gjort det men har hört att det är rätt bra priser på både resa, boende och uppehälle.

• sweetpea

Köpenhamn, kanske? Det är nära, så ni kan t.ex. åka fre morg-sön kväll, och har ni Coop-kort kan ni bo två nätter på ett schysst hotell centralt för typ 1400 danska kronor. Kan ni flyga lite obekväma tider är det ganska billigt med SAS från Arlanda.

• Pumpkin

Vi åkte till Barcelona förrförra vintern och betalade då 800kr t/r för flygbiljetterna (för oss båda alltså) och sen 1600kr för 3 nätter på hotell (återigen, för oss båda och totalt för alla nätterna). Sen gjorde vi av med en himla massa pengar där, men så går det när man är shoppinggalen

• SVejsan
    Mummy skrev 2008-08-19 12:40:25 följande:
    Vill du utomlands rekomenderar jag verkigen RyanAir, då kommer man oftast iväg ganska billigt!
    Men nackdelen är ju med ryan air, är ju att det går bort mycket tid i transporter/transfer. Eftersom de mindre flygplatser de använder sig av ofta ligger på sådana ställen det är svårare att ta sig till och ifrån (man bör ju räkna in den kostnaden också). Vi har åkt sterling (www.sterling.dk) och de håller också bra priser... Det är hyggligt lätt att boka hotell + flyg som paketresa på sajter som resfeber.se , www.se.lastminute.com/ och eftersom de ibland har rabatter på hotellen så blir det "bra pris" totalt. Fördelen med paketresor är att du har större lagligt skydd om något skulle bli ändrat (utifrån paketreselagen). Lattja runt lite på dessa sidor så får du en uppfattning (inget är bokat förrän du "betalar") om prisläget.
Svar på tråden Hur mycket kostar ungefär en weekend i storstad?