Arabhästar
Hej, någon som vet något om Arabhästar? Vi har en på helfoder sedan några veckor och skulle vilja veta mer om rasen.
Hej, någon som vet något om Arabhästar? Vi har en på helfoder sedan några veckor och skulle vilja veta mer om rasen.
hmm tror dena tråden kanske ska ligga under allmäna rubriker..
det enda jag vet är att de kan ha ett nervigt temprament.. lycka till med hästen
Gå in på avelsföreningens hemsida så finns det nog en rasförklaring.. Fullblod är en väldigt trevlig med närvig "ras" Arabiska är oftast snäppet värre än Engelska.. Jag har haft båda delarna och jag tycker om båda.. Men sen är det så att vissa fullblod är lugnare än andra, vi har tex en nordsvensk som är rädd för allt.. :p
Hästen är min dotters (15 år). Den är 148cm hög. Jag undrar hur "stark" den är. Månne jag, 70 kg kan rida den?
www.sahf.se/
Araber är jättetrevliga hästar och otroligt intelligenta.
Det är mest en myt att de skulle vara mer hetsiga och nervösa än andra raser. Det finns både nervösa och väldigt stabila Araber precis som alla andra raser.
Enda erfarenheten jag har av dem är att de är "nippriga", gärna slänger med huvudet, kan vara jobbiga att arbeta med etc. Men jag är en kallblodstjej ut i fingerspetsarna
Om du kan rida hästen beror mycket på hur musklad den är och i vilken form den går i dvs hur bra den orkar bära sigf. Grovheten på hästen spelar inte så stor roll. Hellre en tung ryttare på en välmusklad ponny än på en Nordsvensk utan muskler som går med näsa rätt i vädret så att säga.
Vad roligt med hästmänskor som svarar så snabbt. Vår häst är en hingst som är 15 år, och min dotter har hitills inte haft problem med den. Den är snäll, lydig och framåt. Ska i morgon rida den själv första gången. Hästen var verkligen en överaskning för oss också. Vi trodde att den skulle vara vild och hemsk
Mel Veraz heter den...
mormor 1965 skrev 2008-08-19 13:28:35 följande:
mormor 1965 skrev 2008-08-19 13:29:06 följande:
Kan säga att de "ärligaste" hästarna jag har haft att göra med är araber... Har hållit på med in och tillridning, och mött mången hästtyp, men ingen så ärlig som en arab... Konstigt nog, med tanke på alla rykten som följer araben...
Mvh M G
Ja, den Mel Veraz som man kan googla, ägare Sini Hagelberg. Vi bor i finland! Tänk att vår häst är så berömd!! Den lär vara av typen Spansk fullblodsarab. www.panderosanratsutila.fi
www.panderosanratsutila.com/index.php
det blev lite fel, kolla den här.
mormor 1965 skrev 2008-08-19 15:27:12 följande: