• midsommaräng

Antal äggblåsor...?

Hej,
    I vår utredning så har de inte hittat ngt fel på ngn av oss. Vi har ett barn sedan tidigare men får inte till ett syskon. Proverna är ok på oss båda och läkaren tyckte att jag hade bra antal äggblåsor vid gyn undersökning, hade 12 st...Ngn som känner till ngn referenssiffra. 12 säger mig inte så mkt även om han sa att det var bra...Nu går jag i valet och kvalet om vi ska fortsätta på egen hand eller utföra IVF, lutar nog mot IVF. Någon med liknade erfarenhet, vilket beslut tog ni?

• Svar på tråden Antal äggblåsor...?
  • Dollars matte

Har aldrig hört att det "ska" vara något särskilt antal. Det viktiga är hur stora de är (under 8 mm förutom den som är på gång att lossa), hur de sitter (sitter de på rad som ett pärlband kan det tyda på pco som kan innebära vissa ägglossningsstörningar, men behöver inte göra det) och att bara en mognar i taget.

I övrigt är jag inte i liknande sits då vi har flera fel och inga barn sen tidigare, men har gjort ivf och kan bara säga att det är värt allt slit!
    Önskar dig/er lycka till!

alien beräknas anlända 24 november
  • midsommaräng

tack då fick jag lite mer förtydligande. ska ta ett till samtal med läkaren för fler frågor före beslut. Verkligen lycka till önskar jag er också!

• pp08

Hej Midsommaräng: antal äggblåsor kan variera från månad till månad. Åldern spelar också roll. Jag är 38 år och hade vid undersökning innan behandling 5-6 äggblåsor och detta var bra för min ålder (38). Inte alla äggblåsor kan utvecklas till mogna ägg, inte under IVF behandlingen (stimuleringen) heller. Det vet man inte förran man har plockat äggen.

• TusseTvå

Hej!

Så som jag förstår det har en normal kvinna mellan 7-10 ägg, dessa blir färre ju äldre du blir.

PCO: Har man fler än 10 ägg, massor av ägg. Man blir ofta mer fertil senare i livet då äggen blir färre.

Tidigt in i klimakteriet: Är de som har få ägg som ung (5-6 st) och med tiden försvinner äggen, skrumpnar ihop. Och fertiliteten sänks.

Detta är vad jag läst!

/Tusse

Svar på tråden Antal äggblåsor...?