• mariahammarberg

annan tårta än gräddtårta med jordgubbar..?

Har nyligen firat en födelsedag i dagarna fem(var en 30åring så många kom olika dagar)
    Nu på fredag fyller jag år och vill verkligen inte göra ännu en jorgubb och gräddtårta.
    Vad brukar ni göra för tårtor? gärna lite vuxensmaker!

• Svar på tråden annan tårta än gräddtårta med jordgubbar..?
  • Prinsessan Leia

jag har kört med fromage i, gott o uppskatat av mng...sen har barnen fått garnera!

• Cuthalion

Delicato har en fransk chokladtårta som är himmelsk! Man kan göra den själv men lättare att köpa

• Heavenlyfaith

Baileys o kaluhatårta!

Du behöver:Botten:

75 g mörk blockchoklad 100 g margarin eller smör 1 ½ dl socker 3 ägg 3/4 dl vetemjöl 1 ½ tsk bakpulver Fyllning 1:1 dl aprikosmarmelad Fyllning 2:3 dl vispgrädde 3 msk Baileys (likör) 1 msk socker Garnering:75-100 g hackad mandel 2-3 msk Kahlua (kaffelikör) 1-2 dl vispgrädde 10-15 st vindruvor och/eller flagad choklad Gör så här:

Smält chokladen. Rör matfett och socker poäst. Tillsätt äggen, ett i taget under omrörning. Blanda i chokladen och mjöl blandat med bakpulver.

Häll smeten i en smord och bröad, rund form, ca 18 cm i diameter. Grädda på galler i nedre delen av ugnen i 175°C, ca 50 minuter. Låt kallna.

Dela kakan. Bred marmelad på en av bottnarna. Vispa grädden. Smaksätt med Baileys och socker. Bred 1/3 av den ovanpå marmeladen och resten runtom tårtans kant och ovanpå.

Blanda den hackade mandeln med så mycket Kahlua att den blir kladdig och garnera kanten med den.

Vispa grädden och använd resten av Kahluan för att smaksätta den. Spritsa eller klicka ut grädden ovanpå tårtan. Garnera med hyvlad choklad o citronmeliss.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva som sjuk lycklig
  • Min högsta önskan

Jag har haft en tårta med vaniljvisp på ett lager och coktailbär blandat med lite grädde i ett lager. Garnerad med grädde, mandariner och nobless.

Nu senast bakade jag en jordgubbstårta med kolacreme! Jättegod!
    Fast då blir det ju jordgubbar igen för din del..

• Heavenlyfaith
    After Eighttårta

Kakbotten
    6 st ägg 3,5 dl strösocker 2 krm vaniljsocker 5 dl vetemjöl 2 msk kakao Fyllning 1 paket After Eight 8 dl grädde 3 st gelatinblad 1 krm vaniljsocker Garnering 2 dl vispad grädde 10 st After Eight

Tillagning

Räcker till ca 12 bitar

Tårtbotten:
    1. Vispa ägg och strösocker till en vit porös smet i ca 4 minuter med en elvisp.
    2. Blanda mjöl, vaniljsocker och kakao och vänd ner försiktigt i äggsmeten.
    3. Häll upp i en smord kakform (ca 25 cm i diameter) med löstagbara kanter.
    4. Grädda ca 25 minuter i 200 grader i mitten av ugnen.
    5. Låt tårtbottnen svalna och skär den sedan i tre lager.

Fyllning:
    1. Lägg undan 10 rutor till garnering, smält resten av After Eight med grädden i en kastrull. Låt smeten kallna i en bunke i kylskåpet, gärna över natten. Det är viktigt att grädden är riktigt kall innan den vispas upp. Annars blir den lös.
    2. Blötlägg gelatinbladen i iskallt vatten.
    3. Vispa ner vaniljsocker i den kalla gräddsmeten. Använd sedan elvisp för att vispa After Eightgrädden. Konsistensen ska bli den samma som vispad grädde (obs, vispa ej för hårt, då kan grädden skära sig).
    4. Smält gelatinet i 2 msk vatten i en kastrull och rör snabbt ner. Använd en vanlig visp och rör försiktigt.
    5. Fyll tårtbotten med After Eightgrädden och lägg mellan tårtbottnarna.
    6. Täck hela tårtan med After Eightgrädde och låt tårtan ”stå till sig” övertäckt i kylskåpet ca 1 timme.

Garnera med After Eight innan servering.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva som sjuk lycklig
  • greeneyes

i JFL : s blogg " att fylla tårtor" finns hur många recept som helst på massa fyllningar!

Min favorit (och alla i omgivningens) är hallonmousse och chokladganache (tjock chokladkräm som är jättelätt att göra).
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
Svar på tråden annan tårta än gräddtårta med jordgubbar..?