• greeneyes

hur förvara parmesan?

hej!

hade parmesan i kylen i plastpåse, men den möglade på bara någon vecka så hur ska man förvara parmesan på rätt sätt egentligen för att den ska hålla sig i kylen? 
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Svar på tråden hur förvara parmesan?
  • Heavenlyfaith

Linda in osten i en fuktig handduk o förvara i plastpåse i kylen. Då håller den garanterat länge. Byt gärna ut påsen o handduken mellan varven.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • greeneyes

Fuktig handduk??! Är inte det en bra grogrund till bakterier? 

Heavenlyfaith skrev 2008-08-19 13:51:53 följande:
    Linda in osten i en fuktig handduk o förvara i plastpåse i kylen. Då håller den garanterat länge. Byt gärna ut påsen o handduken mellan varven.
  • Heavenlyfaith

Nej, det är så ostarna lagras

• greeneyes

haha, tänkte inte på det! men kan man inte bara ha den i aluminiumfolie?

Heavenlyfaith skrev 2008-08-19 13:53:38 följande:
    Nej, det är så ostarna lagras
  • Nyjenyn

Jag brukar ha den i en glaskupa, tillsammans med en rå potatis i två halvor. Potatisen suger upp fukten och osten håller sig mycket bättre!

• Heavenlyfaith

Om du är orolig för listeria så går det ju alltid bra att skära den i mindre bitar o frysa o sen ta upp det du behöver. Hyvla går ju bra när den är nästintill frusen dessutom. Annars river du den före frysning.
    Men fuktig handduk har vi använt på de hotell jag arbetat på jämt.

• MrsC

Jag föreslår att du gör som du själv säger, slår in den i aluminiumfolie. Då står den sig praktiskt taget hur länge som helst enligt min erfarenhet.

• Heavenlyfaith
    greeneyes skrev 2008-08-19 13:54:12 följande:
    Jo, visst går det bra
    Men inte samma hållbarhet. Parmesanen är en torr ost som behöver hålla fukten vid liv då det är vid torkning som den möglar därför skulle jag inte rekommendera Jenyn's metod att dra ut fukten.
  • Heavenlyfaith
    greeneyes skrev 2008-08-19 13:54:12 följande:
    Hehehe
  • MrsC
    Heavenlyfaith skrev 2008-08-19 13:59:30 följande:
    Jo, visst går det bra Men inte samma hållbarhet. Parmesanen är en torr ost som behöver hålla fukten vid liv då det är vid torkning som den möglar därför skulle jag inte rekommendera Jenyn's metod att dra ut fukten.
    Konstigt.... Jag har alltid min parmesanost i aluminiumfolie och den har ALDRIG möglat, trots att jag vid ett flertal tillfällen haft med mig ordentliga stycken hem från Italien som sedan fått ligga i månader i kylen... Jag påstår inte att du har fel, så ta det inte som kritik
  • Nyjenyn

Det kanske är tvärtom, att potatisen tillför fukt. Jo så måste det vara, för det funkar verkligen!!
    Har den f ö i kylen kan jag tillägga...

• Heavenlyfaith
    MrsC skrev 2008-08-19 14:01:58 följande:
    Konstigt.... Jag har alltid min parmesanost i aluminiumfolie och den har ALDRIG möglat, trots att jag vid ett flertal tillfällen haft med mig ordentliga stycken hem från Italien som sedan fått ligga i månader i kylen... Jag påstår inte att du har fel, så ta det inte som kritik
    Tar det absolut INTE som kritik då jag inte påstått att folie är en DÅLIG teknik Räcka ut tungan
    bara att det är BÄTTRE att hjälpa den med tillsättning av fukt
    hehehe!
  • Heavenlyfaith

Jenyn: Så kanske det är, jag har ingen erfarenhet av det

• Wirrow

Beror pa om du vill spara biten eller riva den....
    En ide:
    Well om du river parmesanosten och häll den i en glasburk och stäng locket.. Ha den i kylskapet.. :) min mans bakgrund e fran Italien so vet vad jag snackar om hehe.

ha det gott
    /bye

Svar på tråden hur förvara parmesan?