När kommer ögonfärgen?
Min son som är 9½ vecka har väldigt blå ögon. Jag har ganska blå ögon och pappan har blågrå. När stabiliserar sig ögonfärgen på barnet egentligen?
Min son som är 9½ vecka har väldigt blå ögon. Jag har ganska blå ögon och pappan har blågrå. När stabiliserar sig ögonfärgen på barnet egentligen?
Ögonfärgen kan ändras ända upp i puberteten. På vissa stabiliseras den till "rätt" färg redan vid nåt års ålder, men för de flesta ändras det gradvis under några års tid.
Ojh, det visste jag inte. Har bara lagt märke till att de flesta spädbarn verkar ha ungefär samma ögonfärg just som spädbarn men att det tycks börja skilja efter några månader (av de spädisar som jag kännar).
Rolig fakt asom jag dock VISSTE var att alla europeiska barn föds med blå ögon medan alla asiatiska och afrikanska barn föds med bruna. Vet dock inte hur det ligger till med barn som föds kring medelhavet... om de har bruna eller blå... för det hade något med ljuset och ljusstyrkan att göra både vilken färg de föddes med och vilken färg som ögonen sedan fick.
De vanligaste är att man vet färgen vid 6-12 månaders ålder, åt minstånde åt vilket håll de lutar!
Min son behöll sina blå ögon! medans min dotter fått bruna, vilket jag anade redan från början, de var mycket mörkare blå redan från start.