• Nigel

    Tar ej flaskan... (Tar inte napp heller.. ) =(

    Behöver råd och tips på hur jag får min snart 4 mån flicka att ta nappflaskan.

    Vill börja ge henne ersättning då jag inte tror att hon blir riktigt mätt.

    Tack på förhand !

  • Svar på tråden Tar ej flaskan... (Tar inte napp heller.. ) =(
  • ingasara

    Jag har prövat ALLT till min 7 månaderstjej. Hon tar inte heller napp. Pip-mugg fungerade ett tag, men nu tar hon mam-flaskan som går att öppna i botten. även min 2,5 åring vägrade flaskan till en början, men skam den som ger sig...

    LYCKA TILL

  • Nigel
    Svar på #1
    Kanske ska prova "pumpa" ut lite bröst mjölk i flaskan så hon känner igen smaken...

    Kräsna lilla flicka...
  • Amlin

    Jag kikar in på tråden för att se om det kommer några tips. Min tjej vägrar konsekvent både napp och flaska. Jag vill gärna kunna ge bröstmjölk på flaska eftersom jag har migrän och det skulle vara värt mycket om sambon kunde mata i de lägena. Plus att jag kan tvingas ta medicin och då vill jag ju inte amma henne. Men det spelar ingen roll att det är "välbekanta" bröstmjölken hon får, hon tar inte flaskan ändå.

    BVC rekomenderade att jag skulle börja lite lätt med smakpotioner och gröt som kan ges på sked när hon väl är 4 månader, men hon är ännu inte 3 månader så problemet kvarstår...

  • Nicolina A

    Jag har en 3½ månaders liten tjej som vi gett ersättning till ibland sen hon var tre veckor. De första veckorna vägrade hon flasken helt och hållet, sen efter ett tag så åt hon 40ml (inte mycket) per gång men tillräckligt för att hon skulle klara sig kortare perioder, jag jobbar ibland och pappa ger henne då ersättning. För en vecka sedan blev jag tvungen att åka bort fyra dagar och bävade för hur det skulle gå eftersom hon helst ville leka med dinappen istället för att suga på den. Men när jag rest så dröjde det inte mer än tre matningar så blev hon så pass hungrig att hon började äta rejält ur flaskan. Som tur var så var jag var inte så oersättlig som jag trodde och nu när jag är hemma så äter hon fortfarande gärna ur flasken och ligger och verkligen njuter av att äta ur den. Det är precis lika mysigt som amningen så nu av bl.a jobb så tänker jag sluta amma och bara ge ersättning. Hon verkar supernöjd och det är jag med. Fortsätt kämpa med flaskan, till slut när hon är riktigt hungrig kommer hon ta den. Lycka till.

  • Pirog

    Min 4 månaders tar inte heller flaska eller napp, så ska följa tråden o se om det kommer nåt tips jag inte provat ännu. hade underlättat om hon åtminstone tog napp.

  • Drömmerdrömmar

    Usch vad tråkigt för er att barnen inte vill ta nappflaska, har ni ammat länge innan ni försökt med nappflaska och napp?

    Jag började ge min dotter ersättning helt när hon var 3 veckor ungefär (pga att amningen inte fungerade pga olika saker) och som tur var så tog hon nappflaskan jättebra och har gjort sen dess. Eftersom hon är flaskbarn har hon ju ett större behov av "snuttandet" så ibörjan försökte vi med napp sånna där platta som dem allra felsta napparna är som dem säger är så bra.. mmm visst! hon har alltid totalvägrat ta sånna nappar! dem ända napparna hon tar är dem som är runda!! och hon kan inte vara utan dem nu (är 10 veckor gammal idag) prova dem om ni inte försökt redan! dem finns på lekhuset och brio vad jag vet :) där har iaf jag köpt dem! kostar mellan 29-35 kr för 2 st.

    vet inte vad det finns för tips att ge när det gäller flaskmatningen när dem inte vill ta flaskan, dels finns det ju lite olika varianter av flaskor men har ni provat att dutta nappflskan på tungan lite så att dem känner mjölksmaken? och sen trycka pipen" mot gomen?

  • Nicolina A

    En sak till, hon vägrade napp också. Efter att ha provat ett par modeller fungerade till slut en mjuk NUK-napp för 0-6 mån. Inte genomskinlig utan brunare material. Blöt själva sugdelen ordenligt i vatten innan ni stoppar in den, den blev mer omtyckt våt och nu tar hon den utan problem.

  • sirre

    En tråd för oss... Min son är snart 5 månader och vill fortfarande varken ta flaska eller napp. Vi har provat 5-6 olika på både och men skam den som ger sig Vi testar varje dag o imorse fick mannen i honom 70 ml i mam flaskan som jag pumpat men då va jag inte hemma. Läser gärna fler tips. Ska testa rund napp också, har den kvar att testa! Har bara kört med de som inte är genomskinliga då min dotter har dem. Hon tog både napp o flaska trots amningen... tänk vad syskon kan va olika

  • coolemadde

    jag hade de problemet innan, men jag fick tipset att helt enkelt tvärvägra ge bröstet, vilket för sin del va riktigt jobbigt. jag hade mam flaskan den man öppnar i botten. jag hade provat hur många flakor och nappar som hellst men inget hjälpte.. hon skrek i 7 h när hon tillslut tog flaskan och de tog en vecka inna hon förstod att hon inte kommer få bröstet nå mer.

    idag är hon 3,5 månad och jag har gett henne flaskan i snart 3 veckor. hon tar även napp idag vilket hon vägrade innan. upptäckte att hon dessutom hade svamp i munnen, men bara i kinderna så kanske därför de fanns de bekymmert. har lite problem med att hon inte äter så mycket åt gången idag bara. hon äter kanske bara 100 ml var 3 timme.. men hon är glad och pigg så de är ok..

  • Ananaspaj

    Min är tio månader... och vägrar flaska!

    Jag blir tokig, har en tråd om det, vällingtråd. Så jag hänger gärna här med för att få tips! OK?

  • lovingmom

    Hej!

    Min dotter är snart 4 månader och hon vägrar också att ta flaskan. Hon har inte gått upp som hon skall sedan födseln.. ligger på minimum i viktuppgång. Ledsen

    Det konstiga är att för ca 3-4 veckor sedan så tog hon flaskan utan problem! Konstigt! Napp är det med nöd och näppe hon tar och endast när hon vill sova. Hon har dock inte lärt sig hålla kvar nappen själv i munnen så vi får hålla den åt henne eller lägga hennes snuttefilt som ett skägg under nappen. Då fungerar det iallafall..
    Men inte flaskan.. jag tror att jag har för lite bröstmjölk att ge henne, så jag vill att hon börjar med ersättning. Hon är otroligt envis och blir riktigt arg. Jag har försökt med olika flaskor... Dr. Brown (tjocka), den vanliga Mam flaskan med anatomisk napp, och pigion (tror att den heter så) flaska köpt på babyland med den nappen som är "elastisk" på längden som bröstvårtan, men.. hmm... hon vill INTE!!
    Jag pratade med ammningsmottagningen här i Lund och dem tyckte inte att jag skulle låta bli att ge henne bröstet o hon vägrade ta flaskan. Utan istället ge börstet efter en 20-30 min om hon inte tog flaskan.  
    Läser här att det finns dem som gjort så.. Vet inte vad jag skall ta mig till... hon måste ju få mat i sig ju!

  • Drömmerdrömmar
    lovingmom skrev 2008-08-31 11:01:27 följande:
    Hej!Min dotter är snart 4 månader och hon vägrar också att ta flaskan. Hon har inte gått upp som hon skall sedan födseln.. ligger på minimum i viktuppgång. Det konstiga är att för ca 3-4 veckor sedan så tog hon flaskan utan problem! Konstigt! Napp är det med nöd och näppe hon tar och endast när hon vill sova. Hon har dock inte lärt sig hålla kvar nappen själv i munnen så vi får hålla den åt henne eller lägga hennes snuttefilt som ett skägg under nappen. Då fungerar det iallafall..Men inte flaskan.. jag tror att jag har för lite bröstmjölk att ge henne, så jag vill att hon börjar med ersättning. Hon är otroligt envis och blir riktigt arg. Jag har försökt med olika flaskor... Dr. Brown (tjocka), den vanliga Mam flaskan med anatomisk napp, och pigion (tror att den heter så) flaska köpt på babyland med den nappen som är "elastisk" på längden som bröstvårtan, men.. hmm... hon vill INTE!! Jag pratade med ammningsmottagningen här i Lund och dem tyckte inte att jag skulle låta bli att ge henne bröstet o hon vägrade ta flaskan. Utan istället ge börstet efter en 20-30 min om hon inte tog flaskan.  Läser här att det finns dem som gjort så.. Vet inte vad jag skall ta mig till... hon måste ju få mat i sig ju!

    Tar hon inte nappflaskan när hon är riktigt hungrig heller?


    har hört dem som vägrat ge brösten och då äter barnet tillslut eftersom det är hungrigt, och hon/han inser att mamma inte kommer ge bröstet mer..


    lycka till!!

  • Ananaspaj
    Drömmerdrömmar skrev 2008-08-31 19:56:31 följande:
    Tar hon inte nappflaskan när hon är riktigt hungrig heller? har hört dem som vägrat ge brösten och då äter barnet tillslut eftersom det är hungrigt, och hon/han inser att mamma inte kommer ge bröstet mer.. lycka till!!
    Den som myntade det uttrycket att "Barn äter när de är riktigt hungriga"... han hade nog inga egna barn!
    Det är ren och skär Bull....säger jag.

    JAg har tre barn och det stämmer inte!!
  • Drömmerdrömmar
    Ananaspaj skrev 2008-08-31 20:26:16 följande:
    Den som myntade det uttrycket att "Barn äter när de är riktigt hungriga"... han hade nog inga egna barn!Det är ren och skär Bull....säger jag.JAg har tre barn och det stämmer inte!!

    Hehe kanske stämmer till viss del, inte vet jag... min dotter har tagit flaskan från första gången jag började ge (hade ammat innan) men däremot fick jag ju hålla på med nappen länge... saken var den att hon inte tog platta nappar, utan baraaaa rund napp..


    jag vet bara átt det hjälpt vissa att ge flaskan och tvärvägra bröstet..men självklart är det olika

  • saraseal

    sådär var min son med ingen napp och ingen flaska. nu dricker han välling ur flaska och vatten ibland. annars är det bara att amma som gäller. Han är nio månader nu.

  • lovingmom
    Drömmerdrömmar skrev 2008-08-31 19:56:31 följande:
    Tar hon inte nappflaskan när hon är riktigt hungrig heller? har hört dem som vägrat ge brösten och då äter barnet tillslut eftersom det är hungrigt, och hon/han inser att mamma inte kommer ge bröstet mer.. lycka till!!
    jo..nu tog hon flaskan idag... med Nutamigen!!!!!! konstigt hihi..
  • sirre

    Olle har äntligen fattat tekniken!! Min mamma har varit envis o försökt varje kväll och sen har även maken lyckats få i honom hel flaska, så skönt att inte känna sig så bunden. Nu har vi även börjat försöka med nappen men går så där fast ändå bättre än innan så jag har hopp även på nappen lycka till alla!!

  • Mammmamuu

    Jag vet att det är en gammal tråd, men jag tänker att dom som desperat googlar efter tips för att få sin bäbis att ta flaska ändå kommer hitta hit. ????

    Min fyra tog flaska när han var nyfödd men efter några månader med enbart amning vägrade hann flaskan. Napp gick bra, amma med amningsnapp gick han mycket motvilligt med på. Detta är som sagt fyran så han har en rätt luttrad mamma och pappa men det var tvärnit, vi frångick tillslut vår filosofi med att inte krångla till det och provade diverse olika nappar till nappflaskan, koppmata, hungrig bäbis/mätt bäbis m.m m.m

    Det enda som tillsist gav resultat var att värma mjölken(ingen mjölk i micron kommer ni ihåg va?) i vattenbad så varmt vi vågade utan att han brände sig, betydligt varmare än i sitt ursprungliga form alltså. Då åt ungen som om han aldrig hade gjort annat. ??????

    Hoppas det kan hjälpa någon!

Svar på tråden Tar ej flaskan... (Tar inte napp heller.. ) =(