• JossanW

Månadspeng till 14-åring?

Hur mycket får era 14-åringar i månadspeng?
    Vad ska dessa pengar räcka till?
    Behöver de hjälpa till något hemma för att få månadspeng?
    När går era 14-åringar och lägger sig på vardagar (skoldagar) och helger?

Jag funderade på att ge min 14-åring 450:-/månad och de ska räcka till mobiltelefon, godis, tidningar och andra nöjen. Jag betalar för kläder, skor, klippning osv..
    Han ska även hjälpa till lite hemma för att få sin månadspeng, så som: bädda sängen, städa sitt rum, plocka ur diskmaskinen någon gång i veckan, klippa gräs iblan och andra små sysslor som jag behöver hjälp med.

• Svar på tråden Månadspeng till 14-åring?
  • kaji

nu har jag iofs inga 14-åringar utan mina stora tjejer är 15 och 16 men jag minns hur vi hade det för ett par år sen.

mina fick studiebidraget from att de började sjuan. det skulle räcka till godis, nöjen, mobil, det mesta av kläder och hygienartiklar. dyrare saker som ytterplagg och skor stod vi för samt kostnader för aktiviteter (kampsport, ridning o dans).

deras månadspeng har inte varit kopplad till hurvida de hjälper till hemma, det har jag krävt att de ska göra i vilket fall. de har haft ansvar för middagen (tillagning o undanplock/disk) varsin dag i veckan, städning av sina rum, lämna o hämta sina kläder i tvättstugan och hjälpa till med annat vid behov.

gått och lagt sig...tja jag vet inte riktigt, det har varierat, de brukade oftast kvällsfika i tiotiden och sedan gå in på sitt rum, antar att de lägger sig men vet inte och bryr mig inte heller så länge de självmant går upp och till skolan i tid samt ser ut att må bra.

jag tycker att det du tänkt att din 14-åring ska göra låter vettigt, men att det kanske är lite mer pengar än vad jag tycker att de ska ha.

• Biggan42

Min 14-åriga son får barnbidraget som skall räcka till kläder, godis, onödiga prylar, konserter. Det går väl sisådär, han får dessutom ganska mycket extra då han ofta äter på stan pga konserter och ett aktivt kompisliv. Har dessutom en flickvän 30 mil bort som det blir 1-2 bussresor i månaden till samt 150 kr i mobilkostnad. Har dessutom flera fritidsaktiviteter, scouter (med läger), capoiera och har tidigare även spelat el-gitarr.
    Inga direkta krav på att göra saker hemma.

• JossanW

Ingen annan med tips gällande en 14-åring?

• Soffen

Syftet med månadspengen är ju att barnet ska lära sig att handskas med pengar. Så hur hög den blir beror ju på ur mycket du själv går in och betalar. En bra grej kan vara att ge en viss summa i handen, t.ex. 500 kronor, och sedan ytterligare ex. 300 kr som sätts in på ett bankkonto och kan användas till något särskilt. Vad pengarna ska användas till får ske i samråd mellan barn och förälder.

• hymafr

Min 14-åriga dotter får barnbidraget och det ska räcka till allt förutom mobil, busskort, klippning och semesterresor.

• anne h

14-åringen, numer 15, fick 150 kr plus 100 kr att ringa för på mobilen.
    Det är rena fickpengar, dvs slösa-bort-pengar.

(samtidigt fick 15-åringen, numer 16 år, 200 kr plus 100 kr att ringa för, 12-åringen, numer 13 år, fick 100 kr plus sin mobilräkning -den ligger oftast på ca 5-9 kr.. haha)

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Månadspeng till 14-åring?