• Fillay

Dyr vinteroverall, är det värd pengarna?

Jag har alltid bara haft ReimaTec till mina barn, men undrar nu om det verkligen är värdt pengarna? På dagis tar de galonbyxor över vid regn ändå.. Kanske är det lika bra att bara köpa en mycket billigare? Eller...? Är rädd jag kommer bli väldigt besviken om jag köper en billigere overall, samtidigt blir det rätt dyrt nu som vi har två barn och jag är student..

• Svar på tråden Dyr vinteroverall, är det värd pengarna?
  • Lena

generellt brukar det vara mellangruppen när det gäller priser som är mest prisvärd.

• Busbellan

Men varför sätter de galonbyxor över en reimaoverall??
    Är väl därför man köper funktionsoveraller för att slippa dra över det på vintern och för att såna overaller oftast är mycket smidigare.
    Sen finns det ju visserligen billigare alternativ än reima som är lika bra.

Mamma till Nora, August och Ella
  • MaryD

Jag har aldrig köpt nåt annat än H&M´s eller Lindex vinterkläder. Tycker de fungerar utmärkt!
    Tar hem dem och inpregnerar dem innan användning.

Du kan ju testa och skulle det av nån konstig anledning bli katastrof så vet du ju det hädanefter

• Fillay
    Nogula skrev 2008-08-19 19:02:04 följande:
    Men varför sätter de galonbyxor över en reimaoverall?? Är väl därför man köper funktionsoveraller för att slippa dra över det på vintern och för att såna overaller oftast är mycket smidigare.
    Ja, precis. Ena personalen sa en dag förra vintern att Reima var ju SÅ bra! Sen ser jag någon tid senare på bild att de har galonbyxor utanpå overallen. Jag hade också sagt att det inte behövs, men ville inte upprepa mig själv ett flertal gånger.
  • linedja

Ett tips är annars att kolla på tradera. Där kan man, om man har tur, få jättefina reimaoveraller till kanonpris. Jag har köpt så tre år i rad nu, och skulle aldrig köpa något annat när det finns en så himla bra begagnat-marknad. Då blir det verkligen värt pengarna!

• Mamma 03  08

Hej Fillay !
    Jag tycker att Didrikssons overall är mer prisvärd än Reima. Bara namnet Reima anser jag kostar pengar. Didrikssons overall har ju senaste året fått "Bäst i test". Overallen ligger prismässigt på ca 699 :-. Men du kan få tag på den för mellan 599-649.

• Veladis

Den bästa overallen jag har haft var en gammal från H&M, köpt på Myriorna för några tior. Den var galon/gummiförstärkt på rumpa och knän, och även fast dottern då bara kröp omking i snöslasket, så var hon alltid torr.

En Reima har jag haft, "clownvarianten" med värmedyna i rumpan. Den var bra, verkligen, men inte så outsatanding att den är värd nypriset. Köper hellre 2-3 billigare men fortfarande bra overaller att växla med i så fall, eller handlar begagnat.

• Mamma 03  08

Glömde nämna att man även kan köpa fodrade regnkläder. Min son kunde klara sig med det vintertid samtidigt som vi kunde alltinera det med overall.

• Fillay

Veladis: Jag det är ju det också, att jag tycker det är rätt jobbigt med bara en overall. Ibland kanske vi glömmer den på dagis, och då har vi ingen hemma etc. Får nog prova på någon annan i år

• NovJenny

Mamma 03 08 skrev 2008-08-19 19:26:44 följande:

Hej Fillay !Jag tycker att Didrikssons overall är mer prisvärd än Reima. Bara namnet Reima anser jag kostar pengar. Didrikssons overall har ju senaste året fått "Bäst i test". Overallen ligger prismässigt på ca 699 :-. Men du kan få tag på den för mellan 599-649.
    Didriksson fick inte bäst i test av vi föräldrar förra året.

Bäst i test fick Nanook och 8848 Altitude...
  • annasj69
    Men varför sätter de galonbyxor över en reimaoverall?? Är väl därför man köper funktionsoveraller för att slippa dra över det på vintern och för att såna overaller oftast är mycket smidigare.Sen finns det ju visserligen billigare alternativ än reima som är lika bra.
    Är nyfiken vad är det för billigare alternativ som du tycker är lika bra? Jag är novis på området då jag nu som mamma till en 1 åring undrar vad man ska satsa på så här första vintern när hon går.
  • Busbellan
    annasj69 skrev 2008-08-19 19:37:58 följande:
    Är nyfiken vad är det för billigare alternativ som du tycker är lika bra? Jag är novis på området då jag nu som mamma till en 1 åring undrar vad man ska satsa på så här första vintern när hon går.
    Exempelvis didriksons som nämndes ovan, sen finns mikk-line som jag nog tycker är ännu bättre. Remu brukar också vara billigare, men de har jag inte testat
  • NovJenny

Jag har köpt en mikk-line till yngsta.
    Har även köpt en 8848's "vanliga" vinteroverall till sonen som extraoverall som verkar helt okej. den kostar 800 kr. Har ju tyvärr inte testat den men den ha bra vattentäthet vet jag. 10000 mm.

• Lena
    Men varför sätter de galonbyxor över en reimaoverall?? Är väl därför man köper funktionsoveraller för att slippa dra över det på vintern och för att såna overaller oftast är mycket smidigare.Sen finns det ju visserligen billigare alternativ än reima som är lika bra.
    antagligen för att det ska vara samma för alla
  • Busbellan
    Lena skrev 2008-08-19 20:49:15 följande:
    antagligen för att det ska vara samma för alla
    Det har då aldrig jag gjort när jag jobbat på dagis. De barn som har vattentäta overaller behöver inga galonbyxor över.
    Inte kan de vara lika för alla jämt, de har ju ändå olika på sig. T. ex. så har vissa jacka + termoyxor medan andra har overall
Svar på tråden Dyr vinteroverall, är det värd pengarna?