• Kopparkruka

Cambridge och lightprodukter

Har nu börjat på cambridge helkur och är idag inne på min 5e dag. Min konsulent har sagt att lightläsk och lightsaft är okej, men att jag bör vara uppmärksam så det inte gör mig mer hungrig.

Någon som vet hur det fungerar med lightläsk och cambridge? Även hur det är med sockerfria tuggummi, om det är okej?

Undrar även om man kan ha citronsaft i vattnet utan att det stör ketos?

• Svar på tråden Cambridge och lightprodukter
  • studentbruttan29

sockerfria tuggumin ska man inte ta alls, citronSKIVOR i vattnet mailade jag o frågade om och det gick bra.
    Läsken minns jag inte vad hon sa om.

• Kopparkruka

varför inte sockerfria tuggummin? Vad är det som gör att det stör?

• studentbruttan29

det är kalorierna i dem som stör ketosen skrev hon. Jag tror det är runt 3 kalorier per tuggummi och det är ju som 1 lightläsk ungefär.
    Lightläsk läste jag skulle vara "måttligt", men vad menas med måttligt? För mig är det ½ burk om dagen.

Kopparkruka skrev 2008-08-19 20:04:13 följande:
    varför inte sockerfria tuggummin? Vad är det som gör att det stör?
  • Kopparkruka

Hmm... enligt viktväktarna är det en liter. Men det får man nog känna själv.. Dock tror jag inte att 2 liter är måttligt :-P Hur länge har du varit med i cambridge?

• studentbruttan29

Förur var jag med i 6 månader (kombinerad kur efter 3 veckor ren) och nu har jag varit med igen ca 4 veckor (kombinerad igen).
    1 liter är nog måttligt enligt VV, men jag tror knappast en normal människa slukar 1 liter och tycker det är MÅTTLIGT.

Mailar du inte Lena Villaume vid frågor?

Hur går det för dig tycker du?

Kopparkruka skrev 2008-08-19 20:14:47 följande:
    Hmm... enligt viktväktarna är det en liter. Men det får man nog känna själv.. Dock tror jag inte att 2 liter är måttligt :-P Hur länge har du varit med i cambridge?
  • Kopparkruka

Jag slukar lätt en liter... Blir så trött på vatten, vill ha smaker i munnen. Tror aldrig det har varit så gott att borsta tänderna som det är nu
    Jag är inne på 5e dagen ren kur. Det går bra, men det har varit jobbigt. Det är nog först idag som det börjat släppa lite, men tankarna på mat är konstanta. Hur mycket gick du ner när du var med första gången? Ska också försöka gå på ren kur i 3 veckor, får se hur det går. Min konsulent säger att andra och tredje veckan går av bara farten, bara man har klarat av den första veckan. Jag kan ju ringa min konsulent om jag har frågor, men det känns så dumt att ringa och störa för att fråga om jag får tugga tuggummi

• studentbruttan29

jag tycker det är bra frågor, och de får såna frågor precis hela tiden.. :o))))

Jag gnagde på tapeterna efter 3 veckor, jag tyckte det bara blev värre o värre för luktsinnet förbättras förjäkla bra. Visste exakt om grannen 2 trappor ner rostade sina mackor till frukost eller ej. ;oP

Jag gick ner 12 kg sammanlagt..det tog ca 12 veckor. Sakta och bra.
    :o)
    Men ingen motion utförde jag då.

Kopparkruka skrev 2008-08-19 20:23:26 följande:
    Jag slukar lätt en liter... Blir så trött på vatten, vill ha smaker i munnen. Tror aldrig det har varit så gott att borsta tänderna som det är nu Jag är inne på 5e dagen ren kur. Det går bra, men det har varit jobbigt. Det är nog först idag som det börjat släppa lite, men tankarna på mat är konstanta. Hur mycket gick du ner när du var med första gången? Ska också försöka gå på ren kur i 3 veckor, får se hur det går. Min konsulent säger att andra och tredje veckan går av bara farten, bara man har klarat av den första veckan. Jag kan ju ringa min konsulent om jag har frågor, men det känns så dumt att ringa och störa för att fråga om jag får tugga tuggummi
  • Pernillacambridge

Hej

Vad kul att du med är inne på din 5:e dag.. Jag har fuskat.. åt bara påsarna igår, annars har jag faktiskt fuskat med vanlig mat också... Så himla svårt att hålla sig tycker jag.

Hur mycket har du gått ner?? På dina 5 dagar? Jag har otroligt gått ner 3 kilo trots ätandet..

• Kopparkruka
    Pernillacambridge skrev 2008-08-19 20:32:20 följande:
    HejVad kul att du med är inne på din 5:e dag.. Jag har fuskat.. åt bara påsarna igår, annars har jag faktiskt fuskat med vanlig mat också... Så himla svårt att hålla sig tycker jag.Hur mycket har du gått ner?? På dina 5 dagar? Jag har otroligt gått ner 3 kilo trots ätandet..
    Hej! Nej jag har faktiskt hållt mig från fusk. Men guuud vad jobbigt det har varit. Idag känns det dock mycket bättre. Jag har gått ner ca 3,5 kg på mina 5 dagar. Men då började jag med nutrilett första dagen och på efter halva andra dagen fick jag mina cambridgepåsar. Hur mycket har du att gå ner?

Till studentbruttan29: Jag har tänkt att försöka motionera... Men man är så trött! Var ute och gick en timme med en kompis, kunde nästa stå och sova efteråt
  • studentbruttan29

haha..stackare.
    Fast man ska bara motionera lätt på ren kur, "vanlig" motion är ju i princip förbjudet..tur det för jag hade svimmat isf!!

Tröttheten är värre än hungern tycker jag, jag hade aldrig kunnat ha ett vanligt arbete t.ex..jobbar du på dagarna?

Kopparkruka skrev 2008-08-19 20:37:02 följande:
    ... studentbruttan29: Jag har tänkt att försöka motionera... Men man är så trött! Var ute och gick en timme med en kompis, kunde nästa stå och sova efteråt
  • Kopparkruka

Ja, men jag jobbar som telefonist så jag får sitta ner så mycket jag vill. Så det går bra. Jag tycker faktiskt att hungern är värre än tröttheten. Jag älskar att laga mat och baka. Har redan bakat choklad- och hallonmuffins och även gjort tacopaj utan att smaka Känner mig duktig, men det tar emot. Vad jobbar du med?

Förresten är jag ledig i två dagar nu.. Ska bli skönt just eftersom jag är så trött. Somnade på soffan i eftermiddags och vaknade när sambon kom hem vid 17.00
    Han tittade snett på mig och sa "gomorron?"
    "trött!" sa jag

Min sambo är väldigt smal, och om jag inte lagar mat åt honom så är risken stor att han inte äter något alls...

• studentbruttan29

hehe, du e rolig du..
    jag är student, konstigt nog har jag inga problem under skolan (sitter ju hela dagarna jag med), är väl inte jättepigg men bättre än att kunna somna stående som sagt. :oDD

Det var duktigt! Lukten kan ju få vem som helst o smaka på maten..mumsigt.

Kopparkruka skrev 2008-08-19 20:43:24 följande:
    Ja, men jag jobbar som telefonist så jag får sitta ner så mycket jag vill. Så det går bra. Jag tycker faktiskt att hungern är värre än tröttheten. Jag älskar att laga mat och baka. Har redan bakat choklad- och hallonmuffins och även gjort tacopaj utan att smaka Känner mig duktig, men det tar emot. Vad jobbar du med? Förresten är jag ledig i två dagar nu.. Ska bli skönt just eftersom jag är så trött. Somnade på soffan i eftermiddags och vaknade när sambon kom hem vid 17.00Han tittade snett på mig och sa "gomorron?""trött!" sa jag Min sambo är väldigt smal, och om jag inte lagar mat åt honom så är risken stor att han inte äter något alls...
  • Kopparkruka

men går du under helkur nu eller du går på kombinerad? jag lääängtar tills jag ska gå över på kombinerad kur. Så man får äta mat igen! har redan bestämt vad första målet blir:
    Grillad kyckling med grekisk sallad

• Kopparkruka

förresten... är det bara jag som har börjat kissa ljusgrönt av cambridge?

• studentbruttan29

MUMS!

jag är så trött så jag inte kan skriva, jag menade förrförra terminen då jag var på ren kur, då var det inga problem.
    Nu är jag bara på kombinerad kur för jag VET att jag kommer fuska annars iaf.

;oP

Kopparkruka skrev 2008-08-19 20:49:04 följande:
    men går du under helkur nu eller du går på kombinerad? jag lääängtar tills jag ska gå över på kombinerad kur. Så man får äta mat igen! har redan bestämt vad första målet blir:Grillad kyckling med grekisk sallad
Svar på tråden Cambridge och lightprodukter