• Bajen81

Platt-TV på gipsvägg

hallo, jag har ett problem. En st 42" platttv, och ett hus av gips, just de väggar som jag vill ha tvn på är enkelgips.

Jag har ett väggställ som bara kommer sitta fast på en linje

----------
    | |
    | | tvn kommer bara sitta

fast i väggen på den övre linjen, de två lodräta är för fastsättning i tvn och som support i underdelen,

min fråga är: kan jag sätta fast den övre med säg fyra mollyplugg i enkelgips vägg?

• Svar på tråden Platt-TV på gipsvägg
  • Alshain

Det borde inte vara några problem. En TV väger .... i storleksordningen 39kg? Det blir e n 7-8kg per expander, och det är inga som helst problem, givet att gipset är ok, inga sprickor eller slarvigt skruvat i reglarna.

Men, jag skulle definitivt satsat på att hitta en regel och fästa minst en rejäl skruv direkt i regeln. Det känns bra mycket tryggare. Om inget av de färdiga hålen passar precis över en regel precis där du vill ha väggfästet så kan du först dra fast en rejäl träskiva i väggen, skruvad i regeln, sedan särtter du väggfästen i träskuvan. Jag har fäst vårt skötbord i en gipsvägg på det sättet. Hur snyggt det blir beror givetvis på hur fästet ser ut osv...

• byström

Dragkraften kommer ju snett nedåt, och en molly ska väl hålla för en...50kg rakt ut?
    Så själva antalet plugg är nog inte avgörande, utan över vilket avstånd de sitter på.

Jag menar - 5 plugg på 50cm gör inget bättre än 2st på 50cm.
    Det är bärkraften i skivan som blir avgörande.
    Enkelgips... TV:n kostar...10.000-15.000?
    Jag hade definitivt inte chansat.

Öppna upp och kortla!

• Bajen81

Tack för tipsen. Lutar åt att vi testar ditt tips Alshain.

• Bajen81

nu sitter den på väggen med två molly plugg och 2 franska trä i två reglar också, den verkar sitta bra nu..

• Felix72

går ju att byta ut mollypluggarna med en expander i stål oxå

• cruZZe

Med två franskingar i regel ska den sitta som berget. Men som några innan sa så hade jag inte dragit enbart molly/expander direkt i gips.

Bajen81 skrev 2008-08-24 13:41:43 följande:
    nu sitter den på väggen med två molly plugg och 2 franska trä i två reglar också, den verkar sitta bra nu..
Svar på tråden Platt-TV på gipsvägg