• Peach 74

Asymmetrisk huvudform/platt bakhuvud

Hej alla föräldrar,
    Jag tänkte höra om det är någon annan som har en bebis som har fått asymmetrisk huvudform genom att ha legat och tittat åt enbart ett håll. Vår lille kille (som nu är drygt tre månader) föredrog höger sida redan efter förlossningen och det tog ju ett tag innan vi upptäckte det och då hade huvudet hunnit formas lite ojämnt. Nu går vi hos sjukgymnast och gör lite olika övningar med honom för att få honom att titta mer åt vänster, vilket han absolut har börjat göra mycket mycket mer nu (även om höger är hans favorit).

Vi har blivit tillsagda att han egentligen inte ska ligga på rygg alls utan bara på sidan och då titta åt vänster. Vi har en särskild madrass som han sover i på natten men han tar sig lätt ur den och vrider huvudet åt det håll han vill. Under dagarna försöker vi få honom att ligga åt "rätt" håll i barnvagnen men det är svårt när han är vaken (läs: omöjligt). Vi har honom även i babygym på dagarna, kanske någon timme sammanlagt, och i babysitter, men även det ska vara olämpligt vid asymmetrisk huvudform... Men det känns orealistiskt att han aldrig ska få ligga på rygg!

Är det någon annan som har haft liknande problem? Jag är nyfiken på hur det gick sedan? Rättade huvudformen till sig och i såfall vid vilken ålder? Vad gjorde ni för att det skulle bli bra?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Asymmetrisk huvudform/platt bakhuvud
  • Suri

Har en kompis vars son hade liknande problem som er. De bytte ut vagnen mot en ergonomisk bärsele och försökte bära honom så mycket som möjligt för att hindra att han lågg på rygg så mycket. De bar honom även inne, på dagtid.
    Sedan gjorde de som ni gjort i övrigt. Bytte kudde osv.
    Han har fint huvud nu.

• Sprally

Jag är så ledsen för min dotter är sned efter att ha legat och tittat åt höger för mycket. Sedan läkarkontrollen vid 2-månader har jag påtalat hur orolig jag är och ingen har tagit mig på allvar förrän hon var över 6 månader och då säger de att det inte är mycket att göra. Nu ska vi på återkontroll om 6 månader igen men om de inget kan göra nu vad kan det finnas att göra då.

När vi upptäckte det möblerade vi om skötbord, säng mm och i alla lägen uppmuntrade henne att kolla åt andra hållet. Hon har inget problem med musklerna utan bara föredrog den sidan. Vi la henne på andra sidan när hon sov men efter en stund vred hon till hela kroppen själv i sömnen så det spelade ingen roll.

Visst hon är mindre sned nu och framförallt mindre platt men det är fortfarande synligt.

Ursäkta att det blev långt och inte svar på din fråga...

• Suri
    Sprally skrev 2008-08-19 19:36:51 följande:
    Jag är så ledsen för min dotter är sned efter att ha legat och tittat åt höger för mycket. Sedan läkarkontrollen vid 2-månader har jag påtalat hur orolig jag är och ingen har tagit mig på allvar förrän hon var över 6 månader och då säger de att det inte är mycket att göra. Nu ska vi på återkontroll om 6 månader igen men om de inget kan göra nu vad kan det finnas att göra då. När vi upptäckte det möblerade vi om skötbord, säng mm och i alla lägen uppmuntrade henne att kolla åt andra hållet. Hon har inget problem med musklerna utan bara föredrog den sidan. Vi la henne på andra sidan när hon sov men efter en stund vred hon till hela kroppen själv i sömnen så det spelade ingen roll.Visst hon är mindre sned nu och framförallt mindre platt men det är fortfarande synligt. Ursäkta att det blev långt och inte svar på din fråga...
    Begär remiss till en sjukgymnast. Specialmadrass som förhindrar att hon ligger på fel sida kan också hjälpa.
  • oxe79

Mina pojkar är snart 3 månader. Ena får gå till sjukgymnast av samma anledning. Han föredrar vrida huvet åt vänster.
    Jag frågade om att ligga på mage men dom fick bara rekomendera att sova på rygg. Däremot är det bra träning att ligga på mage när han är vaken och håller upp huvet. Det har hjälpt mycket att han sover på min vänstra sida och liggammar om nätterna.Då somnar han med huvet åt "rätt" håll. Funkar även att ge flaska från det hållet om man inte ammar.
    Fick rådet att ha en rätt tjock kudde till honom, då fördelas trycket jämnare.
    Lycka till!

• Peach 74
    Svar på #2
    Hej Sprally

Hoppas jag svarar på rätt inlägg nu... Är lite ny på det här! Ville bara muntra upp dig och säga att det ändå kan rätta till sig med din dotters huvudform. Jag har vänner vars barn har haft platta/asymmetriska huvuden ända till de börjat sitta upp men att det senare har rättat till sig. Dessutom syns det ju mycket mindre sedan när de blir vuxna och får hår, är det en flicka dessutom kan hon ju ha långt hår och då tror jag det syns ännu mindre...
Svar på tråden Asymmetrisk huvudform/platt bakhuvud