• miliasmamma

Vad är resfeber?

Oerhört dum fråga kanske, men alla verkar tycka så olika. Fick höra om någon nu som verkligen blev sjuk, fick feber och blev sängliggandes på grund av resfeber? En annan var bara orolig och kallade därför det för resfeber.

Jag själv brukar koppla resfeber med förväntingarna jag själv har och att jag inte kan sluta tänka på resan, bygger upp bilder på allting - men alltid bara positiva bildar. För många andra jag pratat med är resfeber något negativt.

Hur är du själv när du har resfeber? :)

• Svar på tråden Vad är resfeber?
  • JoiPoi

Resfeber för mig är när man är nervös inför resan, planerar o svårt att sova Inte att man blir sängliggande o sjuk!

• miliasmamma

Nervös för vad? :)

JoiPoi skrev 2008-08-19 20:15:28 följande:
    Resfeber för mig är när man är nervös inför resan, planerar o svårt att sova Inte att man blir sängliggande o sjuk!
  • Min högsta önskan

För mej är resfeber den där pirrande känslan nere i maggropen, som gör att så fort man tänker på resan, så (citat från mej när jag var liten)" Det bara flyger runt en massa fjärilar i magen"!

• JoiPoi

Nervös för allt som man ska upptäcka på resan... haha är alltid nervös för att flyga med dottern

• Lady Bling

Jag kan känna mig darrig, nervös, stressad, må illa, få ont i huvudet, bli dålig i magen.

Det är väl både negativa och positiva tankar som snurrar i huvudet.

Ska till Thailand på söndag med sambo, 2 barn på 1 och 3 år och svärmor och hennes man.

Man är orolig över hur flygresan ska gå med barnen, om alla håller sig friska där borta, om hur vädret ska bli, hur barnen klarar av värmen, om dom kommer äta och dricka ordentligt.

Förväntningar om hur underbart det kommer bli, hur skönt det kommer bli med lite massage och bad, hur god mat man kommer få äta, hur vi kan få umgås hela familjen och besöka spännande/roliga/vackra platser, osv.

Vi bokade för ett år sedan, så man har haft massor med tid att bygga upp massa förväntningar. Cool Var inte alls lika nervös förra gången vi skulle åka, då åkte vi med kortare varsel.

• reblan

Svenska akademins ordbok:

RES-FEBER
    (feberaktig) oro l. spänning inför förestående (av)resa (särsk. i uttr. ha(va) res- feber); äv. allmännare: (brinnande) iver l. åtrå efter att företaga (en resa l.) resor; äv. oeg. l. bildl.

Det har alltså inget som helst att göra med faktisk feber.

Svar på tråden Vad är resfeber?