• Lady Bling

Måste alla mediciner vara i handbagaget när man flyger?

Ska flyga till Thailand på söndag och börjar fundera lite på hur man ska packa egentligen.

Måste alla mediciner vara i handbagaget när man flyger eller är det bara de receptbelagda medicinerna som måste vara i handbagaget?

Måste alla mediciner få rum i den där 1-literspåsen i så fall?

• Svar på tråden Måste alla mediciner vara i handbagaget när man flyger?
  • jag25

1 liter påsen är tll för vätska enbart!
    Jag har aldrig haft mina mediciner i handbagaget när jag har flygit. Men har ju bara haft typ värktabletter osv, men nu kom jag på att jag hade mina recept belagda malaria tabletter i stora väskan och inte i handbagaget.
    Jag kanske har gjort fel när jag packat men men :)

jag vill också till thailand ...

• Fidelis ad urnam

du kan checka in alla mediciner i det vanliga bagaget om du vill.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • AMV

Tänk på att mediciner kan vara temperaturkänsliga så de kanske inte är så lämpliga att ha i incheckat bagage. Jag lägger alltid mina i handbagaget just därför.

• hotten

inga medeciner behöver vara i handbagaget, vill du däremot vara säker på att få medecinerna framme så har du ju inga garantier att inchekad väska kommer fram därav skall du ha nödvändiga medeciner i handbagaget..

• Marie IE B

Om det är mediciner man behöver så är det ju bäst att ha dom i handbagaget, då har man dom tillgängliga och riskerar inte att de kommer bort. Reser du charter å andra sidan så är det inte ofta som väskor kommer bort. Däremot har jag hört att man ska ha alla mediciner i originalförpackningar. Vi har dock alltid "packat smart" och minimerat förpackningarna, plockat ur värktabletter mm ur askarna och bara haft med oss piller-kartorna i det incheckade bagaget. Kanske är det viktigare om man har specialmediciner och i handbagaget ?

• k girl

När du packar mediciner ska du tänka på ett par saker:
    - Packa ALLTID i originalförpackningen. Det är jättepraktiskt att hälla över det man behöver i en liten burk men då kan du bli nekad att ta med dig medicinen. Blisterförpackningar ska vara hela och lös medicin i sin originalförpackning.
    - Se till att du har ett läkarintyg på dina receptbelagda läkemedel.

• Lady Bling

Tack för era svar! Kom hem för en vecka sen och det var inga problem med medicinerna. Hade inga intyg med mig, bara medicinerna i originalförpackningarna.

• vänat
    k girl skrev 2008-08-20 07:33:29 följande:
    När du packar mediciner ska du tänka på ett par saker:- Packa ALLTID i originalförpackningen. Det är jättepraktiskt att hälla över det man behöver i en liten burk men då kan du bli nekad att ta med dig medicinen. Blisterförpackningar ska vara hela och lös medicin i sin originalförpackning.- Se till att du har ett läkarintyg på dina receptbelagda läkemedel.
    Om man behöver laäkr intyg på recptbelag a medciner eller ej beror på vad de är för typ av medicner exvis narkotika kalssade läkemedle är de ett + att ha med sig ett läakr intyg.

Eller om du exvis ska vara borta flera månder.
  • k girl

vänat: Reser man inom EU behöver man ett Schengenintyg för att ta med sig narkotikaklassade medel, så det är inget "plus" att ha läkarintyg utan ett intyg (Schengenintyg som skrivs ut på Apoteket) är ett måste. Utom EU ska man kunna styrka att man behöver medicinen, men narkotikaklassningen varierar med olika länder.

Begränsningarna gäller framför allt läkemedel i vätskeform. Min man måste till exempel alltid visa upp ett läkarintyg på att han behöver insulin och sprutor när vi reser.

• vänat
    k girl skrev 2008-09-30 18:15:34 följande:
    vänat: Reser man inom EU behöver man ett Schengenintyg för att ta med sig narkotikaklassade medel, så det är inget "plus" att ha läkarintyg utan ett intyg (Schengenintyg som skrivs ut på Apoteket) är ett måste. Utom EU ska man kunna styrka att man behöver medicinen, men narkotikaklassningen varierar med olika länder. Begränsningarna gäller framför allt läkemedel i vätskeform. Min man måste till exempel alltid visa upp ett läkarintyg på att han behöver insulin och sprutor när vi reser.
    Men skulle inte ts åka inom EU!!
  • Lady Bling

Jag åkte till Thailand.Flört

vänat skrev 2008-09-30 18:51:34 följande:
    en skulle inte ts åka inom EU!!
  • vänat
    Lady Bling skrev 2008-09-30 20:23:43 följande:
    Jag åkte till Thailand.
    Ok du förståd jag dig rätt. Men är du osäker vad som gäller medicner och Thaialand råder jag dig att prat med tahailänska ambasanden där kan få svar på en del frågo exvis om de behöva läakrintyg för recept belagda medeciner.
Svar på tråden Måste alla mediciner vara i handbagaget när man flyger?