• Hellvira

Byte av förskola, inskolningsfråga

Vi har fått plats på en ny förskola som ligger nära mitt jobb och det känns jättebra. Jag är lite orolig för hur man gör med inskolningen när man byter fsk?

Han går ju redan på ett, ska han tillbaks dit efter att vi skolat in nån timme om dagen eller? Verkar lite konstigt? Han kan ju inte följa med oss på jobb. När vi skolade in första gången var jag ju ledig.

Hur gör man egentligen? Hur har det gått för er som bytt fsk åt era barn?

Sonen är 2 år gammal.

• Svar på tråden Byte av förskola, inskolningsfråga
  • blonde redhead

Nej han kan inte gå tillbaka till sin förra förskola. Ni får ta ledigt eller skaffa barnvakt under den tiden.

• Razzla

När vi bytte ( har bytt 2 ggr) så var det nästan en vanlig inskolning första gången ( då var han 2 år) Jag tog semester under inskolningen som höll på 1 vecka. Andra flytten gick smidigare och då var vi med bara 2 dagar (har för mig att det var semester då också)

Tror inte det är någon bra ide att först vara på nya och sen avsluta dagen på det gamla stället..

Anton 19 Dec 2003 och BF 20 Jan 2009
  • pepparkaksgumma

Nej, han kan inte gå på sin gamla förskola under inskolningstiden eftersom han då upptar två platser. Kommunen brukar inte vara pigga på att betala för två platser till ett barn...

• Hellvira

Hur länge tog inskolningen på nya stället då? Har ingen semester att ta ut eller så men det löser sig nog ändå hoppas jag.

• SandvikenMamma

Fast när min dotter bytte förskola, så gick det till såhär:
    först var vi på nya förskolan nån timme, sen gick vi till gamla förskolan så fick hon vara där resten av dagen. Så gjorde vi under hela inskolningsperioden, och det var inga problem.

Kolla med personalen du.

• nr 1

känns som att det blir ganska förvirrande för din son, han är ju trots allt inte så gammal. Tanken med inskolning är ju att han skall få en relation till personal och barn och känna sig trygg på det nya stället, då kan det nog bli svårt att gå tillbaka till det gamla.

• Som snö

Lite sent påtänkt kanske, men det enklaste annars är att skaffa ett syskon. Så man är ledig med tvåan när ettan skolas in på nytt. Funkar fint för oss.

• Hellvira

Nu har jag fått klarhet i det hela. Han börjar som vanligt på det nya dagiset den 1 september. Då är jag med honom första dagen och ser hur det funkar. Han är ju redan i rutinerna på det andra dagiset och det följer samma plan så det skiljer inte så mycket mellan ställena.

De hade missförstått och trodde att han var en NY inskolning men nu har det löst sig eftersom han bara byter från ett dagis till ett annat tyckte väl att två-tre veckor verkade lite VÄl länge så länge skolade vi inte ens in när han var nybörjare...

• blonde redhead
    Hellvira skrev 2008-08-22 20:39:37 följande:
    Nu har jag fått klarhet i det hela. Han börjar som vanligt på det nya dagiset den 1 september. Då är jag med honom första dagen och ser hur det funkar. Han är ju redan i rutinerna på det andra dagiset och det följer samma plan så det skiljer inte så mycket mellan ställena. De hade missförstått och trodde att han var en NY inskolning men nu har det löst sig eftersom han bara byter från ett dagis till ett annat tyckte väl att två-tre veckor verkade lite VÄl länge så länge skolade vi inte ens in när han var nybörjare...
    Var dock beredd på att det ändå kan ta tid. Bara för att barn varit på dagis förut så är det ändå ny miljö med nya människor. Vi har skolat in barn där jag jobbar som kommit från andra ställen och trots det kan det ta tid och dom kan tycka det är jobbigt. Visst är barn olika och det kanske gr super snabbt för er, men var ändå beredd meddela jobb osv) om att det KAN ta tid.
  • Hellvira

blonde redhead skrev 2008-08-23 18:09:54 följande:

Var dock beredd på att det ändå kan ta tid. Bara för att barn varit på dagis förut så är det ändå ny miljö med nya människor. Vi har skolat in barn där jag jobbar som kommit från andra ställen och trots det kan det ta tid och dom kan tycka det är jobbigt. Visst är barn olika och det kanske gr super snabbt för er, men var ändå beredd meddela jobb osv) om att det KAN ta tid.
    Ja de är väldigt förstående på mitt jobb jag har nu.Och så ligger jobbet bredvid fsk om det skulle vara något speciellt så jag är där på en minut .
Svar på tråden Byte av förskola, inskolningsfråga