• Bibbel

AD-droppar

Hej.

Undrar om det är någon som har koll på det här med AD-droppars vara eller icke-vara då man bor i ett land med mycket sol? Och då menar jag riktigt mycket solsken, inte bara lite mer än i Svedala. Här har vi t.ex. ca 360 soldagar per år, men knappast en enda dag helt utan sol.

Skulle uppskatta erfarenheter av föräldrar i andra soliga länder.

• Svar på tråden AD-droppar
  • Karinski

Jag bor i London och har tar ingen AD-droppar trots att solen knappast skiner varje dag. *suckar bittert...* Jag laste nanstans att om ens barn ar ute 15 minuter om dagen, sa far de tillracklig med AD-vitaminer. Oavsett om det ar lite molnigt. Kan inte belagga det dock.

• Sandra och Frippe

Det stämmer inte. Själv har jag slarvat ni i sommar men har då sett solen mer än en kvart.

Karinski skrev 2008-08-19 22:24:48 följande:
    Jag bor i London och har tar ingen AD-droppar trots att solen knappast skiner varje dag. *suckar bittert...* Jag laste nanstans att om ens barn ar ute 15 minuter om dagen, sa far de tillracklig med AD-vitaminer. Oavsett om det ar lite molnigt. Kan inte belagga det dock.
  • Bibbel

Ja AD-droppar verkar vara ett rätt svenskt fenomen. Här fick jag rådet att sätta honom i solen en stund när jag frågade barnläkaren om vi inte borde ge honom D-vitamin. Men det rådet har jag ignorerat fullständigt utan försöker hålla honom i skuggan så mycket det bara går. Han skulle se ut som en kräfta annars stackarn. Men jag kan inte släppa (tvångs-)tanken på att man SKA ge barn AD-droppar (ibland sitter svenskheten benhårt ;D) men vill ju inte överdosera heller med all sol vi har för även om han är i skuggan så får han sig ju en dos ändå.

• yaaniz

D vitamin är ju superbra för kroppen så varför inte ge?

ursh nu kom jag på att jag missat dropparna.

• Bibbel

Även sånt som är bra kan vara mindre bra om man får för mycket. Vad jag har hört om vitamin A speciellt är att det inte är bra att överdosera. Kanske är det likadant med vitamin D? Det var lite därför jag undrade om någon annan har erfarenhet av detta.

• Mountains

Min BVC sköterska sa att barnen i Italien får tre ADdroppar, här i Svarige ger vi tre.

• SofiaD
    Bibbel skrev 2008-08-20 07:14:39 följande:
    Även sånt som är bra kan vara mindre bra om man får för mycket. Vad jag har hört om vitamin A speciellt är att det inte är bra att överdosera. Kanske är det likadant med vitamin D? Det var lite därför jag undrade om någon annan har erfarenhet av detta.
    Nej det är inte samma sak med vit D som vit A. Men det kan ju knappast skada ditt barn om du ger honom AD droppar? Precis som han nog klarar sig utan dem också
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Soffepoffe8

Jag bor i turkiet med mina barn o här säger även bvc att jag ska ge ad droppar till barnen. Men jag brukar ge 2-3ggr i veckan.

• Carla82

Jag bor i Italien och jag minns inte om jag gav 3 eller 4 ad droppar om dagen...för jag gav flour i droppform också. Ad dropparna gav jag bara det första halvåret för sen blev det sommar och då sa doktorn att det inte behövdes längre. Men jag måste erkänna att han har klarat sig bra ändå.

Har också hört att det ska räcka med 15-20 minuter soljus om dagen MEN att detta ska vara innan klockan 14. Tror inte att du absolut måste ha honom i direkt soljus utan det ska räcka med att vara ute.

• ZyzterZäta

Vår BVC-sköterska sa att barnen här har visat tendens på skört skelett som en följd av för lite sol och dåligt bildande av vitaminer som hjälper till vid benuppbyggnaden för att vi så nitiskt har dem i skuggan så fort solen skiner. Därför har man nu börjat rekommendera AD-droppar även sommartid i Sverige. Tidigare har man tydligen haft uppehåll då så här har man alltså ÖKAT doseringen.
    Jag kan inte tänka mig att det är skadligt att ge dropparna om man bor i ett soligt land, däremot kanske inte lika viktigt som här där vi har så lite sol om man slår ut det över ett år... Kolla med en läkare tycker jag. Det är nog bäst

• Bibbel

Det blir svårt ibland när man försöker jämka svenska ideer med verkligheten utomlands :). Eftersom jag vet att vissa vitaminer blir skadliga vid överdosering så vill man ju inte bara trycka i honom AD-droppar "för så gör man i Sverige!". Vi bor väldigt långt söderut så solen är stark som bara den här, året runt, men speciellt nu under sommaren. Det är omöjligt att hålla honom i skuggan hela tiden så visst får han sig en dos direkt solljus med jämna mellanrum, men det är samtidigt så varmt att man inte gärna går ut. Tror jag ska göra som dig Soffepoffe8 och ge ett par gånger i veckan. Känns som ett bra mellanting.

Tack allihopa för att ni tog er tid att svara. Ni har varit väldigt hjälpsamma. :D

• 3 barn i familjen

Jag bor i Bulgarien, och har rek. lakare att man ger D-vitamin varje dag det forsta levnadsaret.:)

Svar på tråden AD-droppar