• Emelianfian

Massage i vecka 20, är det okej?!

Idag är jag i vecka 20. har ont i ryggen så min sambo undrade om jag ville ha massage..,men är det inte från en viss vecka som masage inte är bra? har ont i svanken nämligen. täntke så att det inte sätter igång något eller är farligt eller så? någon som vet?

♥ Nellie - dec 2oo7 ♥ Gravid v.19 - BF 12 jan ♥
  • Svar på tråden Massage i vecka 20, är det okej?!
  • stjärnljus

Det är bara alldeles i början av en graviditet som det inte är bra med massage. Låt sambon massera dig du!

• Tequilaa

Jag har hört att man inte alls ska ta massage under graviditeten men har själv fått de flera ggr, hörde att man ej skulle ta massage under graviditeten förra veckan så lite sent fick jag höra de :P Men jag och bebisen har överlevt :)

• stjärnljus

Det finns ju till och med anpassade massagebänkar för gravida!

• Miabjörn

Om du har en okomplicerad graviditet så är det ingen fara!
    Jag är Spaterapeut och masserar kvinnor när de gått över 3 månader,innan dess säger en del skolor att man ska låta bli då mf risken är som högst.
    Om du är i vecka 20 och är frisk,så kör på!
    Mia

• Ova

Jag har hört att anledningen till att man inte vill massera tidigt i graviditeten är att om det blir mf så kopplar mamman det till massagen och skyller på den, även om det kanske hade blivit mf i alla fall.

• Miabjörn

Ova:
    det stämmer till en viss del........oftast vet man ju aldrig varför man får ett mf,och då är det lätt att man letar efter en förklaring.Har man då precis fått massage så.....

• poodlemama

Jag går på massage var tredje vecka och har gjort sedan innan graviditeten, hos diplomerad massös.
    Är i v 28 nu och det är bara såååå skönt!!!!
    Har stora problem med förvärkar, men det påverkas inte av massagen vad jag kan känna.
    Så om sambon vill massera, låt honom!!!

• Emma0709

jag håller på att läsa till massageterapeute och det "rekomenderas" att avstå fram till v 12!! har iof blivit masserad själv under heela min graviditet eftersom jag läser utbildningen!! o allt har gått bra!! som med allt annan så gör man allt på egen risk!! men för att man får missfall innan v 12 behöver ju inte bero på att du fått massage heller!! taktil massage??
    Emma

• LillanM

Massage - absolut!! Det ar ju nar man ar gravid som man behover det mest mot den varkande ryggen etc.

Sa lange du inte har nagra komplikationer ar det bara att massera pa!

Svar på tråden Massage i vecka 20, är det okej?!